Samochód można zakupić za granicą korzystając z kilku kanałów dystrybucji. Zakup na rynku pierwotnym z salonu samochodowego może nie być konkurencyjny cenowo. Dlatego najczęściej wybieraną formułą zakupu jest rynek wtórny. Tutaj też może być kilka możliwości nabycia: od osoby prywatnej, w komisie samochodowym, przez pośrednika, od przedsiębiorcy.
Ujęcie samochodu w ewidencji środków trwałych
Ustalanie wartości początkowej samochodu, który ujmujemy w ewidencji środków trwałych odbywa się na zasadach ogólnych tak jak jest to zapisane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 22g ust. 1; 3; 5).
Cena nabycia jest to kwota należna zbywcy powiększona o:
- Koszty transportu,
- Załadunku i wyładunku,
- Ubezpieczenia w drodze,
- Opłaty notarialne, skarbowe i inne,
- Odsetki, prowizje,
- Podatek VAT naliczony w części w jakiej podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego,
- Różnice kursowe naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania.
Typowe koszty przy zakupie samochodu na terenie Unii Europejskiej
W przypadku zakupu samochodu na terenie innego kraju w UE do wartości początkowej będą zaliczone wszystkie opłaty związane ze sprowadzeniem, przerejestrowaniem przed rozpoczęciem użytkowania. Katalog kosztów w podatku dochodowym jest katalogiem otwartym, dlatego należy gromadzić wszystkie dokumenty potwierdzające poniesione wydatki, a w dalszej kolejności je weryfikować pod kątem kosztu podatkowego.
Typowe koszty dodatkowe przy zakupie na terenie UE:
- Koszty transporty, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia w drodze,
- Podatek akcyzowy,
- Tłumaczenie dokumentów,
- Koszty rejestracji pojazdu,
- Koszty przeglądu technicznego,
- Różnice kursowe
Typowe koszty przy zakupie samochodu poza Unią Europejską
Jeżeli dojdzie do zakupu samochodu poza terytorium UE mamy do czynienia z importem towarów na zasadach ogólnych. Musi być dokonana odprawa celna dopuszczająca samochód do wprowadzenia na terytorium Unii.
Typowe koszty dodatkowe przy zakupie poza terytorium UE np. USA:
- Koszty transporty, załadunku, wyładunku, ubezpieczenie w drodze,
- Cło i podatek akcyzowy,
- Tłumaczenie dokumentów,
- Koszty rejestracji,
- Koszty przeglądu technicznego,
- Opłata recyklingowa,
- Różnice kursowe.
Ujęcie samochodu w ewidencji środków trwałych
Aby samochód mógł być uznany za środek trwały musi być kompletny i zdatny do użytkowania. A więc, gdy samochód jest sprawny, przerejestrowany, po przeglądach technicznych można go ująć w ewidencji środków trwałych i rozpocząć jego amortyzację.
Mam klienta, który ma samochód na szwajcarskich tablicach. Nie będzie go przerejestrowywał, bo auto jest żony, która częściowo mieszka w Szwajcarii. Czy w takiej sytuacji może być wprowadzony do ewidencji środków trwałych podatnika(współwłasność małżeńska, żona się zgadza na wykorzystywanie auta i nie ma własnej DG)