Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest swego rodzaju instrukcją ujmowania przychodów i kosztów z działalności gospodarczej. W PKPiR znajdują się wszystkie dokumenty związane z funkcjonowaniem firmy. Na podstawie zapisów, które znajdą się w PKPiR przedsiębiorca ustala w trakcie roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, które wpłaca w okresach miesięcznych lub kwartalnych.
Po zakończeniu roku podatkowego PKPiR stanowi podstawę do sporządzenia zeznania rocznego. Wiele zapisów, które znajdują się w rozporządzeniu powiązanych jest z ustawami podatkowymi stąd konieczność aktualizacji zawartych tam uregulowań po zmianie przepisów.
Przedsiębiorstwo w spadku w PKPiR
Rozporządzenia są aktami wykonawczymi w relacji do ustaw i musi nastąpić zmiana dostosowawcza w ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie zmienionej ustawy. Rok 2019 przyniósł wiele zmian przepisów podatkowych, między innymi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 24a ust. 7 dla przedsiębiorstw w spadku. Ustawa już obowiązuje nie zostały jednak dostosowane przepisy wykonawcze.
Zmiana rozporządzenia ma na celu dostosowanie rozporządzenia w taki sposób, aby były określone warunki prowadzenia PKPiR przez osoby otrzymujące przedsiębiorstwo w spadku.
Ewidencja wyposażenia oraz kart przychodów pracowników
2019 rok zmienił przepisy dla osób opłacających podatki w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Obowiązek posiadania ewidencji wyposażenia i kart przychodów pracowników został dla nich zniesiony od 2019 roku.
Realizowana polityka uproszczeń podatkowych ma na celu ograniczenie obowiązków ewidencyjnych i dokumentacyjnych. Stąd postulat, aby odejść od takiego obowiązku również w przypadku osób rozliczających podatki na zasadach ogólnych. Projekt rozporządzenia zawiera taką zmianę przepisów – znosi ewidencję wyposażenia i karty przychodów pracowników.
Prowadzenie PKPiR w systemie informatycznym
W przypadku prowadzenia PKPiR w systemie teleinformatycznym musi być spełnionych kilka warunków:
- określona na piśmie szczegółowa instrukcja programu księgowego,
- bezzwłoczny wgląd do księgi oraz możliwość wydrukowania wszystkich danych w porządku chronologicznym,
- przechowywanie na nośnikach danych zabezpieczonych przed zniszczeniem, zniekształceniem, modyfikacją w sposób nieuprawniony.
W projekcie wprowadza się dodatkowy warunek uznania księgi prowadzonej w systemie teleinformatycznym za prawidłową, jeżeli możliwe będzie wytworzenie elektronicznej postaci księgi zgodnej ze strukturą logiczną opublikowaną w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2020 roku.