Jesteś ciekaw w jaki sposób organy doręczają pisma podatkowe? Przeczytaj artykuł a dowiesz się jak to wygląda teraz i jakie są projektowane zmiany.
Organy podatkowe obowiązują określone przepisy we wszystkich obszarach funkcjonowania. Nie zabrakło również uregulowań dotyczących doręczeń różnego rodzaju pism podatnikom. Na przestrzeni lat przepisy w tym obszarze podlegały również modyfikacji ze względu na rozwój usług cyfrowych we wszystkich obszarach życia, ale nie zawsze są to zmiany na miarę dzisiejszych czasów. W związku z tym rozpoczęły się prace nad wdrożeniem przepisów o doręczeniach elektronicznych.
Pisma doręczane są przez operatora pocztowego i za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Przepisy dotyczące doręczeń zostały zapisane w ustawie Ordynacja podatkowa w Rozdziale 5 “Doręczenia”.
Projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych wprowadza rewolucyjne zmiany w obszarze doręczeń. Zapisy nowej ustawy pociągają za sobą konieczność wprowadzenia nowych uregulowań do wielu innych ustaw podatkowych.
W uzasadnieniu do projektu ustawy można przeczytać o szczegółowych założeniach, oto one:
Według oceny Ministra Cyfryzacji, jako wnioskodawcy projektu, projekt ustawy wpływa pozytywnie na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Nowa formuła doręczeń zapewnia nieodpłatną komunikację z podmiotami publicznymi. Doręczenia elektroniczne będą miały zasadniczą przewagę nad obecnie udostępnionymi skrzynkami na ePUAP – w ocenie Ministerstwa. Wprowadzone zmiany mają ułatwić wymianę informacji z podmiotami publicznymi, tym samym również prowadzenie działalności gospodarczej będzie łatwiejsze, sprawniejsze i szybsze.
Adres do doręczeń elektronicznych ułatwi wymianę korespondencji z podmiotami publicznymi bez wychodzenia z domu. Cała korespondencja wraz z dowodami doręczenia będzie znajdowała się na jednym adresie do doręczeń elektronicznych, a nie tak jak jest to obecnie na różnych kontach w systemach informatycznych podmiotów publicznych.
Na pewno w obecnej sytuacji wystąpienia pandemii COVID-19 wprowadzenie takiego rozwiązania informatycznego będzie wpisywało się w obowiązujące standardy związane z przeciwdziałaniem skutkom pandemii.
Projekt ustawy wpłynął do Sejmu 6 lutego 2020 r. Na razie po I czytaniu w Sejmie został skierowany do pracy w komisjach. Trudno ocenić, jak długo będzie trwał proces legislacyjny i prace nad ustawą, ale na pewno powrócimy do tematu, gdy ustawa zacznie obowiązywać, aby przedstawić więcej praktycznych szczegółów na jej temat.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!