Przedsiębiorcy zakładający własne firmy produkcyjne mogą borykać się z problemem ewidencjonowania i kontroli materiałów, niezbędnych do produkcji. Magazyn w firmie produkcyjnej może okazać się strzałem w dziesiątkę – mimo że w jednoosobowej działalności gospodarczej albo spółce cywilnej nie jest on obowiązkowy.
Magazyn a produkcja
Wprawdzie prowadzenie księgi przychodów i rozchodów wymaga ewidencjonowania faktur zakupu, jednak najczęściej księguje się je w jednej pozycji, przez co księga nie zapewnia odpowiedniej przejrzystości co do posiadanych materiałów podstawowych. W przypadku podatników, którzy wybrali rozliczenie na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego, prowadzi się wyłącznie ewidencję przychodów – tym bardziej więc zakupy materiałów nie będą ewidencjonowane. Zatem w przypadku firmy produkcyjnej pierwszym krokiem do pomocnego magazynu będzie przejrzyste ewidencjonowanie zakupu materiałów podstawowych – wszystkich surowców i półproduktów, z których tworzony będzie produkt końcowy.
Dobry magazyn w firmie produkcyjnej pozwala na stworzenie listy niezbędnych materiałów, a następnie – na bieżące śledzenie ich stanu w firmie. Aby efektywnie zarządzać posiadanymi materiałami warto w programie magazynowym zwrócić uwagę na możliwości:
- łączenia pozycji w gotowe produkty – automatycznie zmniejsza się stan materiałów i zwiększa stan produktów gotowych do sprzedaży
- ustalenia limitów stanów magazynowych – informacja o kończącym się produkcie pojawi się, zanim faktycznie ulegnie on wyczerpaniu
- wprowadzania cen nabycia – porównanie cen surowców od różnych dostawców pozwala na wybranie najkorzystniejszej oferty i zoptymalizowanie kosztów produkcji.
Magazyn a kontakt z kontrahentem
Aby utrzymać dobre relacje z nabywcami produktów, warto dołożyć starań i usprawnić dostawę swoich wyrobów. W tym przypadku również przydać się może program magazynowy, aby:
- Ustalić stan gotowych produktów i limity, dzięki któremu można na bieżąco uzupełniać brakujące wyroby
- Ustalić ceny wyrobów gotowych w zależności od wykorzystanych surowców, kosztów wynagrodzenia czy kosztów pośrednich poniesionych przy produkcji. Aby uniknąć sprzedaży po kosztach
- Monitorować popyt na dane rodzaje wyrobów, aby produkować brakujące wyroby i nie zwiększać stanu tych, które akurat zalegają dłużej.