Zasady ogólne to podstawowa i najczęściej wybierana przez przedsiębiorców forma opodatkowania działalności gospodarczej. Sprawdź, komu opłaca się taka forma opodatkowania i jak prowadzić księgowość na zasadach ogólnych.
Zasady ogólne (czyli in. skala podatkowa) to forma opodatkowania dostępna dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz działalności prowadzonych w formie spółki cywilnej, jawnej lub partnerskiej.
Wybierając prowadzenie księgowości na zasadach ogólnych przedsiębiorca płaci podatek jako procent od dochodu, czyli różnicy między przychodem (wpływami od klientów) a kosztami prowadzenia działalności. Im większe koszty, tym mniejszy podatek do zapłaty.
W przypadku zasad ogólnych obowiązują dwie stawki podatkowe:
Kwota podatku do zapłaty może być też obniżona o różne dodatkowe odliczenia podatkowe. Opodatkowanie według zasad ogólnych umożliwia bowiem korzystanie z ulg podatkowych, rozliczanie się wspólnie z małżonkiem lub na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dziecko.
Z tych względów prowadzenie księgowości na zasadach ogólnych jest szczególnie opłacalne dla podatników, którzy:
Przedsiębiorcy korzystający z zasad ogólnych mają obowiązek prowadzenia Księgi przychodów i rozchodów, w skrócie zwanej KPiR. Jest to prosta i wymagająca stosunkowo niewiele czasu ewidencja, w której księguje się sprzedaż i firmowe wydatki. Zapisów w ewidencji dokonuje się na podstawie dowodów księgowych, czyli przede wszystkim faktur i rachunków.
Mali przedsiębiorcy korzystający z opodatkowania w formie zasad ogólnych są zobligowani dodatkowo do prowadzenia:
a także dowypełniania i składania deklaracji podatkowych.
Wszystkie ewidencje i dokumenty należy przechowywać przez co najmniej 5 lat od końca roku, w którym złożono zeznanie roczne za dany rok podatkowy.
Przedsiębiorca korzystający z opodatkowania w formie zasad ogólnych może prowadzić księgowość samodzielnie, korzystając z programu do KPiR, lub wynająć biuro rachunkowe i tam przechowywać firmową dokumentację. To, które rozwiązanie wybrać, zależy od specyfiki danej firmy i preferencji jej właściciela.
Warto przy tym pamiętać, że wydatki na księgowość można wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki czemu firma ma możliwość obniżenia wysokości podatku dochodowego.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Zasady ogólne - czy KPIR to konieczność?
Działalność na zasadach ogólnych - czy księgowość można wpisać w koszty?