|
|
7 minut czytania

Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku

Wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje wyłącznie na wniosek przedsiębiorcy zgłoszony na formularzu CEIDG-1.

wznowienie działalności gospodarczej

Kiedy i jak można wznowić działalność gospodarczą

Działalność gospodarczą można wznowić w dowolnym momencie.

Należy jednak pamiętać, iż można ją zawiesić na wybrany przez przedsiębiorcę okres (również bezterminowo), ale nie krótszy niż 30 dni. Jeśli zostanie wskazany we wniosku CEIDG-1 okres krótszy niż 30 dni, to wtedy zawieszenie nie będzie skuteczne. Wyjątkiem jest miesiąc luty, który ma 28 lub 29 dni, wówczas zawieszenie na cały miesiąc luty będzie uznane za zawieszenie skuteczne. Jeżeli została podana data wznowienia działalności gospodarczej na wniosku CEIDG-1 składanym podczas zgłoszenia zawieszenia działalności, to działalność zostanie wznowiona automatycznie we wskazanym terminie. W przypadku, gdy przedsiębiorca chce zmienić termin wznowienia wskazany we wniosku, to składa dodatkowy wniosek, w którym wskazuje inną datę wznowienia działalności. Gdy na wniosku o zawieszenie działalności nie ma wpisanej daty wznowienia, to zawieszenie jest bezterminowe. Przedsiębiorca, który na wniosku informującym o zawieszeniu nie podał daty wznowienia, składa wniosek CEIDG-1 o wznowienie. Oświadcza w nim od kiedy chce wznowić lub wznowił jednoosobową działalność gospodarczą. Ustawodawca nie określił terminu na złożenie takiego wniosku.

W przypadku wznowienia działalności jednoosobowej wystarczy wskazanie daty wznowienia na CEIDG-1, informacji nie trzeba dodatkowo zgłaszać w US.

Wznowienie działalności gospodarczej a ZUS

Po zgłoszeniu na CEIDG-1 wznowienia działalności ZUS otrzymuje taką informację automatycznie. Na tej podstawie ZUS dokonuje zgłoszenia płatnika składek i zgłoszenia do ubezpieczeń na zasadach obowiązujących sprzed zawieszenia. Automatyczne zgłoszenie ZUS działa tylko wtedy, gdy w trakcie zawieszenia nie nastąpiły zmiany, które mają wpływ na obowiązek ubezpieczeń lub wysokość składek. Przedsiębiorca samodzielnie rejestruje się w ZUS w ciągu 7 dni od wznowienia działalności z nowymi kodami ubezpieczenia, jeśli w czasie zawieszenia: zmienił się plan opłacania składek (np.przejście z ulgi na start na ZUS preferencyjny lub z ZUS preferencyjnego na pełny), podjęto/ zakończono umowę o pracę, zostało nabyte prawo do emerytury lub zmienił się tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń.

W przypadku planów Ulga na start oraz Preferencyjne składki ZUS można zawiesić działalność, ale okres ulgi/preferencji nie będzie wydłużony o okres, na który zostanie zawieszona działalność. Jeżeli okres uprawniający do ulgi/preferencyjnych składek skończy się w trakcie zawieszenia działalności, to nie trzeba od razu o tym fakcie informować ZUS-u. Odpowiednie czynności związane ze zmianą planu opłacania składek należy dokonać po wznowieniu funkcjonowania firmy. W przypadku planu Mały ZUS plus zawieszenie działalności nie skraca okresu 36 miesięcy skorzystania z wskazanego planu, wpłynie jednak na okres 60 miesięcy prawa do ulgi. Temat omówiony jest szerzej tutaj.

Uwaga: jeżeli przedsiębiorca przed zawieszeniem działalność nie korzystał z ulgi Mały ZUS plus, a po wznowieniu spełnia kryteria opisane w artykule, to aby skorzystać z ulgi Mały ZUS plus ma tylko 7 dni od dnia wznowienia działalności gospodarczej na zgłoszenie się do nowego kodu ubezpieczenia 0590. Naruszenie terminu skutkuje brakiem możliwości skorzystania z ulgi Mały ZUS plus. Jak dokonać rejestracji opisane jest tutaj.

W przypadku, gdy przed zawieszeniem działalności przedsiębiorca był zgłoszony do kodu 0590 (Mały ZUS plus) co do zasady po wznowieniu działalności powinien zostać automatycznie zgłoszony do tego samego kodu tytułu ubezpieczenia. Dla pewności zalecane jest, potwierdzenie tego faktu w ZUS lub sprawdzenie kodu ubezpieczenia na PUE ZUS. Instrukcja jak sprawdzić dane na PUE.

Należy również pamiętać, iż po wznowieniu działalności należy co miesiąc wysyłać deklaracje do ZUS. Deklaracje ZUS można wysłać drogą elektroniczną za pośrednictwem naszego serwisu. Użytkownicy serwisu ifirma.pl wprowadzają daty zawieszenia i wznowienia działalności na koncie według instrukcji, aby serwis prawidłowo generował deklaracje.

Ważne! Składka zdrowotna ZUS – dla celów naliczenia składki zdrowotnej ZUS, przychody oraz koszty uzyskane w okresie zawieszenia działalności są wyłączone z podstawy naliczenia składki zdrowotnej po wznowieniu działalności.

Podatek dochodowy

Zawieszenie działalności nie zwalnia przedsiębiorców z obowiązku prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów, a w przypadku ryczałtowców z obowiązku prowadzenia Ewidencji Przychodów. Ewidencje będą kontynuowane po wznowieniu działalności. Przedsiębiorcy rozliczający się na KPiR powinni również pamiętać, iż na początek i koniec każdego roku powinna być wprowadzona do ewidencji pozycja dotycząca remanentu. Obowiązek złożenia zeznania rocznego dotyczy wszystkich przedsiębiorców, nawet jeśli działalność była zawieszona cały rok podatkowy.

W zakresie środków trwałych: amortyzacji nie podlegają składniki majątku, które nie są wykorzystywane w firmie na skutek zawieszenia działalności gospodarczej (art. 22c pkt 5 ustawy o PIT). Środki trwałe nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zawieszenie działalności gospodarczej. Wznawia się dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od miesiąca, w którym działalność zostaje odwieszona. Zawieszenie działalności powoduje, że okres amortyzacji środka trwałego wydłuża się.

Przykład 1

Pojazd wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 1/2024 r. Zostaje ustalona metoda amortyzacji liniowa ze stawką 20%, czyli okres amortyzacji wynosi 60 miesięcy. Planowana data zakończenia amortyzacji- 1/2029 (pierwszy odpis amortyzacyjny 2/2024). Działalność zostaje zawieszona od 05-05-2024 i na skutek zawieszenia działalności pojazd nie jest użytkowany w firmie. Odpisów amortyzacyjnych nie dokonuje się od 6/2024. Działalność zostaje wznowiona 5-12-2024 r. i już w 12/2024 dokonujemy odpisu amortyzacyjnego. Okres amortyzacji wydłuża się o 6 miesięcy (za okres 6/2024 do 11/2024). Planowana data ostatniego odpisu amortyzacyjnego przesuwa się na 7/2029 r.

Użytkownicy serwisu ifirma.pl mogą skorzystać z instrukcji.

Zgodnie z zasadą ogólną przedsiębiorcy wyliczają zaliczkę i regulują zobowiązanie podatkowe za okres, w którym działalność została wznowiona. Przedsiębiorcy za pełne miesiące okresu zawieszenia działalności gospodarczej nie mają obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Uzyskane przychody w okresie zawieszenia działalności przez przedsiębiorców rozliczających się na KPiR powinny się znaleźć w przychodach do opodatkowania w okresie wznowienia działalności. Jeżeli wznowienie działalności nie nastąpi do końca roku podatkowego, to należy je wykazać w zeznaniu rocznym.

Przykład 2

Przedsiębiorca zawiesza działalność od 2-03-2024 r. W 5/2024 r. sprzedał środek trwały. Wznowienie działalności następuje 2-08-2024 r. Przychód ze sprzedaży środka trwałego zostanie opodatkowany w 8/2024, termin zapłaty zaliczki to 20- 09-2024 bądź w przypadku rozliczania kwartalnego 20-10-2024 r. Gdyby wznowienie działalności nastąpiło w roku 2025, to przychód ze sprzedaży tego środka trwałego należy wykazać w zeznaniu rocznym za rok 2024 r, rozliczanym do 30-04-2025 r.

Uzyskane przychody i poniesione koszty w okresie zawieszenia działalności przez przedsiębiorców powinny się znaleźć w podstawie do opodatkowania w okresie wznowienia działalności.

Jeżeli wznowienie następuje w ostatnim okresie rozliczeniowym roku podatkowego, to podatek dotyczący okresu zawieszenia, płaci się do 20 stycznia następnego roku. W przypadku, gdy wznowienie następuje w kolejnych latach podatkowych, to:

  • rozliczając się na podstawie KPIR: ustawa wprost nie wskazuje terminu, zgodnie z interpretacją KIS z 11.01.2019, 0112-KDIL3-3.4011.377.2018.3.AA właściwym będzie zapłata podatku w składanym zeznaniu rocznym
  • rozliczających się na podstawie Ewidencji przychodów: ryczałt za okres zawieszenia przedsiębiorca powinien obliczyć i wpłacić do 20 stycznia następnego roku podatkowego ( art. 21 ust. 1i ustawy o podatku zryczałtowanym).

Informacje dotyczące opodatkowania przychodów z okresu zawieszenia działalności można znaleźć tutaj.

W przypadku wznowienia działalności gospodarczej w tym samym roku kalendarzowym, w którym nastąpiło jej zawieszenie obowiązuje ta sama forma opodatkowania, jak przed okresem zawieszenia.

Przedsiębiorca, który wznawia działalność gospodarczą w nowym roku kalendarzowym może zmienić formę opodatkowania. Zmiany może dokonać najpóźniej do 20-tego dnia miesiąca następującego po tym, w którym osiągnął pierwszy przychód w aktualnym roku podatkowym. Jeśli pierwszy przychód osiągnął w grudniu, to termin jest do końca roku podatkowego. Zmiany należy dokonać poprzez złożenie aktualizacji wniosku CEIDG-1. Posiadając profil zaufany wniosek można złożyć przez stronę rządową.

Podatek VAT

Osoba prowadząca działalność gospodarczą obowiązkowo wysyła plik JPKV7 i reguluje ewentualne zobowiązanie podatkowe za okres, w którym działalność została wznowiona. Przedsiębiorca, który zawiesił wykonywanie działalności ma prawo odliczać podatek VAT od zakupów, które mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych (zasady ogólne), ale oczywiście tylko w związku z kosztami stałymi. Terminy rozliczania zostały wskazane tutaj.

Wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT podlega przedsiębiorca, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy. Z dniem wznowienia działalności gospodarczej przedsiębiorca może być przywrócony do rejestru podatników VAT bez konieczności ponownej rejestracji w US.

Przedsiębiorca, który w momencie zawieszenia działalności gospodarczej był zarejestrowany do VAT-UE, po jej wznowieniu powinien sprawdzić, czy nie został wykreślony z rejestru podatników VAT-UE. Informację można sprawdzić w bazie VIES.

W przypadku konieczności ponownej rejestracji, dokonujemy jej na formularzu VAT-R.

Stan prawny na dzień: 04.07.2024 r.

Autor ifirma.pl

Monika Kobylak

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie