|
|
4 minut czytania

Dofinansowanie z PUP części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej

Masz problemy z regulowaniem zobowiązań? Sprawdź z jakiej formy wsparcia możesz skorzystać.

dofinansowanie z PUP

Wprowadzenie ustawy o tarczy antykryzysowej daje przedsiębiorcom kilka możliwości pozyskania środków finansowych pozwalających zachować płynność finansową w prowadzonej działalności gospodarczej. Dzięki tego typu działaniom wielu firmom pozwoli to przetrwać trudny okresu z powodu COVID-19 i pozostać w obrocie gospodarczym. Istnieje kilka źródeł, z których można pozyskać środki finansowe. Dzisiaj zajmiemy się tematem udzielania dofinansowania z PUP dla firm niezatrudniających pracowników.

Jakie są warunki uzyskania dofinansowania?

Przedsiębiorca ubiegający się o dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej ma do spełnienia następujące warunki:

  1. Musi nastąpić u niego spadek obrotów gospodarczych w ujęciu ilościowym lub wartościowym.
  2. Przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą przez co najmniej rok od dnia poprzedzającego dzień złożenie wniosku o dofinansowanie.
  3. Dla porównania przyjmuje się stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych przypadających po dniu 1 stycznia 2020 roku w porównaniu do analogicznych 2 miesięcy z roku poprzedniego. Jeżeli okres porównawczy rozpocząłby się w trakcie miesiąca wówczas miesiąc jest rozumiany jako 30 kolejnych dni kalendarzowych.
  4. Wniosek należy składać do Powiatowego Urzędu Pracy (PUP) zgodnie z miejscem prowadzenia działalności gospodarczej.

Oświadczenia składane przez przedsiębiorcę

W składanym wniosku do PUP przedsiębiorca oświadcza pod groźbą odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń z ustawy Kodeks karny, że:

  1. Jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, niezatrudniającą pracowników.
  2. Nie zalega z uregulowaniem zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 r.
  3. Nie otrzymał dofinansowania na ten sam cel z innych środków publicznych.
  4. Nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości.
  5. Zobowiązuje się przeznaczyć środki z dofinansowania na koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
  6. Podany numer rachunku bankowego dla prowadzonej działalności gospodarczej albo numer rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej – jest prawdziwy.
  7. Będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres, na który przyznane zostanie dofinansowanie.

W jakiej wysokości można otrzymać dofinansowanie?

Wielkość dofinansowania uzależniona jest od spadku obrotów i wynosi odpowiednio:

  • przy co najmniej 30% spadku – może być przyznane wsparcie w wysokości 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie – 1.300 zł,
  • przy co najmniej 50% – może być przyznane wsparcie w wysokości 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie – 1.820 zł,
  • przy co najmniej 80% – może być przyznane wsparcie w wysokości 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie – 2.340 zł.

Dofinansowanie może być przyznane na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.

W jaki sposób składać wnioski?

Na stronach internetowych PUP znajdują się informacje adresowe urzędów pracy z całej Polski. Wnioski można złożyć w następujący sposób:

  1. Za pośrednictwem strony praca.gov.pl, zakładka Tarcza Antykryzysowa – “Wniosek o dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy niezatrudniającego pracownika (PSZ-DKDG)”
  2. Osobiście w PUP zgodnie z miejscem prowadzenia działalności gospodarczej.
    Dokumenty można pobrać ze strony.

Jeżeli wniosek będzie składany przez platformę praca.gov.pl musi być potwierdzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. Taka formuła złożenia wniosku znacznie przyspieszy proces jego obsługi i otrzymania dofinansowania.

Przedsiębiorca, który nie spełni warunków wynikających z zawartej umowy z PUP będzie obowiązany do zwrotu środków proporcjonalnie do okresu nieprowadzenia działalności gospodarczej w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania przez starostę. Zwrot środków następuję bez odsetek za zwłokę.

Świadczenie postojowe dla przedsiębiorców i nie tylko – ustawa tarcza antykryzysowa – przeczytaj.

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Komentarze czytelników
  1. 24 stycznia 2021 o 20:06
    Oskar

    Czy dofinansowanie części kosztów z PUP można przeznaczyć na opłacenie składek ZUS w kolejnych miesiącach? Czy istnieje jakiś zakres kosztów, których nie można opłacić uzyskanym wsparciem.

  2. 15 lutego 2021 o 11:57
    PUH Auto-Serwis

    Czy dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej z art. 15zzc ust. 1 udzielone przez PUP jest przychodem i czy należy go wpisać do KPiR. Nigdzie nie pisze z jakiego źródła otrzymałam środki czy jest to Europejski Fundusz Społeczny czy Fundusz Pracy, bo były różne księgowania. Czy coś się wyjaśniło w tej kwestii.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobisty księgowy
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie