Zamierzasz zlikwidować działalność gospodarczą, a jesteś czynnym podatnikiem VAT? Sprawdź, o czym należy pamiętać.
Decyzję o zamknięciu firmy można podjąć w każdym czasie. Należy jednak pamiętać, że tak jak w przypadku zakładania działalności należy dopełnić wielu formalności, tak również przy likwidacji firmy przedsiębiorca musi znać swoje obowiązki. Dotyczy to zarówno podatku dochodowego, jak i podatku VAT i ZUS.
Jeżeli chodzi o podatek VAT przede wszystkim należy sporządzić spis z natury dla celów podatku VAT. W spisie dla celów podatku VAT powinny się znaleźć:
Przedsiębiorcy są zobowiązani załączyć informację, o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Proces likwidacji działalności gospodarczej powinien być przeprowadzony z zachowaniem należytej staranności. Przy wypełnianiu ostatniej deklaracji VAT należy pamiętać, aby prawidłowo wyliczyć i podać kwoty podatku należnego i naliczonego za ten ostatni okres rozliczeniowy. Zamknięcia działalności można dokonać z różną datą w dowolnym dniu miesiąca kalendarzowego, dlatego ostatnia deklaracja będzie składana za okres, który jest podany w zgłoszeniu VAT-Z “Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. W ostatniej deklaracji mogą się znaleźć zarówno kwoty podatku VAT należnego od dokonanej sprzedaży jak również kwoty podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów.
Spisem z natury na dzień likwidacji powinny być objęte wszystkie składniki majątkowe, które wcześniej były zakupione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i od których przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Kwota podatku należnego, jaka powstanie z wyliczenia remanentu likwidacyjnego na potrzeby VAT będzie wykazana w ostatniej deklaracji VAT (wersja 20 VAT-7; wersja 14 VAT-7K) w poz. 36 „Kwota podatku należnego od towarów i usług objętych spisem z natury”.
Korekta podatku VAT naliczonego wiąże się ze zmianą przeznaczenia środka trwałego. Jeżeli przedsiębiorca miał prawo do odliczenia jedynie 50% podatku VAT od zakupu to w okresie korekty będzie miał prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT naliczonego za pozostały okres korekty. Sposób obliczenia korekty podatku VAT naliczonego został opisany w ustawie o VAT. Więcej szczegółów na ten temat można przeczytać tutaj. Skorygowaną kwotę podatku VAT naliczonego należy wykazać w ostatniej deklaracji VAT (wersja 20 VAT-7; wersja 14 VAT-7K) odpowiednio w pozycjach:
poz. 47 “Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych”,
poz. 48 “Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć”.
Często faktury, szczególnie za tzw. opłaty stałe mogą spływać do przedsiębiorcy w różnych terminach, dlatego należy o tym pamiętać przy dokonywaniu zgłoszenia VAT-Z. Wyrejestrowanie z rejestru czynnych podatników VAT pozbawia przedsiębiorcę prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Jeżeli przedsiębiorca będzie posiadał faktury otrzymane po wykreśleniu najprawdopodobniej urząd nie pozwoli ich ująć po stronie podatku VAT naliczonego. Również w przypadku wydatków innych niż koszty stałe organ podatkowy będzie szukał zasadności odliczenia VAT naliczonego w kontekście wykorzystania w działalności gospodarczej, należy o tym nie zapominać.
Jeżeli z ostatniej deklaracji przedsiębiorca wykaże zwrot podatku VAT to kwota do zwrotu powinna być w deklaracji zaznaczona w terminie 60 dni jeżeli w tym okresie była sprzedaż, a w przeciwnym wypadku będzie to 180 dni. Termin ten jest liczony od daty złożenia ostatniej deklaracji VAT.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
VAT-Z a ostatnia deklaracja - o czym pamiętać?
Czy można uzyskać zwrot VAT po zamknięciu działalności?