|
|
4 minut czytania

Jak osiągać założone cele – model GROW

Jest wiele metod, które mogą zostać użyte przez menedżera podczas zarządzania zespołem – jednym z nich jest model GROW. Jest on stosowany przez coachów na zajęciach rozwojowych w różnych branżach, dlatego warto go opanować i wykorzystać w firmie. Model ten jest pomocny w rozwijaniu potencjału pracowników oraz pozwala na łatwiejsze i bardziej zorganizowane osiąganie celów.

model grow

Jest wiele metod, które mogą zostać użyte przez menedżera podczas zarządzania zespołem – jednym z nich jest model GROW. Jest on stosowany przez coachów na zajęciach rozwojowych w różnych branżach, dlatego warto go opanować i wykorzystać w firmie. Model ten jest pomocny w rozwijaniu potencjału pracowników oraz pozwala na łatwiejsze i bardziej zorganizowane osiąganie celów.

Model GROW – co to jest?

Nazwa to akronim, który powstał na podstawie nazw poszczególnych elementów narzędzia, których pierwsze litery składają się w znaczące słowo – grow, które po polsku oznacza rosnąć. Odzwierciedla to założenia modelu, czyli zwiększenie potencjału, efektywności i zaangażowania pracowników. GROW zakłada kolejność rozpatrywania danego problemu, a na każdym etapie zadaje się istotne dla niego pytania. Na ten model składają się cztery aspekty: cel, rzeczywistość, opcje i wola.

Goal – cel

Pierwszy aspekt modelu GROW to określenie celów, które chcemy osiągnąć samodzielnie lub jako zespół. Skuteczny menedżer powinien skupiać się również na ludziach i ich rozwoju, a nie tylko na wynikach. Dlatego właśnie na etapie określania celu powinno się zadać następujące pytania:

  • Co chcesz osiągnąć?
  • Jaki jest Twój cel?
  • Kiedy chcesz to osiągnąć?
  • Czemu chcesz to osiągnąć?
  • Skąd będziesz wiedział, ze osiągnąłeś cel?

Reality – rzeczywistość

Kolejny aspekt to określenie stanu aktualnie panującej sytuacji, czyli skąd rozpoczynamy nasze działania. Opisuje się tu niejako punkt startowy, z którego wychodzimy, aby osiągnąć swój cel. Wartościowe pytania na tym etapie to:

  • Jaka jest teraz sytuacja?
  • Czego już próbowałeś, aby osiągnąć cel?
  • Jakich działań jeszcze nie podjąłeś?
  • Co Cię powstrzymuje przed osiągnięciem celu?
  • Jakie przeszkody trzeba pokonać?

Options/Obstacles – opcje/przeszkody

Ten aspekt dotyczy opisania możliwości i alternatywnych strategii jakie mamy do wyboru. Określamy plan działania jaki zastosujemy, aby osiągnąć cel. Pomocne pytania to:

  • Co możesz zrobić, aby osiągnąć cel?
  • Jakie są możliwości działania?
  • Jaki będzie następny krok?
  • Jakie działania zapewnią najlepsze rezultaty?
  • Co się stanie jeśli nic nie zrobisz?
▲ wróć na początek

Will – wola

Należy tu podjąć decyzję i wybrać jedną z wcześniej zaproponowanych opcji. Dzięki temu można ustalić kiedy i przez kogo ma być wykonane zadanie oraz czy wybrana osoba chce je wykonać. Na tym etapie pytamy:

  • Co zamierzasz zrobić?
  • Która opcję wybierasz?
  • Czy chcesz wykonywać te działania?
  • Na kiedy ustalasz termin osiągnięcia celu?
  • Jakiego wsparcia potrzebujesz?

Menadżer, który decyduje się aby zastosować model GROW w zespole lub w indywidualnym podejściu pracowników, powinien być równocześnie zaangażowany w problemy i plany swoich podwładnych. Zarządzanie ludźmi i wykorzystywanie drzemiącego w nich potencjału daje dużo większe szanse na zwiększenie zaangażowania i motywacji do pracy. Dale to oczywiście pozytywne rezultaty w postaci ich efektywności, a co za tym idzie -zyskuje cała firma.

▲ wróć na początek
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie