Faktury elektroniczne – docelowe zmiany
Docelowo, wprowadzone zmiany skutkować mają uproszczeniem obrotu fakturami oraz uczynieniem ich realną alternatywą dla faktur papierowych. Aby to osiągnąć za konieczne uznano:- dopuszczenie gwarantowania autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur według metod określonych przez podatnika;
- utrzymanie dotychczasowych metod gwarantowania autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur elektronicznych – kwalifikowany podpis elektroniczny lub wymiana danych elektronicznych (EDI);
- wprowadzenie obowiązku zapewnienia czytelności faktur przez cały okres przechowywania;
- wprowadzenie definicji autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur; możliwość wystawiania i przesyłania faktur elektronicznych w dowolnym formacie elektronicznym ( PDF, doc. i inne bądź udostępnianie ich na serwerze wystawcy, jak również przesyłane mailem);
- dopuszczenie przechowywania faktur zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej, niezależnie od sposobu wystawienia faktury (np. dopuszczenie możliwości drukowania jednego egzemplarza faktury „papierowej” dla nabywcy i przechowywania takiej faktury w formie elektronicznej przez dostawcę);
- możliwość ustalenia przez strony innego niż określony w rozporządzeniu terminu utraty prawa do wystawiania i przesyłania faktur elektronicznych – nie dłuższego jednak niż 30 dni w przypadku cofnięcia akceptacji tego sposobu wystawiania faktur przez odbiorcę;
- dopuszczenie możliwości wystawiania i przesyłania faktur korygujących w dowolnej postaci, np. wystawianie „papierowych” faktur korygujących do faktur elektronicznych;
- dopuszczenie przechowywania faktur poza terytorium kraju (niezależnie od formy przesyłu), pod warunkiem zapewnienia organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostępu online do tych faktur.