Czym jest persona marketingowa? Jakie pytania należy zadać, żeby określić swojego archetypowego klienta i przede wszystkim – dlaczego warto to zrobić?
Każdy marketer z pewnością prędzej czy później spotka się z hasłem persony. Stanowi przykład jednego z naczelnych narzędzi analitycznych, jednak nie jest ono powszechną praktyką w przedsiębiorstwach. Na szczęście nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie prac nad jej opracowaniem. Czym w ogóle jest persona marketingowa? Jakie korzyści wynikają ze zdefiniowania jej? Od czego zacząć prace nad jej określeniem?
Jeśli wiesz dokładnie, kim jest Twój klient – o wiele łatwiej będzie Ci dopasować prezentację swojego produktu lub usługi, który wpisze się w jego potrzeby i urzeczywistni nakreślone obietnice. Niezależnie od tego, czy reprezentujesz firmę z segmentu B2C czy B2B – to ludzie kupują od ludzi, o czym świadczy też popularność podejścia H2H, czyli human to human.
Ustaliliśmy już, że persona to jak najbardziej szczegółowe odzwierciedlenie docelowej grupy klientów. Zgromadzenie jak największej ilości danych, potrzeb i dążeń takiego modelowego klienta pozwoli na zbudowanie relacji i wzmocnienie zaangażowania. To także bazowa wiedza pomocna w opracowywaniu planu contentmarketingowego oraz sprzedażowego. Jak zatem przygotować charakterystykę swojego modelowego klienta? Poniżej podstawowe pytania, na które warto odpowiedzieć.
Wiesz już kim jest persona marketingowa i czemu warto dostosować swój plan komunikacji do jej charakterystyki. Kolejny etap stanowi jej sprecyzowanie – aby tego dokonać, niezbędne jest udzielenie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań.
Przy opracowywaniu takiego modelowego klienta warto wesprzeć się spostrzeżeniami nie tylko pracowników działu marketingu, ale i sprzedawców czy działu obsługi klienta. To oni bowiem mają najczęstszy kontakt z osobami, które kontaktują się z firmą, nie może zatem zabraknąć ich głosu przy precyzowaniu persony.
Warto także podkreślić, że wynikiem tych rozważań nie musi być wykreowanie jednego takiego wzorca – modelowych klientów możesz mieć kilku, najistotniejsze jest tutaj zgromadzenie informacji, które umożliwią Ci dopasowanie Twojej strategii komunikacji w wykorzystywanych kanałach.
Monitoruj internet, bądź tam, gdzie są Twoi klienci – śledź wpisy na forach internetowych i w social mediach, które są powiązane z tym, co oferujesz. Bazując na takich rzeczywistych przykładach z życia, zwiększasz swoje szanse na rzetelne opracowanie persony marketingowej. Efektem końcowym Twoich działań powinno być stworzenie takiego modelu klienta, który jest żywy i wyrazisty – w końcu to ludzie kupują od ludzi.
Nawet jeśli reprezentujesz firmę z segmentu B2B – po drugiej stronie tytułów zawodowych jest właśnie człowiek. Jeśli lepiej go poznasz – o wiele łatwiej będzie Ci do niego dotrzeć i utrzymać przy sobie.
Teraz, skoro już wiesz jak stworzyć personę – nie pozostaje Ci nic innego, jak przejść do działania. Na sporządzenie charakterystyki takiego modelowego klienta nigdy nie jest za późno – czas i energia poświęcone na to zadanie będą nieustannie procentować przy komunikowaniu się firmy z klientem oraz dostosowaniu do niego swojej oferty.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.