Jesteś autorem stworzonego przez siebie utworu i chcesz przenieść prawa do niego na osobą trzecią, która go będzie dalej wykorzystywać? Pamiętaj, że ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych wprowadza generalną regulację w odniesieniu do treści i wykonywania umów zawieranych przez twórcę. O tym co powinna zawierać umowa przenosząca prawa autorskie majątkowe przeczytasz w niniejszym artykule.
Autorskie prawa majątkowe, to nic innego jak prawo twórcy do wyłącznego korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Z kolei przez pola eksploatacji należy rozumieć sposób, w jaki utwór będzie wykorzystywany. Pola eksploatacji stanowią w szczególności:
Przykład zapisu umownego zawierającego określenie wykorzystywania utworu na polach eksploatacyjnych: Zbywca przenosi na nabywcę prawa autorskie majątkowe do dzieła na następujących polach eksploatacji, tj.:
Więcej na temat praw autorskich przeczytasz w tym artykule.
Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:
Dodatkowo przepis ten stanowi, że:
Stronami umowy o przeniesienie praw autorskich majątkowych są:
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
W przedmiocie praw autorskich majątkowych warto zapamiętać, że:
Warto również wskazać, że umowy o pracę mogą również regulować kwestie związane z przeniesieniem na pracodawcę praw autorskich z powstałego w ramach stosunku pracy utworu. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Elementy umowy o przeniesienie praw majątkowych:
Umowa zobowiązująca do przeniesienia autorskich praw majątkowych przenosi na nabywcę, z chwilą przyjęcia utworu, prawo do wyłącznego korzystania z utworu na określonym w umowie polu eksploatacji, chyba że postanowiono w niej inaczej.
Jeśli z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia, a jeśli w umowie nie określono wysokości wynagrodzenia autorskiego, wysokość wynagrodzenia określa się z uwzględnieniem zakresu udzielonego prawa oraz korzyści wynikających z korzystania z utworu.
W razie rażącej dysproporcji między wynagrodzeniem twórcy a korzyściami nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca może żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd.
W zakresie wynagrodzenia warto również zapamiętać, że:
Korzystanie z utworu powinno być zgodne z charakterem i przeznaczeniem utworu oraz przyjętymi zwyczajami, chyba że strony w umowie postanowiły inaczej. Dodatkowo, następca prawny, nawet jeśli nabyłby całe prawa autorskie, to nie może bez uprzedniej zgody twórcy czynić zmian utworze. Wprowadzenie zmian możliwe jest wyłącznie w przypadku, gdy zachodzi ku tematu konieczność, a twórca się temu nie sprzeciwia.
Co do zasady przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu, chyba że w umowie postanowiono inaczej.
Nabywca oryginału utworu jest obowiązany udostępnić go twórcy w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do wykonywania prawa autorskiego. Nabywca oryginału może jednak domagać się od twórcy odpowiedniego zabezpieczenia oraz wynagrodzenia za korzystanie.
Twórca jest obowiązany dostarczyć utwór w terminie określonym w umowie, a jeżeli termin nie został oznaczony – niezwłocznie po ukończeniu utworu. Natomiast jeśli twórca nie dostarczył utworu w przewidzianym terminie, zamawiający może wyznaczyć twórcy odpowiedni dodatkowy termin z zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić.
Może niekiedy zdarzyć się tak, że utwór posiada wady fizyczne i prawne.
W przypadku zidentyfikowania wad fizycznych zamawiający może wyznaczyć twórcy odpowiedni termin do ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić lub żądać odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia, chyba że usterki są wynikiem okoliczności, za które twórca nie ponosi odpowiedzialności. Twórca zachowuje w każdym razie prawo do otrzymanej części wynagrodzenia, nie wyższej niż 25% wynagrodzenia umownego.
Z kolei w przypadku zidentyfikowania wad prawnych zamawiający może od umowy odstąpić i żądać naprawienia poniesionej szkody.
Zgłoszenie roszczeń zarówno do wad fizycznych jak i wad prawnych wygasa z chwilą przyjęcia utworu.
Jeżeli zamawiający nie zawiadomi twórcy w terminie sześciu miesięcy od dostarczenia utworu o jego przyjęciu, nieprzyjęciu lub uzależnieniu przyjęcia od dokonania określonych zmian w wyznaczonym w tym celu odpowiednim terminie, uważa się, że utwór został przyjęty bez zastrzeżeń. Strony mogą określić inny termin.
Twórca może odstąpić od umowy lub ją wypowiedzieć ze względu na:
Jeżeli w ciągu dwóch lat od odstąpienia lub wypowiedzenia twórca zamierza przystąpić do korzystania z utworu, ma obowiązek zaoferować to korzystanie nabywcy lub licencjobiorcy, wyznaczając mu w tym celu odpowiedni termin. Jednakże nie dotyczy to utworów architektonicznych i architektoniczno-urbanistycznych, audiowizualnych oraz utworów zamówionych w zakresie ich eksploatacji w utworze audiowizualnym.
Warto zapamiętać, że każda ze stron odstępując od umowy lub wypoiadając ją może żądać od drugiej strony zwrotu wszystkiego, co ta otrzymała z tytułu umowy.
Umowa licencyjna co do zasady, uprawnia do korzystania z utworu w okresie pięciu lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę. Po upływie terminu pięcioletniego prawo uzyskane na podstawie umowy licencyjnej wygasa.
Przedmiotem umowy licencyjnej jest upoważnienie do eksploatacji utworu, które jest względnym prawem podmiotowym (licencji). Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.
Licencja może być wyłączna i niewyłączna. Kryterium podziału na licencje niewyłączne i wyłączne jest możliwość udzielenia przez licencjodawcę dalszych zezwoleń na korzystanie z przedmiotu licencji. Przykładowo, rolą licencji wyłącznej jest zastrzeganie wyłączności korzystania dla podmiotu upoważnionego oraz może przewidywać, że licencjodawca zobowiązuje się do niekorzystania z utworu. Wyłączność w przypadku licencji autorsko prawnych dotyczy oczywiście pól eksploatacji utworu.
Elementami istotnymi przedmiotowo są następujące składniki umowy, tj.:
Pamiętaj, że umowa licencyjna jak każda inna umowa może zostać wypowiedziana, a licencja udzielona na okres dłuższy niż pięć lat uważa się, po upływie tego terminu, za udzieloną na czas nieoznaczony.
Darmowy wzór umowy przeniesienia praw autorskich majątkowych możesz pobrać tutaj
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych jest często wybieraną formą umów umożliwiających korzystanie z utworów objętych prawem autorskim. Warto zapamiętać jednak, że umowa o przeniesienie praw autorskich majątkowych, jak każda inna umowa cywilnoprawna, wymaga zachowania wymogów formalnych zgodnych z przepisami prawa oraz jej treść może być dowolnie kształtowana na zasadzie swobody umów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!