Pandemia COVID pokazała, że pracownicy nie muszą przychodzić do biura, aby móc wykonywać czynności zlecane przez pracodawcę w ramach stosunku pracy. Obecnie
praca zdalna jest unormowana jedynie w ustawach Covidowych i będzie mogła być stosowana tylko
przez okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz przez okres 3 miesięcy po ich odwołaniu. W związku z powyższym obecnie trwają prace mające na celu wprowadzenie
regulacji dotyczącej pracy zdalnej na stałe do Kodeksu pracy.
Projekt zmian dotyczący regulacji pracy zdalnej
Po pół roku dialogu strony rządowej ze stroną pracodawców, Iwona Michałek – sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii odsłania pierwsze kulisy nowych regulacji w sprawie pracy zdalnej, informując, że:
- obecne przepisy dotyczące pracy zdalnej zawarte w ustawach covidowych nie mogą być przeniesione wprost do Kodeksu pracy, ponieważ te funkcjonują dla stanów nadzwyczajnych, nie dotyczą zaś warunków typowych, codziennych. Stąd potrzeba nowych przepisów,
- praca zdalna będzie mogła być wykonywana z różnych miejsc, pod warunkiem ustalenia tego z pracodawcą,
- pracodawca jak i pracownik nie będą mogli miejsca świadczenia pracy zdalnej narzucić drugiej stronie, a zatem nie będzie całkowitej swobody wyboru miejsca wykonywania pracy zdalnej przez pracownika (tj. bez ustalenia tego miejsca z pracodawcą),
- pracodawca będzie obowiązany m.in. dostarczyć pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia niezbędne do jej wykonywania oraz pokryć koszty związane z ich instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją, a także inne koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, jak np. koszty energii, czy dostępu do łączy telekomunikacyjnych,
- pracodawca może porozumieć się z podwładnym, aby do pracy zdalnej wykorzystywał swój sprzęt – w takiej sytuacji pracownikowi powinien przysługiwać ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej między stronami,
- wnioski jednostronne pracownika, dla których przepisy Kodeksu pracy przewidują formę pisemną, będą mogły być złożone w postaci papierowej lub elektronicznej. Forma pisemna zostanie jednak zachowana dla dokumentów, które wymagają podpisu obu stron, np. podpisanie, rozwiązanie umowy o pracę, o zakazie konkurencji itp.
- pracodawca będzie zwolniony z zasad BHP w stosunku do stanowiska pracy pracownika zdalnego – za właściwą organizację stanowiska pracy zdalnej ma odpowiadać pracownik.
Powyższe to dopiero wstępny projekt zmian w Kodeksie pracy, nie jest jeszcze znana data wejście w życie nowych zasad – ostateczny kształt przepisów dotyczących pracy zdalnej może się zmienić. Przewiduje się jednak, że kolejne prace nad nowym Kodeksem pracy nie wpłyną zasadniczo na główne obszary dotyczące pracy zdalnej wskazane powyżej. Nie jest znana jeszcze data wejście w życie przepisów.