Przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupu mieszkania do odsprzedaży mogą mieć wątpliwości, jak kwalifikować taką transakcję oraz dalsze wydatki związane z nabytą nieruchomością. Czy powinni ująć je w prowadzonych ewidencjach jako środki trwałe, środki trwałe w budowie czy może jako towary handlowe?
- 1. Mieszkanie do odsprzedaży to towar handlowy
- 2. Mieszkanie do odsprzedaży w KPiR
- 3. Wydatki związane z zakupem mieszkania do odsprzedaży
- 4. Wydatki na remont i utrzymanie
Nieruchomość do odsprzedaży – omówione zagadnienia:
Mieszkanie do odsprzedaży to towar handlowy
Zgodnie z zapisami rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, za towar handlowy uznaje się wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym.
W sytuacji, gdy przedsiębiorca nabywa mieszkanie do odsprzedaży, czyli nie zamierza z niego korzystać we własnym zakresie, traktować je jak własny składnik majątku, nieruchomość ta staje się dla niego właśnie towarem handlowym.
Co więcej, zakup taki nie spełnia warunków pozwalających na zakwalifikowanie go do środków trwałych.
Mieszkanie do odsprzedaży w KPiR
W związku z powyższym przedsiębiorca, który zajmuje się sprzedażą mieszkań, zakup nieruchomości powinien ująć jednorazowo w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zapisu takiego należy dokonać w dacie wystawienia dokumentu poświadczającego nabycie mieszkania (faktury lub aktu notarialnego).
Wydatki związane z zakupem mieszkania do odsprzedaży
Zakup mieszkania do odsprzedaży może wiązać się z dodatkowymi wydatkami, jak np. podatek od czynności cywilnoprawnych czy opłaty notarialne. Sposób ewidencji tego typu kosztów będzie zależał od tego, czy przedsiębiorca wycenia swoje towary w cenie nabycia czy też w cenie zakupu. W pierwszym wypadku wszelkie wydatki związane z zakupem mieszkania powinny zostać ujęte w kol. 10 KPiR. Jeżeli natomiast towary są wyceniane w cenie zakupu, wówczas dodatkowe koszty należy ująć jako koszty uboczne zakupu w kol. 11 KPiR.
Wydatki na remont i utrzymanie
Zakup mieszkania do odsprzedaży wiąże się często z ponoszeniem dodatkowych wydatków związanych z remontem, wyposażeniem, przystosowaniem nieruchomości, które docelowo wpłyną na cenę mieszkania.
Mogą one stanowić koszt podatkowy sprzedawcy – ważne jest jednak ich właściwe udokumentowanie oraz wykazanie związku z uzyskanym przychodem.
W związku z powyższym, w kolumnie 10 KPiR przeznaczonej do ewidencji towarów handlowych należy ująć dodatkowo:
- wartość materiałów wykorzystanych w trakcie remontu lub ulepszenia,
- wyposażenie mieszkania, np. sprzęt AGD czy meble.
Wątpliwości rodzi natomiast księgowanie wydatków na usługi remontowe wykonane w mieszkaniu do odsprzedaży – czy powinny one trafić do kolumny 13 KPiR, w której ujmuje się pozostałe wydatki, czy też we wspomnianej wyżej kol. 10 KPiR. Obecnie dominującym stanowiskiem (potwierdzanym przez Krajową Informację Skarbową) jest konieczność wykazania tego typu wydatków jako koszt towarów handlowych w kol. 10. W takim wypadku warto jednak skonsultować się z właściwym urzędem skarbowym lub wystąpić o interpretację indywidualną.