|
|
4 minut czytania

Film instruktażowy – jak go nakręcić?

Planujesz nagrać krótki film instruktażowy dla swoich klientów, odbiorców? Oto kilka porad, dzięki którym stworzysz przydatny i atrakcyjny tutorial.

jak nakręcić tutorial

Krótkie wideo to nieoceniona forma pomocy, która może stanowić skuteczny instruktaż pokazujący krok po kroku, jak poradzić sobie z jakimś problemem. Szeroki dostęp do smartfonów powoduje, że można uzyskać skondensowane wskazówki w niemal każdej dziedzinie na zawołanie – wystarczy jedynie dostęp do internetu. Jeżeli chcesz pomóc swoim odbiorcom i potencjalnym klientom w pokazaniu możliwych rozwiązań – taki tutorial będzie stanowił strzał w dziesiątkę. Jak zatem nagrać film instruktażowy? O tym poniżej!

Czym jest film instruktażowy?

Film instruktażowy to inaczej instrukcja wideo, dość powszechna forma poradnika publikowanego w sieci. Jedni autorzy czują lepiej się w piśmie i przygotowują tutoriale w formie skondensowanego artykułu, jednak to krótki film jest bardziej angażujący i zyskuje na popularności.

Według wszelkich prognoz potencjał wyszukiwania na platformach zrzeszających formaty wideo rośnie i ta tendencja się nie zmieni. Jeżeli zatem zależy Ci na tym, aby dostarczyć swoim odbiorcom atrakcyjną treść, która pozwoli im zmierzyć się z jakimś zagadnieniem – forma filmu instruktażowego to słuszny kierunek.

Jak nagrać film instruktażowy?

Punkt wyjściowy powinno stanowić opracowanie schematu takiego wideo, czyli rozpisanie etapów, co ma być przekazane w takim materiale, np. w formie storyboardu. Odpowiednie przygotowanie to baza, podobnie jak przetestowanie poszczególnych sekwencji. Parokrotne przećwiczenie takiej prezentacji pozwoli osiągnąć płynność podczas nagrania – taki naturalny pierwiastek z pewnością zostanie doceniony przez odbiorców.

Rozpisanie scenariusza to sukces od strony merytorycznej – równie ważna jest jednak także troska o aspekty techniczne, które uprzyjemnią oglądanie i zachęcą do eksplorowania kolejnych treści.

Film instruktażowy – zadbaj o nagłośnienie

Jeśli zastanawiasz się jak nakręcić film instruktażowy, w kręgu Twoich zainteresowań powinna również znaleźć się przestrzeń na zadbanie o wysoką jakość dźwięku. Słabe audio nie tylko utrudnia odbiór, ale także nie zachęca do oglądania materiału.

W tej sytuacji możesz wybrać dwie opcje: oddzielne nagranie wideo i dźwięku. Dzięki temu wyeliminujesz szumy i zakłócenia dochodzące z otoczenia. Oddzielne zarejestrowanie fonii w wyciszonym pomieszczeniu zostanie z pewnością docenione przez Twoich odbiorców.

Innym wyjściem jest skorzystanie z zewnętrznego mikrofonu – użycie nawet podstawowego modelu spowoduje odczuwalną zmianę w jakości.

Alternatywnym rozwiązaniem jest z kolei zupełna rezygnacja z instrukcji mówionych – z powodzeniem można także wykorzystać wyraźne i czytelne napisy, co pozwoli na skorzystanie z wiedzy zawartej w tutorialu bez konieczności zakładania słuchawek. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj nasz tekst o transkrypcji nagrań video.

W jakich branżach sprawdzi się tutorial w biznesie?

Wszystko zależy od grupy docelowej i jej potrzeb. Łatwiej byłoby odwrócić pytanie i skupić się na tym, w jakich sektorach takie tutoriale nie okazałyby się wartościowe.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz warsztat samochodowy i chcesz pokazać jak zmienić oponę, albo jako makijażystka chcesz podzielić się swoimi trikami na przygotowanie ślubnego make-upu – jest wysoce prawdopodobne, że część Twoich odbiorców wykorzysta Twoją wiedzę do samodzielnej praktyki, a reszta zgłosi się do Ciebie z prośbą o wykonanie takiej usługi. Wideo możesz potraktować zatem jako jeden z elementów na budowanie swojej eksperckości w internecie.

Pomysł na screencast to podstawa do zaangażowania odbiorców

Screencast to nagranie ekranu komputera. Wykorzystuje się je głównie jako prezentację możliwości jakiegoś programu lub pokazanie krok po kroku, jak poradzić sobie z jakimś problemem wykonując określone kroki na swoim sprzęcie.

Jeśli zastanawiasz się, jak nakręcić film instruktarzowy w możliwe najprostszy sposób, screencast to pomysł dla Ciebie. Do przygotowania screencastu niezbędne jest skorzystanie ze specjalnego oprogramowania, które umożliwi rejestrowanie ruchu kursora na ekranie – z dźwiękiem lub bez. Sieć oferuje wiele tego typu aplikacji, także darmowych, dlatego najistotniejszy jest pomysł na taki screencast.

Angażujący film instruktażowy jako element promocji

Koszt wyprodukowania filmu instruktażowego jest relatywnie niski, a jego cykl życia może być nieskończenie długi, jeśli w materiale pokazujesz rozwiązania najczęstszych problemów, które dotyczą Twojej grupy docelowej.

Screencast możesz z powodzeniem wykorzystać na swojej stronie internetowej i mediach społecznościowych, gdzie edukujesz odbiorców i pokazujesz możliwy scenariusz poradzenia sobie z jakimś zagadnieniem. Wideo cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród internautów co tłumaczy, dlaczego warto poszukać pomysłu na to, jak nagrać film instruktażowy dla swojego biznesu.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie