|
|
2 minut czytania

Motywowanie pracowników według teorii Herzberga

Według psychologii motywacji, na zaangażowanie i chęć do pracy mogą wpływać różne bodźce. Używanie ich w stosunku do pracowników nie zawsze jest skuteczne, a czasem może nawet przynieść odwrotny rezultat.

motywowanie pracowników

W jaki sposób motywować pracowników, aby praca była dla nich w pełni satysfakcjonująca i jednocześnie przynosiła korzyści dla pracodawcy?

Dwuczynnikowa teoria Herzberga

Frederick Herzberg to psycholog zajmujący się teorią motywacji. Na podstawie prowadzonych badań, w roku 1957 przedstawił swoją koncepcję, czyli teorię dwuczynnikową. Z jego wniosków wynika, że czynniki motywujące człowieka dzielą się na dwie grupy: czynniki higieny, czyli czynniki podstawowe oraz czynniki motywacyjne, czyli wyższego rzędu.

Czynniki higieny (wewnętrzne)

Są to źródła motywacji związane z kontekstem pracy, a brak ich zapewnienia powoduje występowanie niezadowolenia. Zaspokojenie ich nie wpływa na pojawienie się uczucia spełnienia, ale niweluje negatywne odczucia związane z pracą. Co zaliczamy do czynników higieny?

  • Warunki pracy, czyli funkcjonalność i wygoda miejsca pracy.
  • Relacje, czyli stosunki między pracownikami, działami i kierownictwem.
  • Wysokość wynagrodzenia, czyli stała pensja oraz dodatki.
  • Bezpieczeństwo i pewność, czyli poczucie stałości zatrudnienia.
  • Wpływ pracy na życie prywatne, czyli jaki poziom życia można zapewnić bliskim.
  • Zarządzanie, czyli kompetencje i sprawiedliwość kierownictwa.
  • Polityka firmy, czyli cele, do jakich dąży rozwój przedsiębiorstwa.

Czynniki motywacyjne (zewnętrzne)

Motywatory są związane z treścią pracy, ich zaspokojenie wpływa na pojawienie się satysfakcji z wykonywanej pracy, ale jego brak nie prowadzi do wystąpienia niezadowolenia. Jakie czynniki zaliczamy do motywatorów?

  • Uznanie przez pracodawcę, czyli zauważenie wkładu w wykonywaną pracę i jej docenienie.
  • Poczucie odpowiedzialności, czyli poczucie kontroli nad pewnymi działaniami.
  • Osiągnięcia, czyli całkowita realizacja zadań oraz ich skuteczne domknięcie.
  • Możliwość awansu, czyli dążenie do wyższego stopnia kariery oraz do poprawy warunków życia.
  • Praca sama w sobie, czyli możliwość rozwiązywania zadań i problemów.
  • Perspektywa rozwoju osobistego, czyli wzrost kompetencji i doświadczenia.

Zastosowanie dwuczynnikowej teorii Herzberga

W dwuczynnikowej teorii Herzberga jest mowa o tym, że czynniki higieny nigdy nie będą podnosić motywacji do pracy, a ciągłe poprawianie jej warunków nie wpłynie na zwiększenie wydajności osób zatrudnionych. Dlatego pracodawca powinien stale monitorować poziom niezadowolenia pracowników, zmniejszać go i stosować czynniki zewnętrzne wtedy, gdy jego stan będzie zerowy. Tylko w takiej sytuacji będą one przynosić zamierzone efekty. Oznacza to, że aby umiejętnie podnieść motywację podwładnych, należy stale oddziaływać na nich czynnikami higieny i zapewnić odpowiednie warunki pracy. W takiej sytuacji motywatory można zastosować z korzyścią zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie