Przedsiębiorcy handlujący z zagranicznymi kontrahentami są przyzwyczajeni do tego, że na fakturach, które otrzymują, nie ma VAT. Jednak czasami może zdarzyć się sytuacja, że na dokumencie takim znajdzie się podatek naliczony, zgodnie ze stawką obowiązującą w kraju sprzedawcy. Co może być przyczyną? Jak postąpić z taką fakturą?
Jedną z przyczyn otrzymania faktury od kontrahenta UE z naliczonym VAT może być nasz nieaktywny numer VAT-UE (można to zweryfikować w systemie VIES). Jeżeli dokonaliśmy zgłoszenia, a numer pokazuje się jako nieaktywny, warto skontaktować się z urzędem skarbowym w celu wyjaśnienia sytuacji.
Fakt naliczenia VAT może wynikać także ze zwykłej pomyłki lub niewiedzy kontrahenta. Może on także prowadzić wyłącznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych (o czym informuje na swojej stronie WWW). Jeżeli na podstawie naszej wiedzy spełnione zostały wszystkie warunki do zastosowania preferencyjnej stawki, należy skontaktować się z wystawcą faktury i poprosić o fakturę korygującą. Co ważne, mimo iż faktura została źle wystawiona, należy ją zaksięgować.
W sytuacji, gdy otrzymamy fakturę zagraniczną z nieprawidłowo naliczonym VAT, musimy ją zaksięgować i naliczyć VAT ze stawką obowiązującą w Polsce. Co ważne, za podstawę opodatkowania bierzemy wówczas całą kwotę z faktury – czyli jej wartość brutto, razem z naliczonym podatkiem. Odpowiedniej korekty dokonamy w momencie otrzymania od zagranicznego kontrahenta faktury korygującej.
Może się także okazać, że zagraniczny kontrahent dokonał rejestracji na cele VAT w Polsce. W takiej sytuacji, jeżeli zakupimy od niego towar, który w momencie sprzedaży znajdował się na terenie Polski, otrzymamy fakturę z naliczony 23% VAT. W takim wypadku traktujemy taką transakcję jak krajowy zakup i odliczamy VAT.
Podatek naliczony pojawi się także na zagranicznej fakturze potwierdzającej zakup paliwa (oraz innych towarów objętych tzw. procedurą VAT Refund, np. materiałów biurowych, jedzenia, napojów, biletów etc.). W takim wypadku przedsiębiorca nie traktuje takiej transakcji ani jako WNT, ani import usług.
Dokument taki należy zatem zaksięgować do kosztów w kwocie brutto.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Faktura z UE z naliczonym podatkiem VAT - jak księgować?