|
|
3 minut czytania

Dotacja na kapitał obrotowy – wsparcie dla średnich przedsiębiorców

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) będzie pośredniczyła w przekazywaniu dotacji unijnych na rzecz średnich przedsiębiorców. Są to środki finansowe, które zostały przyznane na walkę z pandemią COVID-19. Jest to pomoc skierowana do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, ale w zdecydowanej części trafi do tych ostatnich. Dotacje na kapitał obrotowy mają wesprzeć i utrzymać działalność firm, które znajdują się w trudnej sytuacji, a taka pomoc może je uratować.

dotacje na kapitał obrotowy

Kto może wnioskować o dotację z PARP?

Z dofinansowania mogą skorzystać średnie przedsiębiorstwa, które spełniają następujące kryteria:

  • zatrudniają poniżej 250 pracowników,
  • ich roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub
  • ich roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro.

Badane będą również powiązania przedsiębiorcy z innymi podmiotami.

Programy w ramach dotacji na kapitał obrotowy

Budżet wsparcia wynosi 3 mld PLN, z czego 0,5 mld PLN przeznaczone jest dla sektora mikro i małych przedsiębiorców, natomiast 2,5 mld PLN dla sektora średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy, którzy kwalifikują się jako średnie przedsiębiorstwo będą mogli składać wnioski w ramach 2 Programów w zależności od miejsca prowadzenia działalności gospodarczej:

  1. Program Operacyjny Inteligentny Rozwój działanie 3.4 – obejmuje 11 województw.
  2. Program Operacyjny Polska Wschodnia działanie 1.5 – obejmuje 5 województw Polski wschodniej.

Jakie warunki należy spełniać aby otrzymać dotację?

Przedsiębiorca będzie musiał przede wszystkim wykazać spadek obrotów/przychodów ze sprzedaży odnotowany po 1 lutego 2020 r., a więc od miesiąca marca 2020 r.

Przez spadek obrotów należy rozumieć:

  1. Porównanie obrotów z dowolnego miesiąca kalendarzowego po 1 lutego 2020 r. do obrotów z poprzedniego miesiąca.
  2. Porównanie obrotów z dowolnego miesiąca kalendarzowego po 1 lutego 2020 r. do obrotów z analogicznego miesiąca kalendarzowego roku poprzedniego.

Spadek obrotów musi być odnotowany na poziomie co najmniej 30% w wybranym okresie porównawczym.

W jaki sposób obliczyć właściwie liczbę zatrudnionych pracowników?

Właściwe wyliczenie liczby pracowników ma bezpośrednie przełożenie na wysokość uzyskanego wsparcia finansowego dlatego tak istotna jest prawidłowa kalkulacja. Zgodnie z informacją na stronie PARP należy określić liczbę etatów w oparciu o ekwiwalent pełnego czasu pracy:

  • 8 godzin dziennie,
  • 40 godzin w tygodniu,
  • okres rozliczeniowy do 4 miesięcy.

Na potrzeby wyliczenia należy uwzględniać pracowników związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy w przeliczeniu na pełne etaty. Do wyliczeń nie uwzględnia się pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Jak należy rozumieć trudną sytuację wnioskodawcy?

W celu przeprowadzenia oceny należy ustalić między innymi:

  1. Czy firma istniejąca na rynku powyżej 3 lat nie posiada skumulowanej straty w wysokości przekraczającej połowę kapitałów.
  2. Czy firma na koniec 2019 roku nie była w stanie upadłości, likwidacji, w postępowaniu w związku z niewypłacalnością.
  3. Czy wartość zobowiązań pieniężnych firmy nie przekracza wartości jej majątku przez okres dłuższy niż 24 miesiące.

Więcej szczegółów na temat oceny trudnej sytuacji firmy można znaleźć w art. 2 pkt 18 rozporządzenia KE nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.

dotacja na kapitał obrotowy - infografika

>Dotacje na kapitał obrotowy – trudna sytuacja wnioskodawcy

Na co można przeznaczyć środki z dotacji?

Główną ideą projektu jest finansowanie kapitału obrotowego, z którego dokonuje się wydatków między innymi na:

  • zakup towarów i materiałów,
  • najem powierzchni,
  • opłacenie mediów,
  • ubezpieczenie działalności.

Środków z dotacji nie można przeznaczyć m.in. na wynagrodzenia pracowników.

Zobacz również: Tarcza 4.0 – zmiana przepisów podatkowych.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Najważniejsze pytania

  1. Kiedy można składać wnioski o dotacje na kapitał obrotowy?

    Termin naboru zgłoszeń dotyczących dotacji na kapitał obrotowy rozpoczął się 15 czerwca a zakończenie planowane jest na dzień 31 lipca 2020 roku.
  2. W jakim okresie należy wydatkować przyznaną dotację na kapitał obrotowy?

    Okres wydatkowania dotacji nie może być krótszy niż 1 miesiąc kalendarzowy jak również nie dłuży niż 3 miesiące kalendarzowe.
  3. Czy dotacje na kapitał obrotowy mogą być przeznaczone na zakup środków trwałych?

    Nie, środki finansowe z dotacji nie mogą być przeznaczone na zakupy inwestycyjne.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie