|
|
3 minut czytania

Mieszkanie do odsprzedaży – jak kwalifikować wydatki?

Przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupu mieszkania w celu dalszej odsprzedaży mogą mieć wątpliwości, jak kwalifikować taką transakcję oraz dalsze wydatki związane z nabytą nieruchomością. Czy powinni ująć je w prowadzonych ewidencjach jako środki trwałe, środki trwałe w budowie czy może jako towary handlowe?

mieszkanie do odsprzedaży

Przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupu mieszkania do odsprzedaży mogą mieć wątpliwości, jak kwalifikować taką transakcję oraz dalsze wydatki związane z nabytą nieruchomością. Czy powinni ująć je w prowadzonych ewidencjach jako środki trwałe, środki trwałe w budowie czy może jako towary handlowe?

Mieszkanie do odsprzedaży to towar handlowy

Zgodnie z zapisami rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, za towar handlowy uznaje się wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym.

Co więcej, zakup taki nie spełnia warunków pozwalających na zakwalifikowanie go do środków trwałych.

Mieszkanie do odsprzedaży w KPiR

W związku z powyższym przedsiębiorca, który zajmuje się sprzedażą mieszkań, zakup nieruchomości powinien ująć jednorazowo w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zapisu takiego należy dokonać w dacie wystawienia dokumentu poświadczającego nabycie mieszkania (faktury lub aktu notarialnego).

Wydatki związane z zakupem mieszkania do odsprzedaży

Zakup mieszkania do odsprzedaży może wiązać się z dodatkowymi wydatkami, jak np. podatek od czynności cywilnoprawnych czy opłaty notarialne. Sposób ewidencji tego typu kosztów będzie zależał od tego, czy przedsiębiorca wycenia swoje towary w cenie nabycia czy też w cenie zakupu. W pierwszym wypadku wszelkie wydatki związane z zakupem mieszkania powinny zostać ujęte w kol. 10 KPiR. Jeżeli natomiast towary są wyceniane w cenie zakupu, wówczas dodatkowe koszty należy ująć jako koszty uboczne zakupu w kol. 11 KPiR.

Wydatki na remont i utrzymanie

Zakup mieszkania do odsprzedaży wiąże się często z ponoszeniem dodatkowych wydatków związanych z remontem, wyposażeniem, przystosowaniem nieruchomości, które docelowo wpłyną na cenę mieszkania.

W związku z powyższym, w kolumnie 10 KPiR przeznaczonej do ewidencji towarów handlowych należy ująć dodatkowo:

  • wartość materiałów wykorzystanych w trakcie remontu lub ulepszenia,
  • wyposażenie mieszkania, np. sprzęt AGD czy meble.

Wątpliwości rodzi natomiast księgowanie wydatków na usługi remontowe wykonane w mieszkaniu do odsprzedaży – czy powinny one trafić do kolumny 13 KPiR, w której ujmuje się pozostałe wydatki, czy też we wspomnianej wyżej kol. 10 KPiR. Obecnie dominującym stanowiskiem (potwierdzanym przez Krajową Informację Skarbową) jest konieczność wykazania tego typu wydatków jako koszt towarów handlowych w kol. 10. W takim wypadku warto jednak skonsultować się z właściwym urzędem skarbowym lub wystąpić o interpretację indywidualną.

Mieszkanie jako środek trwały w firmie – wady i zalety – kliknij i dowiedz się więcej!

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobisty księgowy
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie