|
|
3 minut czytania

Persona w marketingu – w czym może Ci pomóc?

Czym jest persona marketingowa? Jakie pytania należy zadać, żeby określić swojego archetypowego klienta i przede wszystkim – dlaczego warto to zrobić?

persona w marketingu

Każdy marketer z pewnością prędzej czy później spotka się z hasłem persony. Stanowi przykład jednego z naczelnych narzędzi analitycznych, jednak nie jest ono powszechną praktyką w przedsiębiorstwach. Na szczęście nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie prac nad jej opracowaniem. Czym w ogóle jest persona marketingowa? Jakie korzyści wynikają ze zdefiniowania jej? Od czego zacząć prace nad jej określeniem?

Co to jest persona?

Personę można najprościej zdefiniować jako modelowego klienta. Scharakteryzowanie takiego idealnego odbiorcy powinno stanowić punkt wyjściowy poprzedzający tworzenie oferty i całej komunikacji.

Jeśli wiesz dokładnie, kim jest Twój klient – o wiele łatwiej będzie Ci dopasować prezentację swojego produktu lub usługi, który wpisze się w jego potrzeby i urzeczywistni nakreślone obietnice. Niezależnie od tego, czy reprezentujesz firmę z segmentu B2C czy B2B – to ludzie kupują od ludzi, o czym świadczy też popularność podejścia H2H, czyli human to human.

Persona w marketingu

Ustaliliśmy już, że persona to jak najbardziej szczegółowe odzwierciedlenie docelowej grupy klientów. Zgromadzenie jak największej ilości danych, potrzeb i dążeń takiego modelowego klienta pozwoli na zbudowanie relacji i wzmocnienie zaangażowania. To także bazowa wiedza pomocna w opracowywaniu planu contentmarketingowego oraz sprzedażowego. Jak zatem przygotować charakterystykę swojego modelowego klienta? Poniżej podstawowe pytania, na które warto odpowiedzieć.

Marketing persona – pakiet pytań, które pomogą ją zdefiniować

Wiesz już kim jest persona marketingowa i czemu warto dostosować swój plan komunikacji do jej charakterystyki. Kolejny etap stanowi jej sprecyzowanie – aby tego dokonać, niezbędne jest udzielenie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań.

  • demografia – kim jest Twój modelowy klient? Ile ma lat? Gdzie mieszka?
  • zawód – jaką profesję uprawia Twój klient? W jakiej działa branży? Jakiej wielkości jest firma, w której pracuje?
  • zwyczaje – jakie są jego codzienne rytuały, sposoby na spędzanie wolnego czasu? Czym i jak długo dojeżdża do pracy?
  • wartości – co jest ważne dla Twojego klienta? Co ceni, jakie ma ambicje?
  • lęki i problemy – czego obawia się Twój modelowy odbiorca? Jak w rozwianiu tych obaw może pomóc Twój produkt lub usługa?

jak stworzyć personę

Jak stworzyć personę marketingową?

Przy opracowywaniu takiego modelowego klienta warto wesprzeć się spostrzeżeniami nie tylko pracowników działu marketingu, ale i sprzedawców czy działu obsługi klienta. To oni bowiem mają najczęstszy kontakt z osobami, które kontaktują się z firmą, nie może zatem zabraknąć ich głosu przy precyzowaniu persony.

Warto także podkreślić, że wynikiem tych rozważań nie musi być wykreowanie jednego takiego wzorca – modelowych klientów możesz mieć kilku, najistotniejsze jest tutaj zgromadzenie informacji, które umożliwią Ci dopasowanie Twojej strategii komunikacji w wykorzystywanych kanałach.

Persona marketingowa – wykorzystaj social media i fora

Monitoruj internet, bądź tam, gdzie są Twoi klienci – śledź wpisy na forach internetowych i w social mediach, które są powiązane z tym, co oferujesz. Bazując na takich rzeczywistych przykładach z życia, zwiększasz swoje szanse na rzetelne opracowanie persony marketingowej. Efektem końcowym Twoich działań powinno być stworzenie takiego modelu klienta, który jest żywy i wyrazisty – w końcu to ludzie kupują od ludzi.

Nawet jeśli reprezentujesz firmę z segmentu B2B – po drugiej stronie tytułów zawodowych jest właśnie człowiek. Jeśli lepiej go poznasz – o wiele łatwiej będzie Ci do niego dotrzeć i utrzymać przy sobie.

Stworzenie persony marketingowej to baza do dalszej pracy

Teraz, skoro już wiesz jak stworzyć personę – nie pozostaje Ci nic innego, jak przejść do działania. Na sporządzenie charakterystyki takiego modelowego klienta nigdy nie jest za późno – czas i energia poświęcone na to zadanie będą nieustannie procentować przy komunikowaniu się firmy z klientem oraz dostosowaniu do niego swojej oferty.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie