|
|
3 minut czytania

Zakup na raty środka trwałego

Kupujący nabywa prawo do własności środka trwałego w chwili zawarcia umowy sprzedaży lub jego wydania. Jednak są sytuacje, gdy spełnione nawet oba te warunki, czyli zawarcie umowy sprzedaży i wydanie towaru nie oznaczają, że kupujący jest ich właścicielem. Dotyczy to środków trwałych zakupionych na podstawie umowy sprzedaży, której warunki przewidują inny moment, niż to wynika z ogólnych zasad, przejścia własności na kupującego.

leasing czy kredyt
Kupujący nabywa prawo do własności środka trwałego w chwili zawarcia umowy sprzedaży lub jego wydania. Jednak są sytuacje, gdy spełnione nawet oba te warunki, czyli zawarcie umowy sprzedaży i wydanie towaru nie oznaczają, że kupujący jest ich właścicielem. Dotyczy to środków trwałych zakupionych na podstawie umowy sprzedaży, której warunki przewidują inny moment, niż to wynika z ogólnych zasad, przejścia własności na kupującego.

Własność warunkiem rozpoczęcia amortyzacji

Standardowa umowa sprzedaży ratalnej nie zastrzega szczególnego terminu przejścia własności na kupującego ale zdarzają się umowy, a dotyczy to w szczególności umów z odroczonym terminem płatności lub umów sprzedaży na raty, w której jest paragraf, że prawo własności przechodzi na nabywcę w chwili całkowitej spłaty zakupionego środka trwałego. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, amortyzacji podlegają środki trwałe stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie. I nie ma tu znaczenia fakt, czy zostały te środki trwałe nabyte przez kupującego na drodze sprzedaży, zamiany czy darowizny. Podobnie nie ma znaczenia sposób zapłaty za nabyty środek trwały, ponieważ jest to kwestia umowy pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Istotny jest tylko zapis, kiedy kupujący staje się właścicielem lub współwłaścicielem. Dopiero po wejściu w posiadanie podatnik ma prawo rozpocząć amortyzację zakupionego na raty ŚT. W sytuacji, gdy umowa odracza przeniesienie własności do czasu spłaty całej wartości skutkiem podatkowym jest brak możliwości zaliczenia ponoszonych wydatków na spłatę rat w koszty prowadzenia działalności.

Amortyzacja jednorazowa

Pochodną wyżej wyrażonych wątpliwości o moment rozpoczęcia amortyzacji jest też pytanie o zastosowaną metodę. Czy środek trwały , którego zakup będzie dopiero przez podatnika spłacany w ratach dale możliwość zastosowania amortyzacji jednorazowej. Tutaj nie ma żadnych wątpliwości, jeżeli podatnik ma prawo do amortyzacji i rodzaj środka trwałego nie ogranicza możliwości wyboru metody (ograniczenie dotyczy nieruchomości i samochodów osobowych) to metoda amortyzacji jednorazowej może być zastosowana.

Leasing

Gdy sprzedawca proponuje umowę ratalną z odroczonym momentem wejścia w posiadania środka trwałego lepszym wyjściem z sytuacji, szczególnie przy drogich środkach trwałych jest nabycie takiego środka trwałego na podstawie umowy leasingu finansowego lub operacyjnego. Umowa leasingu jest zbliżona do popularnego zakupu na raty.
  • Leasing finansowy
Środek trwały zakupiony na podstawie umowy leasingu finansowego charakteryzuje się tym, że w okresie jej obowiązywania właścicielem przedmiotu leasingu pozostaje finansujący (leasingodawca), jednak ustawa o podatku dochodowym pozwala na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych przez korzystającego (leasingobiorcę).
  • Leasing operacyjny
W leasingu operacyjnym środek trwały pozostaje własnością leasingodawcy i on też dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Dla leasingobiorcy kosztem (najczęściej comiesięcznym) są faktury z tytułu raty leasingowej. Po wykupie środka trwałego po zakończeniu umowy leasingowej amortyzacji podlega wartość środka trwałego określona w umowie sprzedaży.

Podsumowując

Zanim zawrze się umowę sprzedaży na raty lub z odroczonym terminem płatności warto zapoznać się z treścią umowy. Jak w umowie jest określony moment przejścia prawa własności na kupującego, czy ma kupujący prawo własności w momencie wystawienia dokumentu sprzedaży i wydania towaru, czy też po całkowitej spłacie zakupionego towaru.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Komentarze czytelników
  1. 4 lipca 2012 o 11:53
    Leszek

    Witam. Czy mógłby ktoś podać zapis prawny, mówiący o tym iż kupujący staje się właścicielem środka trwałego dopiero w momencie jego całkowitej zapłaty (jeśli istnieje taka adnotacja na fakturze).

  2. 4 lipca 2012 o 14:11
    Hanna Liczner

    Sprzedawca może zastrzec, że przedmiot sprzedany w systemie ratalnym przejdzie na własność dłużnika dopiero po całkowitej spłacie ceny zakupu,czyli po uiszczeniu wszystkich rat. Taką możliwość dają przepisy art. 589–591 Kodeksu Cywilnego; nazywane jest to zastrzeżeniem prawa własności.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobista księgowa
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie