Bardzo wielu przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie jednoosobowej działalności we własnym mieszkaniu lub domu. Nic dziwnego, w końcu takie rozwiązanie jest zdecydowanie mniej kosztowne, a dodatkowo pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów części wydatków związanych z jego utrzymaniem i bieżącą eksploatacją. Jak rozliczyć koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu? Sprawdź!
Wiele rodzajów działalności gospodarczej nie wymaga posiadania osobnego lokalu, dostosowanego do ich specyficznych potrzeb. Przedsiębiorcy do pracy potrzebują często wyłącznie biurka, dlatego decydują się na prowadzenie firmy we własnym domu lub mieszkaniu. Niektórzy przedsiębiorcy mają obowiązek zgłoszenia zmiany przeznaczenia lokalu właściwemu organowi w celu ustalenia, czy będzie podlegał pod lokal użytkowy.
Prowadzenie firmy w mieszkaniu/domu daje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części wydatków związanych z bieżącym użytkowaniem lokalu. W jaki sposób rozliczyć koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu?
W przepisach prawa nie znajdziemy wskazówek, w jaki sposób należy podzielić wydatki związane z bieżącą eksploatacją mieszkania lub domu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, na koszty prywatne i koszty związane z firmą.
W takim wypadku pomocne mogą okazać się billingi lub odczyty z liczników, a jeżeli nie jest możliwe tak szczegółowe rozdzielenie zużycia, ze względu na brak jednoznacznych wskazówek w przepisach prawa, organy podatkowe w swoich interpretacjach zalecają posłużenie się specjalnie wyliczonym współczynnikiem na podstawie procentowego udziału części przeznaczonej na działalność gospodarczą w całości mieszkania (czyli na podstawie metrażu).
Pani Joasia jest copywriterem. Na co dzień pracuje we własnym mieszkaniu, w związku z czym zalicza do kosztów uzyskania przychodu część wydatków związanych z jego eksploatacją. Ponieważ nie jest w stanie ustalić szczegółowego zużycia poszczególnych mediów, wyliczyła współczynnik, według którego dzieli je na prywatne i związane z działalnością. Oceniła, że przestrzeń związana z prowadzoną działalnością zajmuje 15% jej mieszkania (z mieszkania o powierzchni 100 mkw pokój przeznaczony przez panią Joasię do celów działalności zajmuje 15 mkw) i taką część wydatków na mieszkanie zalicza do kosztów uzyskania przychodu.
Poniżej przedstawiamy tabelę, w której zebrane zostały typy wydatków związanych z utrzymaniem i bieżącą eksploatacją mieszkania zaliczanymi w części do kosztów uzyskania przychodu.
|
|
|
|
media (energia elektryczna, woda, wywóz odpadów etc.) |
|
|
|
|
|
|
|
zakup wyposażenia (przeznaczonego wyłącznie na cele działalności) |
|
|
|
polisa na mieszkanie |
|
Właściwą kolumną do wykazania kosztów prowadzenia firmy w mieszkaniu lub domu jest kolumna 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jak zostało już wspomniane, zgodnie z par. 12-14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR, w celu udokumentowania wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą, przedsiębiorca może sporządzić dowód wewnętrzny, z którego musi wynikać przedmiot operacji i wysokość kosztu (wydatku). Podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele, a więc faktura VAT wystawiona na podatnika.
Ważne jest, by do sporządzonego dowodu wewnętrznego dołączyć dokument potwierdzający wydatek, na którym warto uwzględnić wykorzystany sposób wyliczenia.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Firma w mieszkaniu – jak oddzielić koszty prywatne i firmowe?
Prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu – jakie wydatki zaliczymy do kosztów uzyskania przychodu?
Jak księgować koszty prowadzenia firmy w domu?