Reklamujesz się na Google Ads? Sprawdź, co się zmieniło w rozliczaniu faktur za takie usługi.
Jednym z głównych celów przedsiębiorcy jest osiąganie coraz większych zysków i ciągły rozwój firmy. W takich przypadkach pomocna może okazać się reklama firmy i jej produktów, dlatego często osoby zainteresowane sięgają po usługi Google Ads. Rozliczanie transakcji w przypadku otrzymania faktury od firmy Google z irlandzkim numerem NIP wymaga specjalnego potraktowania. Taka usługa w podatku VAT nazywana jest importem usług i w dzisiejszej publikacji opiszemy, w jaki sposób należy właściwie zaksięgować otrzymane dokumenty zarówno w podatku PIT i VAT.
Faktura wystawiana za usługi Google Ads wprowadzała w błąd wiele osób, które nie były zorientowane w specyfice tego typu rozliczeń. Na jednym dokumencie znajdowały się dane liczbowe, które często różniły się co do wartości, jakie powinny być zaksięgowane w podatku VAT, a jakie w podatku PIT. W związku z powyższym faktura za usługi Google mogła być rozliczona z punktu widzenia podatkowego niezgodnie z przebiegiem operacji gospodarczej. Na szczęście dla przedsiębiorców, a przede wszystkim księgowych, faktury za Google Ads wystawiane są obecnie nieco inaczej, co opiszemy poniżej.
Już w grudniu 2021 roku firma Google zaczęła wystawiać faktury za usługi reklamowe na innych zasadach. Obecnie jedne faktury będą podstawą do księgowania w rejestrach VAT a inne do ujmowania kosztu w PKPiR.
Usługa reklamowa Google Ads z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku VAT traktowana jest jak import usług (art.28b ustawy o VAT). Na fakturze Google Ads znajduje się informacja, która zobowiązuje przedsiębiorcę do rozliczenia podatku VAT w Polsce:
Dla czynnego podatnika VAT z prawem do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego będzie to transakcja neutralna podatkowo. Rozliczenie dokonywane przez przedsiębiorcę wygląda następująco:
Podatnik VAT czynny będzie rozliczał import usług od Google Ads w dacie powstania obowiązku podatkowego w VAT. W takim przypadku będzie to data faktury obejmującej przedpłatę. Jeżeli w miesiącu przedsiębiorca dokona kilku przedpłat, na każdą z nich otrzyma fakturę, która będzie podlegała zaksięgowaniu w rejestrach VAT sprzedaży i zakupu.
Rozliczenie importu usług będzie wyglądało inaczej u podatnika VAT czynnego i zwolnionego.
Przedsiębiorca, który korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, podmiotowego czy przedmiotowego, również ma obowiązek rozliczenia faktury z Google Ads. Pomimo, że przedsiębiorca nie rozlicza podatku VAT, to i tak musi naliczyć i zapłacić VAT należny do urzędu skarbowego.
Fakturę za reklamę w Google Ads będą mogli zaksięgować w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy, którzy prowadzą PKPiR. Kwota wydatku z faktury wystawionej na koniec miesiąca, obejmuje podsumowanie kosztów z całego okresu rozliczeniowego i będzie mogła być zaksięgowana w kol. 13 “Pozostałe wydatki” w PKPiR. W podatku dochodowym należy zaksięgować wartości znajdujące się na drugiej stronie dokumentu.
W przypadku importu usług Google Ads nie zawsze ta sama kwota będzie zaksięgowana w podatku VAT i w podatku dochodowym. W podstawie do wykazania w rejestrach VAT przyjmuje się kwotę przedpłaty/przedpłat dokonywanych w trakcie miesiąca, które obecnie są wykazywane na oddzielnych fakturach. Natomiast koszty w podatku dochodowym będą księgowane na kwotę faktycznie wydatkowaną na usługę reklamową w danym okresie rozliczeniowym. Mogą to być takie same kwoty w skali miesiąca, ale nie zawsze tak być musi. Przedsiębiorcy powinni zapoznać się z nowym sposobem generowania faktur za usługi Google Ads, żeby w sposób prawidłowy móc je rozliczyć podatkowo.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Jak księgować fakturę z google AdWords w 2022?
Czym jest import usług Google?
A czy podatek dochodowy za Google trzeba potrącić?(podatek u źródła)
W zakresie podatku u źródła zachęcamy do zapoznania się z naszą odrębną publikacją dostępną tutaj.
Niestety, w/g mnie artykuł o niskiej wartości dla użytkowników ifirma. To ogólniki i ani słowa o tym jak PRAKTYCZNIE zaksięgować taki wydatek w ifirma.
Artykuły na blogu nie odnoszą się do ścieżek w serwisie ifirma.pl. Ścieżek księgowania należy szukać w pomocy serwisu. Zasady wykazania importu usług w serwisie pokazaliśmy tutaj. W razie wątpliwości zapraszamy do kontaktu z BOK serwisu ifirma.pl konsultanci podpowiedzą jak odczytać instrukcję do własnej sytuacji.
a co z odliczeniem podatku Vat ? jeśli w ewidencji jest wykazana faktura po terminie (po upływie mies.którego dotyczy-, czy należy tylko wykazać po stronie podatku należnego?i Vat zapłacić bez prawa do odliczenia?
Na fakturze GoogleAds jest wykazany podatek VAT 0%, czyli w kwocie nie ma VAT należnego z naszej strony, ani naliczonego ze strony sprzedawcy. Należy obliczyć od wykazanej kwoty i zapłacić VAT należny w Polsce –> tak wygląda faktura.
Podatek będzie neutralny kosztowo, jeżeli rozliczamy go z VAT-em naliczonym, gdy mamy koszty watowe.
Czy jest tak? czy inaczej? ????
Przecież mali podatnicy mają prawo zaliczyć poniesiony wydatek udokumentowany fakturą w dacie wystawionej faktury. Jeśli zapłaciłem zaliczkowo np 100 zł, to mam prawo rozliczyć w KPiR i rejestrach VAT całe 100 zł mimo, że kliknięć reklamy było np za 80 zł. W pełnych księgach trzeba rozpisywać fakturę zaliczkową na kolejne miesiące, a przecież nie w KPiR. Wg mnie to trochę tak jak płacę za domenę internetową abonament na najbliższy rok. Wliczam taką fakturę od razu w całości do KPiR a nie rozpisuję na 12 miesięcy. Skąd zatem pomysł, że nie mogę wliczyć całości poniesionych kosztów?
Zasady rozliczenia zaliczki w podatku dochodowym opisuje nasz odrębny artykuł: Otrzymana zaliczka a rozliczenie podatkowe
Czy mogliby Państwo podpowiedzieć, jak musi się rozliczać osoba, nie posiadająca zarejestrowanej działalności, ale nabywająca reklamę w Google Ads, która dostaje od Google rachunki ze wskazaną kwotą VAT 0%?