Polski Ład wprowadza wiele zmian przepisów podatkowych, również w zakresie podatku VAT. Zakres wprowadzanych regulacji jest bardzo obszerny, dlatego też w naszych publikacjach omawiamy odrębnie poszczególne zagadnienia. W dzisiejszym artykule odniesiemy się do wprowadzonych zmian w branży finansowej w podatku VAT.
Usługi finansowe a podatek VAT
W ustawie o podatku VAT usługi finansowe znajdują się w obszarze usług objętych zwolnieniem przedmiotowym i zostały wymienione w art. 43 ustawy. Zgodnie z przepisami, które obowiązują do końca 2021 roku, takie usługi muszą bezwzględnie być objęte zwolnieniem z VAT. Tym samym pozbawia to przedsiębiorców prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Sprawdźmy, jakie zmiany wprowadza Polski Ład w branży finansowej.
VAT w branży finansowej – co zmienia Polski Ład?
Możliwość opodatkowania usług finansowych wiąże się z uzyskaniem prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach związanych ze świadczeniem tych usług. Natomiast nabywcy usług będą mieli prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie usług finansowych na zasadach ogólnych.
Zgodnie z ustawą o Polskim Ładzie przedsiębiorcy uzyskali prawo do rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT określonej kategorii usług finansowych świadczonych na rzecz innych przedsiębiorców. Podjęcie decyzji o wyborze opodatkowania w VAT świadczonych usług finansowych jest wiążące dla przedsiębiorcy na okres 2 lat.
Jak z tego wynika, w dalszym ciągu zwolnione od podatku VAT będą usługi finansowe świadczone na rzecz osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej, tzw.niepodatników.
Jakie usługi finansowe będą mogły być opodatkowane w VAT?
W zmienionym przepisie zostały wskazane określone usługi z branży finansowej, które fakultatywnie będą mogły być opodatkowane w VAT, a należą do nich m.in.:
transakcje dotyczące walut, banknotów i monet używanych,
usługi zarządzania:
funduszami inwestycyjnymi,
otwartymi funduszami emerytalnymi oraz dobrowolnymi funduszami
emerytalnymi,
pracowniczymi programami emerytalnymi,
pracowniczymi planami kapitałowymi.
usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w
świadczeniu tych usług,
usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i innych zabezpieczeń
transakcji finansowych,
usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków
pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych,
usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe.
Na uwagę zasługuje fakt, że w katalogu usług finansowych, które mogą być opodatkowane w VAT nie znalazły się usługi ubezpieczeniowe.
Podsumowanie
Wprowadzone zmiany pozwalają przedsiębiorcom na podjęcie indywidualnej decyzji, czy chcą opodatkować w VAT świadczone usługi finansowe na rzecz sektora B2B, czy też nie. Powrót do zwolnienia od podatku VAT będzie oczywiście możliwy, ale dopiero po upływie 2 lat. Przedsiębiorca musi jeszcze pamiętać, że w dalszym ciągu muszą być bezwzględnie zwolnione z VAT usługi finansowe świadczone na rzecz konsumentów B2C.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Coraz częściej przedsiębiorcy zastanawiają się, czy możliwe jest przeniesienie siedziby spółki z o.o. do innego kraju, gdy chcą przykładowo rozwinąć działalność w innym kraju bądź szukają po prostu korzystniejszego otoczenia podatkowego. Powody mogą być różne i może być ich znacznie więcej, ale każdorazowo należy wiedzieć, na jakich zasadach możliwe jest przeniesienie siedziby spółki z o.o. za granicę oraz jakie obowiązują procedury.
Reprezentacja spółki, to nic innego jak czynności polegające na składaniu i przyjmowaniu oświadczeń woli i dokonywaniu czynności prawnych z osobami trzecim w imieniu i na rzecz reprezentowanego podmiotu.
W KSeF gromadzone są nie tylko dane osobowe, np. kontrahentów, ale także informacje biznesowe o dużej wartości gospodarczej, które mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. Dlatego korzystanie z systemu wymaga nie tylko znajomości jego funkcji, ale również świadomego dbania o bezpieczeństwo danych i poufność informacji handlowych. Jak zatem zadbać o ochronę danych osobowych i tajemnicę przedsiębiorstwa po wprowadzeniu KSeF?
Wyobraź sobie, że każdy produkt w Twoim sklepie ma swój cyfrowy „paszport”, dzięki któremu klienci od razu wiedzą, skąd pochodzi, z czego jest zrobiony i jak go można naprawić lub poddać recyklingowi. Brzmi abstrakcyjnie? To właśnie nowa rzeczywistość bowiem Cyfrowy Paszport Produktu (DPP), od 2026 roku stanie się obowiązkowy w wybranych branżach w całej Unii Europejskiej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo