Wysoka sprzedaż nie jest wynikiem szczęścia czy przypadku. Sukces wymaga pasji i ciężkiej pracy. Frank Bettger stwierdził kiedyś, że nikt nie urodził się ze smykałką do handlu, ale każdy ma szansę zostać tym, kim zechce. Dlaczego by więc nie zostać dobrym sprzedawcą? Przedstawiamy 6 prostych wskazówek, jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie.
1. Sprawdź samego siebie
Jak mawia stare powiedzenie: aby dostrzec drzewa, czasami trzeba wyjść z lasu. Dużo w nim prawdy. Jeśli coś z boku wygląda dobrze, w rzeczywistości nie zawsze takim jest. Dlatego warto wcielić się na chwilę w rolę klienta i sprawdzić, jak wygląda proces zakupowy we własnej firmie – zadzwoń na infolinię, napisz wiadomość albo spróbuj dokonać zakupu w swoim e-sklepie.
Być może nagle dostrzeżesz rzeczy, o których dotychczas nie miałeś pojęcia, takie jak niewygodny w obsłudze formularz rejestracyjny, niedziałająca wyszukiwarka produktów czy zbyt długie oczekiwanie na odpowiedź. Zastanów się wówczas, jak mógłbyś to naprawić.
2. Zadawaj pytania
Wszystkie znaki na niebie i w raportach z badań mówią, że umiejętność analizy danych ma się stać kluczową umiejętnością wykorzystywaną w marketingu. Jeszcze niedawno marketingowcy mieli nie lada orzech do zgryzienia, chcąc dowiedzieć się, co przykuwa uwagę klienta, albo w jaki sposób klient trafił do danego sklepu. Dziś jest to o wiele prostsze – wystarczy Google Analytics, abyś mógł niemal zaglądać mu przez ramię, śledząc jego ruchy na twojej stronie internetowej. (Sprawdź:
Analiza ruchu na stronie internetowej – jak zacząć? ). Jednak narzędzia internetowe to nie wszystko. Równie pomocny może się okazać zwykły telefon do klienta i zapytanie go o opinię na temat twojego produktu. To nieco czasochłonny, ale w gruncie rzeczy świetny sposób na to, aby poznać potrzeby klientów, a potem – zgodnie z tymi potrzebami – ulepszyć swój produkt i zwiększyć sprzedaż.
3. „Sell me this pen”
Skoro o potrzebach mowa. Większość kojarzy scenę z filmu „Wilk z Wall Street”, w której Jordan Belfort prosi swojego współpracownika o to, aby ten sprzedał mu długopis. Płynie z niej prosta i ważna nauka: nie sprzedasz produktu, jeśli nie stworzysz potrzeby posiadania go.
Musisz więc ustalić, co jest ważne dla twoich klientów i co może skłonić ich do zakupu – zweryfikuj, czy twój produkt może być dla nich przydatny, w jaki sposób może rozwiązać ich problem, pomóc im oszczędzić pieniądze lub czas, jakie niesie dla nich korzyści, a także czy możesz zaoferować więcej, niż konkurencja.
Skup się na tych zaletach produktu i tych cechach oferty, które mogą być interesujące z punktu widzenia klienta. Pomiń resztę nieistotnych rzeczy; klient też ma swój terminarz i swoje zajęcia.
4. Eksperymentuj
Jeśli nie masz pewności, czy twoja ulotka, e-mail czy inna forma reklamy działa, to przetestuj to. Stwórz kilka wersji, bawiąc się kolorystyką, rozmiarem fontu, doborem słów, ułożeniem zdjęć czy samym tekstem reklamowym, a potem roześlij różne wersje do różnych grup klientów i sprawdź, która z nich cieszyła się największym odzewem.
Jeśli formularz rejestracji w twoim e-sklepie jest niewygodny w obsłudze, spróbuj go zmienić i obserwuj, czy wpłynęło to na konwersję. Pamiętaj, że nawet jeśli coś działa, to nie zawsze musi być dobre.
5. Zwróć się do ekspertów
Internet pełen jest świetnych poradników na temat sprzedaży, prowadzenia e-sklepu i utrzymywania dobrych kontaktów z klientami. Tym bardziej księgarnie i biblioteki. Przejrzyj więc te poradniki, przeczytaj od deski do deski, a także spróbuj dotrzeć do ludzi, którzy je napisali. Dziś wielu specjalistów używa social media do promowania siebie i swoich usług – wykorzystaj to. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś poprosił ich o poradę, zadając pytanie pod ich najnowszym wpisem na Facebooku, wtrącając się w dyskusję na jakimś forum internetowym, albo po prostu wysyłając im prywatną wiadomość. Zdziwisz się, jak wielu z nich zechce ci pomóc. Jest spora szansa, że na twoje pytanie – np. o skonfigurowanie kampanii reklamowej w Google Adwords – odpowiedzą także inni, którzy zobaczą to pytanie.