Oznaczanie sprzedaży niektórych towarów i usług specjalnym kodem GTU to nowy obowiązek, który został nałożony na czynnych podatników VAT począwszy od okresów rozliczeniowych za październik 2020. Czym jest GTU, czy dotyczy również freelancerów?
Oznaczanie sprzedaży niektórych towarów i usług specjalnym kodem GTU to nowy obowiązek, który został nałożony na czynnych podatników VAT począwszy od okresów rozliczeniowych za październik 2020. Czym jest GTU, czy dotyczy również freelancerów?
Co to jest GTU?
GTU to inaczej grupy towarowo-usługowe, które podlegają obowiązkowym oznaczeniom w plikach JPK_V7 (czyli w nowym JPK_VAT). Powyższe oznacza, że przypadku świadczenia określonych usług, freelancer będzie je musiał opatrzyć specjalnym kodem GTU wskazanym w Rozporządzeniu Ministra Finansów Inwestycji i Rozwoju z dnia 15.10.2019 (Dz.U.2019, poz.1988).
Kod GTU nie musi widnieć na fakturze, choć nie jest to zabronione. Obowiązkowo musi być jednak wskazany w nowym pliku JPK_VAT. Za błędy w plikach JPK_V7 będą nakładane kary 500 zł.
Jakie kody GTU należy zastosować dla towarów i usług?
Świadczenie usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head office), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych
Jeśli dana usługa lub towar nie został wskazany w powyższym spisie – wtedy nie należy go oznaczać żadnym kodem. Pole GTU dla tej usługi/towaru należy pozostawić puste.
Freelancer a kody GTU – który kod stosować?
Dla freelancerów wystawiających faktury VAT za świadczone usługi zastosowanie może mieć kod GTU_12. Należy nim oznaczyć wykonywane usługi o charakterze niematerialnym – WYŁĄCZNIE: doradcze, księgowe, prawne, zarządcze, szkoleniowe, marketingowe, firm centralnych (head office), reklamowe, badań rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Jest to katalog zamknięty. Tylko i wyłącznie ten rodzaj usług podlega pod kod GTU_12.
Z kolei już szerzej należy patrzeć na to, co wchodzi w skład usług doradczych, szkoleniowych, marketingowych, reklamowych, czy zarządczych – w tym celu pomocne będzie sięgnięcie do klasyfikacji PKWiUPKWiU 2015 a podatki dochodowe i VAT. Jeśli freelancer świadczył właśnie taki rodzaj usługi, wtedy musi ją oznaczyć kodem GTU_12. Jeśli świadczył usługi inne niż doradcze, szkoleniowe, marketingowe, reklamowe, czy zarządcze – nie stosuje kodu GTU.
W rozpoznaniu, kiedy stosować kod GTU_12 może pomóc odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie nr 21, w której wskazuje, do jakich numerów PKWiU można przykładowo przyporządkować GTU_12.
Przykład 1.
Marek jest grafikiem. Z kontrahentem podpisał umowę na świadczenie usług polegających na opracowaniu projektów graficznych, koncepcji materiałów informacyjnych i promocyjnych prezentujących działalność i ofertę klienta. Jaki kod GTU powinien zastosować Marek?
Usługi, które wykonał Marek nie widnieją w katalogu GTU, co oznacza, że nie należy ich opatrywać żadnym kodem.
Przykład 2.
Janek zaprojektował logo dla Zamawiającego. Ponadto, doradzał mu w kwestii strategii wizerunkowej dla firmy oraz wyboru druku do ulotek reklamowych, na co również opiewała faktura w odrębnym wierszu. Jaki kod GTU powinien zastosować Janek?
Janek powinien użyć kodu GTU_12, ponieważ świadczył usługi doradcze. Jeżeli na jednej fakturze co najmniej jedna pozycja dotyczy świadczenia usługi objętej grupą towarowo-usługową, która nie jest rozumiana jako usługa kompleksowa, a jest odrębną i osobno wycenioną usługą, wtedy dany JPK_V7 należy oznaczyć stosownym kodem.
Przykład 3.
Monika jako copywriter prowadzi blog dla e-sklepu. Jaki kod GTU powinna wybrać Monika?
Usługi redaktorskie, edycji tekstów nie widnieją w katalogu GTU, dlatego takiej usługi nie należy oznaczać kodem GTU.
Przykład 4.
Justyna wykonywała w agencji reklamowej, na podstawie umowy współpracy, prace polegające na pisaniu tekstów, za które wystawiła jedną fakturę. Agencja reklamowa zleciła również Justynie jako doświadczonemu copywriterowi przeprowadzenie szkoleń z pisania tekstów dla pracowników firmy, za które Justyna wystawiła kolejną fakturę. Jaki kodem GTU Justyna powinna oznaczyć świadczone usługi wykazane na fakturach?
Usługi redaktorskie, edycji tekstów nie widnieją w katalogu GTU, dlatego takiej usługi nie należy oznaczać kodem GTU.
Natomiast dla faktury za przeszkolenie copywritingowe, Justyna powinna wybrać kod GTU_12, ponieważ są nim objęte m.in. usługi szkoleniowe.
Podsumowanie
Freelancerów będzie dotyczył kod GTU_12, jednak nie w każdym przypadku. Ten kod należy zastosować tylko i wyłącznie do świadczonych usług doradczych, szkoleniowych, marketingowych, reklamowych czy czasami – zarządczych. Freelancer-przedsiębiorca sam musi zapoznać się z kodami, bo tylko on wie, jakie konkretnie usługi świadczył.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
Ci, którzy wchodzą w świat biznesu, mają dużo motywacji i dobre pomysły, ale brakuje im doświadczenia. Zaoszczędź czas na popełnianiu błędów i naucz się na wpadkach tych, którzy już przeszli tę drogę. „Rozkręć startup” przeprowadzi Cię przez nią od krok po kroku.
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Zastanawiasz się jak rozliczyć samochód elektryczny w firmie oraz czy stacja ładowania samochodu elektrycznego może stanowić środek trwały? W takim razie zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo