Dużą popularnością cieszy się jednorazowa pożyczka, o którą mogą ubiegać się przedsiębiorcy. Warunki, jakie należy spełnić, by otrzymać mikropożyczkę 5000 zł, nie są zbyt wygórowane. Istotny jest status firmy – mogą z niej skorzystać tylko mikroprzedsiębiorcy, jednoosobowa działalność gospodarcza lub firmy zatrudniające do 9 pracowników. Jeśli kwalifikujesz się do jej otrzymania, sprawdź, jak zaewidencjonować to w KPiR.
- 1. Na co można przeznaczyć środki z pożyczki?
- 2. Ewidencjonowanie mikropożyczki 5.000 zł w PKPiR
- 3. Zwrot mikropożyczki 5.000 zł – czy należy go ewidencjonować w PKPiR?
Mikropożyczka 5000 zł – omówione zagadnienia:
Na co można przeznaczyć środki z pożyczki?
Środki z pożyczki można przeznaczyć na bieżące koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Pojęcie użyte w ustawie jest bardzo ogólnikowe i może sprawiać problemy z właściwym ich zdefiniowaniem. Co do zasady przyjmuje się, że mogą to być koszty związane z:
- najmem powierzchni,
- opłatami za media i różnego rodzaju usługi,
- opłatami składek i podatków,
- bieżący zakup towarów i materiałów.
Na stronach rządowych można przeczytać informacje, że żadne wydatki związane z bieżącą działalnością firmy nie będą kwestionowane. Należy jednak pamiętać, że z mikropożyczki nie można pokrywać kosztów związanych z wynagrodzeniami pracowników. Na ten cel były przeznaczone środki pochodzące z innych źródeł wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej.
Niedoprecyzowany jest również okres wydatkowania środków, o którym nie wspomina żaden przepis. Pojawiają się opinie, że środki z pożyczki powinny być wydatkowane w terminie 3 miesięcy od ich przyznania, ale nie wynika to z żadnych uregulowań.
Ewidencjonowanie mikropożyczki 5000 zł w PKPiR
Mikropożyczka jest rozliczana na zasadach dotyczących pożyczki. A więc nie jest ujmowana po stronie przychodów, a wydatki na zakup, o których napisano powyżej, są zaliczane na zasadach ogólnych do kosztów uzyskania przychodów.
Nawet w przypadku umorzenia pożyczki w kwocie 5000 zł, kwota ta nie będzie stanowiła przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, umorzone pożyczki
z Funduszu Pracy nie stanowią przychodu w działalności gospodarczej
(art. 14 ust. 2 pkt 6).
z Funduszu Pracy nie stanowią przychodu w działalności gospodarczej
(art. 14 ust. 2 pkt 6).
Zwrot mikropożyczki 5000 zł – czy należy go ewidencjonować w PKPiR?
W przypadku wystąpienia okoliczności, na mocy których przedsiębiorca będzie musiał dokonać zwrotu mikropożyczki (np. z powodu likwidacji działalności gospodarczej przed upływem 3 miesięcy od momentu otrzymania pożyczki), wówczas taki zwrot nie musi być odnotowany po stronie przychodów. Przepisy o tarczy antykryzysowej nie podejmują tego tematu.
Jeżeli przedsiębiorca dokona zwrotu pożyczki do PUP, w całości lub w części, nie ma potrzeby korygowania kosztów uzyskania przychodów w części finansowanej wcześniej ze środków z Funduszu Pracy. W takiej sytuacji zmieni się jedynie źródło finansowania wydatków – ze środków z pożyczki na środki własne przedsiębiorcy.
Zmiana przepisów w tarczy 4.0 wprowadziła zapis, który zdejmuje z przedsiębiorcy obowiązek składania wniosku o umorzenie mikropożyczki.
Jednorazowa pożyczka będzie umarzana z urzędu przez PUP, co niewątpliwie znacząco zmniejszy krąg przedsiębiorców zobowiązanych do jej zwrotu w przypadku niedotrzymania 14-dniowego terminu na złożenie wniosku o umorzenie jak to było zapisane wcześniej w przepisach.
Czy przy umożeniu pożyczki 5000 zł lub Subwencji 1.0 / 2.0 w Kpir (bez vat) robimy ujemną korektę kosztów czyli np.
Dowód wewn. (decyzja o umorzeniu Pożyczki z Urzędu Pracy z pomocy de minimis)
Kwota: -5000 zł (kolan. 13) inne wydatki ? czy nie robimy ? 😛
A co jeżeli decyzja o umorzeniu była w kolejnym roku rozliczeniowym ?
jaką datę uznajemy za ujemną korektę kosztów ?