Od 1 kwietnia sprzedawcy prowadzący sprzedaż premiową muszą sprawdzać, czy wydanie gratisu nie rodzi po ich stronie obowiązku podatkowego w podatku VAT.
Przekazanie „gratisów”
Jeżeli zawsze do transakcji, która spełnia określone parametry sprzedawca dodaje gratis to mamy do czynienia ze sprzedażą premiową. Ważne jest, aby wszyscy klienci byli traktowani tak samo, czyli wydanie gratisu nie było uznaniowe, ale wynikało z przyjętych prze firmę (najlepiej w formie spisanego regulaminu promocji) kryteriów obiektywnych. Dodanie gratisu nie wpływa na cenę towaru i nie wykazuje się go jako odrębnej pozycji faktury.
Zmiany w ustawie o podatku obowiązujące od 1 kwietnia 2011 r powodują, że niektóre bezpłatne przekazania towarów mogą rodzić po stronie sprzedawcy obowiązek podatkowy w podatku VAT.
Gratisy nieopodatkowane
Nie jest opodatkowane przekazanie prezentów, które spełniają ustawową definicję „prezentów o małej wartości” przez co rozumiemy przekazywane przez podatnika jednej osobie towarów:
1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości takich osób
2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Gratisy opodatkowane
Przekazanie w ramach akcji promocyjnych gratisów niemieszczących się w definicji „prezentów o małej wartości” od 1 kwietnia bieżącego roku wiążę się z koniecznością uiszczenia podatku VAT przez sprzedawcę jeżeli ten przy ich nabyciu miał prawo do odliczenia podatku naliczonego Sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i naliczenia podatku VAT od podstawy odpowiadającej cenie zakupu lub kosztom wytworzenia towaru przekazanego nieodpłatnie.
Fakturę wewnętrzną wykazuje się w Ewidencji sprzedaży VAT.
Gratisy przekazane osobie fizycznych niemające związku z jej ewentualną działalnością gospodarczą:
Nieodpłatne przekazanie towarów czy też świadczenie usług na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może powodować powstanie przychodu po stronie obdarowanego kontrahenta gdy wysokość świadczenia przekroczy ustalony ww ustawie limit.
Ustawa przewiduje dwa limity:
Jeżeli wartość nieodpłatnego świadczenia na rzecz osoby fizycznej przekroczy kwotę limitu, przedsiębiorca zobowiązany jest do sporządzenia deklaracji PIT-8C i pobrania podatku.
Gratisy mające związek z działalnością gospodarczą świadczeniobiorcy
Obowiązek sporządzenia PIT-8C nie powstanie, gdy nieodpłatne świadczenie o dowolnej wartości zostanie dokonane na rzecz kontrahenta będącego osobą fizyczną i ma związek z prowadzeniem przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej. W takiej sytuacji nieodpłatne świadczenie będzie stanowiło co do zasady dla kontrahenta przychód z działalności gospodarczej i ma on obowiązek wykazać jego otrzymanie w kolumnie „inne przychody”.
Sprzedawca prowadzący sprzedaż premiową wg reguł podanych w ustawie ma prawo do zaliczenia w koszty prowadzonej działalności kwoty podatku VAT wyliczonej na fakturze wewnętrznej.
Podstawa prawna:
Kosztem może być podatek VAT naliczony „od nieodpłatnie przekazanych towarów, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług od przekazującego w określonej ilości lub wartości” (Updof art23 ust.1. Pkt 43 litera b)
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!