|
|
4 minut czytania

Handel zagraniczny – gdzie i jak sprawdzić kontrahenta?

Prowadzisz działalność gospodarczą i rynek krajowy staje się za ciasny? Nie bój się otworzyć na zagranicę. Poznaj sposoby weryfikacji zagranicznych kontrahentów.

sprawdzenie kontrahenta zagranicznego

Wymiana handlowa pomiędzy krajami Unii Europejskiej, ale również poza nią daje wiele nowych możliwości. Często przedsiębiorcy boją się podjąć wyzwanie i rozpocząć wymianę handlową poza granicami naszego kraju. Warto poznać sposoby i źródła weryfikacji zagranicznego kooperanta, aby uniknąć niepotrzebnych rozczarowań i stresów.

Metody weryfikacji kontrahenta zagranicznego

Przed podpisaniem kontraktu warto dołożyć wszelkich starań, aby sprawdzić naszego przyszłego partnera biznesowego. Oto praktyczne metody weryfikacji:

  1. Sprawdzanie firmy najlepiej rozpocząć od rejestru firm europejskich, który znajdziemy na stronie europejskiego portalu e-sprawiedliwość.
  2. Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie w bazie podatników VAT w UE. vSprawdzanie licencji na prowadzenie działalności gospodarczej w niektórych krajach, gdzie funkcjonuje taki system. System rejestracji i identyfikacji podmiotów gospodarczych na potrzeby celne EORI.
  3. Sprawdzenie czy firma nie prowadzi rejestru przedstawicielstw w Polsce. Jeżeli firmę znajdziemy w rejestrze można założyć, że firma istnieje i funkcjonuje. Możliwość sprawdzenia w biuletynie informacji publicznej.
  4. Nawiązanie kontaktu z placówką dyplomatyczną w kraju kontrahenta. Takim kanałem informacyjnym można wejść w posiadanie bezpłatnych informacji z organów rejestrowych, z izb czy wywiadowni gospodarczych. Można też w ten sposób zdobyć wiedzę o firmach, z którymi mają problemy polscy przedsiębiorcy. Często placówki dyplomatyczne prowadzą ewidencje firm, które nie są uczciwe wobec polskich firm. Wykaz placówek znajduje się tutaj.
  5. Dwustronne izby handlowe działające na terenie Polski mogą być cennym źródłem informacji o zagranicznych firmach. Są one członkami m.in. Krajowej Izby Gospodarczej.
  6. Sprawdzanie ogólnie dostępnych informacji w Internecie – strona internetowa, fora dyskusyjne, opinie o firmie, sprawdzamy na giełdach wierzytelności.
  7. Skorzystanie z odpłatnej usługi międzynarodowej wywiadowni gospodarczej. opłaty uzależnione są od zakresu danych jakie chcemy uzyskać i stopnia trudności z ich zdobyciem.
  8. Referencje od dotychczasowych kontrahentów, o które możemy poprosić naszego przyszłego kooperanta. Może to być również lista klientów, z którymi prowadzi współpracę. Kontakt z nimi pomoże potwierdzić jego wiarygodność.

▲ wróć na początek

Elementy umowy z zagranicznym kontrahentem

Bardzo ważne w przypadku problemów z zagranicznym kontrahentem jest właściwe przygotowanie kontraktu. Oto najważniejsze zapisy jakie powinny znaleźć się w umowie:

  1. Nazwy, adresy, numery identyfikacji podatkowej, szczegółowe określenie odpowiedzialności każdej ze stron.
  2. Przedmiot kontraktu: nazwa towaru, dane techniczne, szczegółowy opis,
  3. Cena jednostkowa, ilość i wartość transakcji,
  4. Warunki płatności i terminy dostawy.
  5. Reklamacje.
  6. Kary umowne.
  7. Umowa może być zawarta w wielu językach, istotne jest określenie wersji językowej na potrzeby ewentualnego sporu w sądzie.

Zabezpieczenie transakcji zagranicznej

W przypadku transakcji zagranicznych jest większa niepewność czy otrzymamy zamówiony towar, ale również dłuższy transport zwiększa ryzyko jego uszkodzenia. Dlatego też przedsiębiorcy decydują się na zawieranie umów ubezpieczeniowych w postaci:

  1. Polisy ubezpieczeniowej:
    • pojedynczej zawartej na określoną transakcję,
    • generalnej zawartej na określony z góry czas.
  2. Certyfikat asekuracyjny – ubezpieczyciel potwierdza zawarcie certyfikatu generalnego na całą dostawę.
  3. Noty pokrycia lub maklerskie noty kryjące – wystawiane zamiast certyfikatu ubezpieczeniowego. Zawierają informację, że dostarczona partia towaru została ubezpieczona w jednej lub kilku firmach ubezpieczeniowych według podziału opisanego w nocie.

Sprawdź jak zweryfikować kontrahenta w obrocie krajowym.

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Najważniejsze pytania

  1. Jak sprawdzić firmę spoza Unii?

    Sprawdzanie firmy najlepiej rozpocząć od rejestru firm europejskich, który znajdziemy na stronie europejskiego portalu e-sprawiedliwość. Między innymi warto również sprawdzić ogólnodostępne informacje w Internecie - jak strona internetowa, fora dyskusyjne oraz opinie o firmie.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie