Udostępniasz przestrzeń reklamową dla firmy Google? Sprawdź, w jaki sposób rozliczać przychody z tego tytułu, jeśli jesteś czynnym płatnikiem VAT.
W Internecie można zarabiać w różny sposób. Jednym z nich jest udostępnianie miejsca reklamowego na własnej stronie internetowej firmie Google AdSense. Taką formę zarabiania pieniędzy można potraktować jako jedyne lub dodatkowe źródło dochodu. Nie można jednak zapominać o rozliczeniach podatkowych. Dzisiaj omówimy, w jaki sposób rozliczenia powinien dokonywać czynny podatnik VAT?
Reklama tego typu będzie zaliczana do kategorii usług. Firma Google płaci za ilość wyświetleń lub liczbę kliknięć. O charakterze publikowanych reklam decyduje firma Google. Firma opracowała również zasady programu AdSense, do których muszą się dostosować osoby chcące do niego przystąpić. Przed nawiązaniem współpracy należy się z nimi zapoznać.
W związku z tym, że tego typu usługi są opłacane przez firmę Google, to muszą być one również odpowiednio wykazywane po stronie przychodów. Osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą, otrzymane wynagrodzenie z tytułu wykonywania usługi Google Adsense będą wykazywały jako przychody z tej działalności i rozliczały zgodnie z wybraną metodą opodatkowania dochodów w działalności.
Nie zawsze muszą to być przychody związane z działalnością gospodarczą. Takie usługi mogą również wykonywać osoby, które nie prowadzą firmy, więcej na ten temat można przeczytać w tekście: Jak nievatowiec powinien rozliczyć przychody z Google AdSense.
Dla osób prowadzących działalność gospodarczą transakcje przeprowadzane z firmą Google są to transakcje wewnątrzunijne. Jeżeli usługa jest świadczona na rzecz kontrahenta z Unii Europejskiej, nie będzie ona opodatkowana podatkiem VAT w Polsce.
Firma Google ma swoją siedzibę w Irlandii, a więc jest to transakcja wewnątrzunijna. Miejscem świadczenia takiej usługi będzie Irlandia i to firma Google rozliczy podatek VAT w swoim kraju. Na płatniku VAT w Polsce ciążą jednak określone obowiązki podatkowe.
Przedsiębiorca, który jest czynnym podatnikiem VAT na zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R powinien jeszcze dodatkowo zaznaczyć, że będzie świadczył usługi, do których stosuje się artykuł 100 ust. 1 pkt 4. Dzięki temu stanie się przedsiębiorcą unijnym, otrzyma numer VAT-UE, którym będzie się posługiwał przy wystawianiu faktury dla firmy Google.
Faktura będzie wystawiona bez podatku VAT z adnotacją „odwrotne obciążenie/reverse charge”. Oznacza to, że obowiązek podatkowy w VAT powstaje u usługobiorcy, który rozliczy ją jak import usług w trybie art. 28b ustawy o VAT.
Przychody, jakie przedsiębiorca otrzyma od firmy Google, musi wykazać w części deklaracyjnej JPK_V7 w rozliczeniu miesięcznym lub kwartalnym. Dodatkowo należy składać miesięczne informacje podsumowujące VAT-UE, w których wykazuje się kwotę transakcji z wystawionej faktury.
W części deklaracyjnej JPK_V7 kwoty wpisuje się w pozycjach:
Natomiast w informacji podsumowującej VAT-UE:
Rozliczanie transakcji ze świadczenia usług Google AdSense wymaga od czynnego podatnika VAT wystawiania faktur z odpowiednimi adnotacjami, które muszą się prawidłowo wykazywać w JPK_V7 i informacji podsumowującej VAT-UE. Dzięki temu polski przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do rozliczania podatku VAT w kraju.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Cały czas moje wątpliwości wzbudza miesiąc rozliczenia/udokumentowania przychodu na fakturze. Wiele opinii wzajemnie się wyklucza. Jedni mówią, że przychód z Google AdSense należy zaksięgować fakturą do 15 dnia miesiąca od wypłaty środków, a drudzy mówią, że do 15 dnia miesiąca od wykonania usługi. Problem w tym że to są dwa różne miesiące. Jeżeli dla przykładu świadczę usługę w maju, to dopiero po 21 czerwca Google zleca zapłatę za ten okres. Jaka więc powinna być data sprzedaży na fakturze dla Google?
Zgodnie z przepisami fakturę powinieneś ją wystawić najpóźniej do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonałeś usługę lub otrzymałeś zapłatę, zależnie od tego, co było wcześniej.
Jest to zatem wyraźnie określone. Fakturę wystawiasz do 15 dni od końca miesiąca nie ważne jest to czy środki wypłacasz od razu czy też nie.
Jak sklasyfikować AdSense będąc na ryczałcie? 8.5% czy 15% bo im więcej czytam na ten temat informacji w internecie tym większy mam dylemat.