Mała księgowość to idealne rozwiązanie dla małych firm! Na czym polega ksiegowość uproszczona i jak wyglądają rozliczenia? Sprawdź!
Małe firmy zazwyczaj nie muszą prowadzić pełnych ksiąg rachunkowych.
Zamiast tego mogą prowadzić księgowość uproszczoną, czyli tzw. małą księgowość, i rozliczać się z urzędem np. przy pomocy Książki Przychodów i Rozchodów lub Ewidencji ryczałtu.
To takie proste!
Kto może prowadzić tzw. małą księgowość?
Rozwiązanie to sprawdzi się z pewnością w przypadku:
Przedsiębiorcy prowadzący małą księgowość najczęściej rozliczają się z urzędami przy pomocy Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR). Jest to prosta forma prowadzenia ewidencji, w której księguje się przychody (wpływy z faktur) i koszty (firmowe wydatki). Po odjęciu kwoty kosztów od kwoty przychodów wyliczany jest dochód, a na jego podstawie określana jest wysokość podatku dochodowego do zapłaty.
Przedsiębiorcy rozliczający się przy pomocy Księgi Przychodów i Rozchodów mogą opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych (17% lub 32%) lub liniowo (19% dochodu).
Wygodnie, oszczędnie i bezpiecznie
Księgowość małej firmy może być prowadzona przez biuro rachunkowe, zatrudnioną w firmie księgową lub samodzielnie przez przedsiębiorcę – na przykład przy pomocy specjalnego programu księgowego.
Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Programy do samodzielnego prowadzenia księgowości to dobry sposób na ograniczenie kosztów, z kolei biura rachunkowe pozwalają oszczędzić czas. Co więcej, firma nie musi wówczas zatrudniać własnego księgowego i inwestować w utworzenie nowego stanowiska pracy.
Wbrew pozorom obsługa programów do samodzielnego prowadzenia księgowości nie jest skomplikowana. Na przykład program do małej księgowości ifirma.pl automatycznie księguje faktury i wylicza zobowiązania podatkowe, eliminując możliwość popełnienia błędu. Co więcej, możesz reż skorzystać ze wsparcia naszego BOK – na czacie, telefonicznie lub mailowo.
Z kolei biuro rachunkowe to przede wszystkim większa wygoda. Księgowością firmy zajmuje się dedykowana księgowa. Bierze na siebie obowiązki związane z prowadzeniem dokumentacji. Ponieważ dokumenty mogą być przechowywane w siedzibie biura, ewentualne kontrole US odbywają się w biurze rachunkowym, a nie u przedsiębiorcy.
Ostatecznie to, które rozwiązanie wybrać, zależy od specyfiki danej firmy i preferencji przedsiębiorcy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!