Przeprowadzasz transakcje zagraniczne? Sprawdź, w jakich okresach księgować faktury korygujące in plus.
Korygowanie transakcji handlowych niejednokrotnie sprawia przedsiębiorcom wiele problemów. Korekty faktur wystawianie są zarówno dla transakcji krajowych, jak i zagranicznych. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do rozliczania faktur korygujących in plus, które obejmują transakcje zagraniczne.
W przypadku transakcji WNT i eksportu obowiązują takie same zasady, jak w transakcjach krajowych, jeżeli chodzi o korekty in plus.
Korekta faktury w WNT będzie wyglądała następująco:
Taka sama zasada obowiązuje przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i eksporcie. Jednak w przypadku tych transakcji zwiększenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wykazane zostały faktury pierwotne. Wprowadzenie takiego zapisu do ustawy VAT jest spowodowane tym, że przy eksporcie towarów i WDT mogą powstać sytuacje, w których rozliczenie transakcji w podatku VAT będzie miało miejsce później niż dostawa towarów. Przyczyna korekty faktury in plus może powstać wcześniej niż obowiązek wykazania faktury pierwotnej w JPK_V7, dlatego doprecyzowano w ustawie, że korekta nie może być ujęta wcześniej niż faktura pierwotna.
O ile korygowanie transakcji związanych z dostawą towarów jest dość powszechne, o tyle o korygowaniu faktur za usługę mówi się o wiele mniej, ale to nie oznacza, że nie mogą wystąpić tego typu sytuacje. Ustawa o podatku VAT nie odnosi się wprost do okresów ujmowania faktur korygujących od importu czy eksportu usług. Przyjęło się, że obowiązują te same zasady, co przy korygowaniu dostaw towarów:
W przypadku transakcji zagranicznych przedsiębiorcy mają jeszcze do rozstrzygnięcia jedną kwestię: według jakiego kursu należy dokonać przeliczenia faktury korygującej? W tym obszarze ugruntowało się następujące stanowisko:
Prawidłowe ujęcie faktury korygującej w ewidencjach VAT wymaga od przedsiębiorcy określenia momentu, w którym powstała przyczyna korekty. Jeżeli dojdzie do pomyłki w ilości czy też cenie za towar/usługę to jest na pewno okoliczność pierwotna, a więc korekta wsteczna. Natomiast jeżeli będzie to np. zmiana w cenie, która nie była znana w momencie w momencie wystawiania faktury pierwotnej, a nabywca był poinformowany takiej ewentualności, to jest to okoliczność wtórna, a więc korekta bieżąca.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!