|
|
4 minut czytania

Czy można zlikwidować działalność mając zatrudnionych pracowników?

Zatrudniasz pracowników, a musisz zlikwidować firmę? Sprawdź co zrobić w takiej sytuacji.

likwidacja działalności

Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej nie zawsze jest możliwe bez zatrudnienia pracowników. Posiadanie pracownika w firmie niesie ze sobą określone obowiązki po stronie pracodawcy. Pracownika należy zarejestrować do ZUS, wypłacać comiesięczne wynagrodzenie, odprowadzać należne zaliczki na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego. Co się dzieje jeżeli przedsiębiorca zdecyduje, albo inne okoliczności zmuszą go do likwidacji działalności gospodarczej? Temat staje się bardzo aktualny w obecnej sytuacji w kontekście epidemii koronawirusa.

Likwidacja działalności co z pracownikami?

Przedsiębiorcy często zastanawiają się czy zatrudnianie pracowników utrudni im likwidację firmy. Otóż w pewnych okolicznościach taka sytuacja może wydłużyć cały proces. Jedno jest pewne działalność gospodarczą można zlikwidować nawet w sytuacji zatrudniania pracowników. Należy pamiętać, że wiele kwestii w tym temacie zostało uregulowane w ustawie Kodeks pracy i w pierwszej kolejności należy zapoznać się z zawartymi tam normami prawnymi.

Kodeks pracy a likwidacja działalności gospodarczej

W przypadku ogłoszenia upadłości lub likwidacji firmy przedsiębiorca musi wiedzieć, że może:

  1. Wypowiedzieć umowę pracownikowi zatrudnionemu na czas nieokreślony.
  2. Wypowiedzieć umowę o pracę na czas określony.
  3. Wypowiedzieć umowę o pracę w czasie urlopu pracownika, a także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy.
  4. Wypowiedzieć bądź rozwiązać umowę o pracę w okresie od dnia złożenia przez pracownika wniosku o udzielenie urlopu wychowawczego do dnia zakończenia tego urlopu.
  5. Rozwiązać za wypowiedzeniem umowę o pracę zawartą w celu przygotowania zawodowego.
  6. Wypowiedzieć umowę o pracę kobiecie w ciąży i w czasie urlopu macierzyńskiego.
  7. Wypowiedzieć umowę pracownikowi, któremu brakuje mniej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego.

Wypowiedzenie umowy o pracę

Sam fakt likwidacji działalności gospodarczej nie zwalnia pracodawcy z obowiązku złożenia na piśmie pracownikom wypowiedzenia umowy o pracę. Musi być również podana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. W oświadczeniu należy zawrzeć informację dla pracownika o przysługującym odwołaniu do sądu pracy. Umowa o pracę wygasa wraz z upływem terminu wypowiedzenia.

Okres wypowiedzenia przy rozwiązaniu umów

Okres wypowiedzenia uzależniony jest od stażu pracy pracownika i rodzaju umowy: na czas nieokreślony, określony, okres próbny.

Okres wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieokreślony i określony:

  • 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
  • 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
  • 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
Okres wypowiedzenia umowy zawartej na okres próbny:
  • 3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni,
  • 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie,
  • 2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące.
W czasie okresu wypowiedzenia pracownikowi przysługują dni na poszukiwania pracy w zależności od długości tego okresu:
  • 3 dni robocze przy okresie wypowiedzenia 3 miesiące,
  • 2 dni robocze przy okresie wypowiedzenia 1 miesiąc lub 2 tygodnie.

Skrócenie okresu wypowiedzenia

W przypadku likwidacji pracodawca może w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę, skrócić okres trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia najwyżej do 1 miesiąca. W takiej sytuacji pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia. Okres, za który przysługuje odszkodowanie, wlicza się pracownikowi pozostającemu w tym czasie bez pracy do stażu pracy. W okresie wypowiedzenia pracodawca może zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy do upływu okresu wypowiedzenia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. W takim przypadku przedsiębiorca może zamknąć działalność gospodarczą na dzień skróconego okresu wypowiedzenia umowy o pracę z ostatnim pracownikiem. Ten dzień może być również wskazany we wniosku, który należy złożyć do CEIDG. Wykreślenie z rejestru przedsiębiorców nastąpi na skutek zgłoszenia informacji o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.

Inne obowiązki pracodawcy

W natłoku różnego rodzaju formalności związanych ze zwolnieniem pracowników nie należy zapomnieć o pozostałych obowiązkach leżących po stronie pracodawcy, a mianowicie:

  1. Wystawienie świadectwa pracy.
  2. Wypłata ekwiwalentu za zaległy urlop.
  3. Wyrejestrowanie z ZUS.
  4. Wypłata odprawy jeżeli taka przysługuje z ustawy o szczególnych zasadach rozwiązania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej o czym należy pamiętać? – przeczytaj.
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Najważniejsze pytania

  1. Likwidacja małej firmy - a co z pracownikami?

    W pewnych okolicznościach taka sytuacja może wydłużyć cały proces. Jedno jest pewne działalność gospodarczą można zlikwidować nawet w sytuacji zatrudniania pracowników. Należy pamiętać, że wiele kwestii w tym temacie zostało uregulowane w ustawie Kodeks pracy i w pierwszej kolejności należy zapoznać się z zawartymi tam normami prawnymi.
  2. Likwidacja firmy a pracownicy - co z umowami o pracę?

    Sam fakt likwidacji działalności gospodarczej nie zwalnia pracodawcy z obowiązku złożenia na piśmie pracownikom wypowiedzenia umowy o pracę. Musi być również podana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie