O dofinansowanie z WUP w ramach tarczy antykryzysowej mogą się ubiegać przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników. Środki można uzyskać na okres nie dłuższy niż 3 miesiące. Współfinansowanie wynagrodzeń jest możliwe jeżeli u przedsiębiorcy nastąpił spadek obrotów gospodarczych.
- 1. Rodzaje dofinansowania z WUP
- 2. Kiedy może wystąpić konieczność zwrotu środków z WUP?
- 3. Jak powinno wyglądać księgowanie zwrotu wsparcia do WUP?
Zwrot dofinansowania z WUP – omówione zagadnienia:
Rodzaje dofinansowania z WUP
Środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) można uzyskać w 2 sytuacjach:
- W przypadku przestoju ekonomicznego.
- W przypadku obniżenia wymiaru czasu pracy.
Kiedy może wystąpić konieczność zwrotu środków z WUP?
W przypadku otrzymania środków na dofinansowanie wynagrodzeń pracodawca ma obowiązek rozliczenia wsparcia. Może się tak zdarzyć, że część środków nie została wykorzystana i będzie obowiązek jej zwrotu na rachunek bankowy WUP. Inne okoliczności, w których może dojść do konieczności dokonania zwrotu dofinansowania:
- Zwolnienie pracownika w okresie dofinansowania z przyczyn nie leżących po stronie pracownika.
- Gdy pracownicy w czasie przestoju ekonomicznego podejmują pracę.
- Wykorzystanie środków niezgodnie z przeznaczeniem.
- Brak zgody na przeprowadzenie kontroli prawidłowości wykorzystania środków.
- Rezygnacja ze wsparcia.
Jak powinno wyglądać księgowanie zwrotu wsparcia do WUP?
W przypadku dofinansowania do wynagrodzeń z WUP kwota wsparcia ujęta po stronie kosztów uzyskania przychodów znajdzie się również po stronie przychodów. Środki finansowe mogą być wpłynąć w dwóch okresach:
- Po wypłacie wynagrodzeń pracowników i opłaceniu składek ZUS.
- Przed wypłatą wynagrodzeń i opłaceniem składek ZUS.
W pierwszym przypadku jeżeli wypłata wynagrodzeń i składki ZUS pracownika zostały w 100% uregulowane przez przedsiębiorcę i zostały zaksięgowane w kosztach uzyskania przychodów wówczas dofinansowanie będzie księgowane jako “Pozostałe przychody” w kol. 8 PKPiR.
Jeżeli wystąpią okoliczności, w których dojdzie do dokonania zwrotu środki przekazane do WUP należy zaksięgować “na minus” w “Pozostałych przychodach”.
W drugim przypadku wypłata wynagrodzenia i składki ZUS pracownika zostały sfinansowane w części środkami własnymi pracodawcy a w części środkami z WUP. W tym przypadku w kosztach znajdzie się tylko kwota zapłacona ze środków przedsiębiorcy, nie będzie ujęta kwota dofinansowania z FGŚP ani w kosztach ani w przychodach.
Z tego powodu przedsiębiorca dokonując zwrotu środków na rachunek bankowy WUP nie będzie ujmował w PKPiR po stronie zmniejszenia przychodów. W tej sytuacji przedsiębiorca w dacie zwrotu dofinansowania (art. 22 ust. 7c ustawy o PIT) ujmie w PKPIR koszt wynagrodzenia i składek finansowanych przez pracodawcę, które pierwotnie z powodu źródła finansowania nie były ujęte jako koszt.
Wiele przepisów dotyczących wydatkowania i rozliczania wsparcia finansowego w ramach tarczy antykryzysowej nie jest do końca wyjaśnionych i sprecyzowanych. Ilość wymaganych dokumentów, szczególnie przy współfinansowaniu wynagrodzeń, jest dość duża. Dlatego można w takich sytuacjach się pogubić. W przypadku wątpliwości warto zwrócić się z pytaniami do jednostek udzielających wsparcia, aby we właściwych terminach dopełnić wszystkich obowiązków wynikających z podpisywanych umów na dofinansowanie. Niekiedy przeoczenie terminu może rodzić przykre konsekwencje w postaci zwrotu części lub całości środków.
Uwaga! Zgodnie z wyjaśnieniami jakie znajdują na stronie podatki.gov.pl oraz stanowiskiem jakie pierwotnie wskazywała Krajowa Informacja Skarbowa (KIS): wypłata wynagrodzeń z dofinansowania w ramach tarczy antykryzysowej, kiedy dokonywana była ze środków już otrzymanych z urzędów pracy – nie stanowi przychodu zaś samo wynagrodzenie nie stanowi kosztu. Obecnie KIS wskazuje również stanowisko odmienne, iż w tej sytuacji otrzymane środki powinny stanowić przychód, zaś samo wynagrodzenie koszt.
W ogólnym rozrachunku bez względu na wybraną opcję, zdarzenie będzie neutralne podatkowo, gdyż wykazanie takiej samej wysokości przychodu jak i kosztu daje ten sam efekt co brak ich wykazania. Należy mieć jednak na uwadze, że przyjęcie, którejś z opcji powoduje odmienne księgowanie w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.
Z uwagi na to, iż jak pokazała praktyka stanowisko na przestrzeni czasu ulega zmianie i jest niejednolite w razie wątpliwości, czy któraś z opcji jest bardziej słuszna każdy przedsiębiorca może wystąpić w swojej indywidualnej sprawie o interpretację podatkową do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Udzielona odpowiedź będzie wiążąca dla przedsiębiorcy. Dowiedz się jak złożyć wniosek. Pamiętaj – wniosek można również złożyć przez e-PUAP.