Zakładając działalność gospodarczą – szczególnie produkcyjną lub handlową – przedsiębiorcy często zastanawiają się nad prowadzeniem magazynu. Czy jest on konieczny?
Konieczność prowadzenia gospodarki magazynowej wynika przede wszystkim z Ustawy o rachunkowości – czyli podstawy prawnej dla wszystkich tych firm, które prowadzą pełne księgi handlowe. Najczęściej do tej grupy zaliczają się spółki osobowe i kapitałowe (np. akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością); dużo rzadziej znajdują się tam jednoosobowe działalności gospodarcze i spółki cywilne, które utraciły lub zrezygnowały ze statusu małego podatnika.
Większość działalności jednoosobowych i spółek cywilnych działa na podstawie księgowości uproszczonej – podatkowej księgi przychodów i rozchodów bądź ewidencji przychodów ryczałtu ewidencjonowanego. W takiej sytuacji podstawą prawną jest odpowiednio Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak widać, magazynowe przepisy Ustawy o rachunkowości nie mają zasadniczo zastosowania do mikroprzedsiębiorców. Oznacza to, że takie firmy nie mają obowiązku prowadzenia magazynu; choć oczywiście mogą się na to zdecydować.
Tym, co czasem niepokoi przedsiębiorców, którzy zrezygnowali z prowadzenia magazynu, jest konieczność stworzenia spisu z natury (remanentu). Taki dokument należy już do obowiązkowych nawet w mikroprzedsiębiorstwach.
W tym wypadku warto zauważyć, że spis z natury polega na zewidencjonowaniu rzeczywistego stanu posiadanych towarów, materiałów czy produktów na dany dzień (najczęściej – początek i koniec roku podatkowego). Zatem należy w tym celu spisać, ile fizycznie konkretnych zasobów posiadamy – ewentualne stany magazynowe w komputerowej bazie nie mają w tym wypadku znaczenia.
Warto zauważyć, że prowadzona wcześniej ewidencja magazynowa może być oczywiście przydatna – z jej pomocą łatwo ustalić ewentualne braki lub nadwyżki w magazynie, dociec źródła niezgodności czy też je wyeliminować.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Czy spółka z o.o. musi prowadzić magazyn?
Obowiązek prowadzenia magazynu - czy dotyczy mikroprzedsiębiorców?
Jestem na KPiR. Czy jeśli wysyłałam plik jpk_mag mogę w każdej chwili zaprzestać ?