Uwaga!
Stan prawny na rok 2020.
Często z różnych przyczyn na koncie rozliczeniowym przedsiębiorcy w ZUS może powstać nie tylko zaległość ale również nadpłata. Przy tej okazji warto wiedzieć, że nadpłatę ZUS zaliczy z urzędu jeżeli figurują zaległości z tytułu składek ZUS. Przedsiębiorca może sam zdecydować, że chce pozostawić nadpłatę w ZUS i rozliczyć ją na bieżące lub przyszłe należności, ale może również zdecydować, że chce otrzymać zwrot nadpłaconych środków.
- 1. Dlaczego warto zdecydować co zrobić z nadpłatą w ZUS?
- 2. Jak wypełnić wniosek EZS-P przez PUE-ZUS?
- 3. Działania ze strony ZUS
Wniosek EZS-P – omówione zagadnienia:
Dlaczego warto zdecydować co zrobić z nadpłatą w ZUS?
Należy pamiętać, że nadpłacone składki ZUS przedawniają się podobnie jak zaległości. Jeżeli w odpowiednim terminie przedsiębiorca nie podejmie stosownych działań może nie otrzymać zwrotu nadpłaty. Termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek ZUS mija po upływie 5 latach licząc od:
- otrzymania zawiadomienia o kwocie nienależnie opłaconych składek,
- w przypadku braku zawiadomienia od daty zapłaty.
Jak wypełnić wniosek EZS-P przez PUE-ZUS?
Wniosek EZS-P jest to “Wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek”. Aby wypełnić taki wniosek przez PUE-ZUS należy wykonać następujące czynności:
- Zalogować się na swój profil na PUE-ZUS.
- Następnie w katalogu usług wybrać usługę: “Złożenie dokumentu ZUS EZS-P Wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek”.
- Dane Wnioskodawcy uzupełnią się automatycznie przy wypełnianiu wniosku przez PUE-ZUS.
Będą to następujące informacje:
- NIP, REGON, a jeżeli nie ma któregoś z tych numerów, należy podać PESEL lub serię i numer dowodu osobistego lub paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela UE,
- skrócona i pełna nazwa firmy, np. wspólnicy spółek,
- dane adresowe płatnika składek – adres siedziby,
- podanie numeru telefonu i adresu e-mail nie jest obowiązkowe, ale ułatwi kontakt w sprawie i przyspieszy jej załatwienie.
- Następnie należy wskazać jakiego okresu dotyczy nadpłata i z jakiego tytułu powstała (FUS, FUZ, FP i FGŚP).
- W tym miejscu trzeba napisać parę słów w jakich okolicznościach doszło do powstania nadpłaty.
- W jakiej formie powinien być dokonany zwrot nadpłaty, należy zaznaczyć właściwą opcję, jeżeli będzie to zwrot na rachunek bankowy należy go wpisać.
- Po dokonaniu weryfikacji dokument jest gotowy do wysłania.
- Wniosek należy podpisać za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego lub profilu zaufanego ePUAP, wybieramy jedną z dostępnych opcji.
- Wysłanie wniosku elektronicznie kończy cały proces.
Należy nacisnąć przycisk “Wyślij” po czym pojawi się tablica w jakiej formie Wnioskodawca oczekuje odpowiedzi. Domyślnie zaznaczona jest opcja odbioru informacji w formie elektronicznej poprzez portal PUE, ale do wyboru są również inne warianty.
Działania ze strony ZUS
Jednostka ZUS, do której trafi wniosek dokona jego weryfikacji. Zgodnie z przepisami wniosek powinien zostać rozpatrzony w terminie 30 dni. W odpowiedzi przedsiębiorca może otrzymać informacje:
- Pisemne zawiadomienie o przysługującym zwrocie nadpłaty.
- Pisemne zawiadomienie o odmowie zwrotu. W takiej sytuacji wnioskodawca może się zwrócić o wydanie decyzji, od której będzie mu przysługiwało odwołanie do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.
Otrzymanie odpowiedzi zależy od wyboru sposobu odbioru wiadomości z ZUS o czym pisaliśmy wcześniej. Jeżeli wybierzemy odbiór “elektronicznie (przez portal PUE ZUS)” to odpowiedź pojawi się na PUE ZUS i będzie ją można stamtąd pobrać i się z nią zapoznać.