Niedawno zacząłeś swoją pierwszą działalność i nie masz dużego budżetu? Mamy dla Ciebie 7 sprawdzonych sposobów na oszczędności w firmie.
Otwarcie własnej firmy to ogromne możliwości rozwoju i zaprezentowania na rynku pełni swoich możliwości. Nic dziwnego, że każdego roku na taki krok decydują się dziesiątki tysięcy osób. Jednak postawienie na swoim oznacza również niemałe wydatki, co może być wyzwaniem zwłaszcza dla firm, które nie dysponują ogromnymi oszczędnościami. Jak można zredukować koszty, tak by udało się rozkręcić firmę nawet bez znacznego kapitału? Jak zaoszczędzić w pierwszym roku działalności?
Niewielki budżet wcale nie musi oznaczać niewielkich możliwości. To, co udało się udowodnić wielu osobom, może udać się również Tobie. Poniżej znajdziesz 7 wyselekcjonowanych sposobów, dzięki którym tysiące firm na całym świecie ograniczyło swoje wydatki i utrzymało je w ryzach.
To dość istotne, ponieważ jak pokazują statystyki i ankiety, duża część nowych przedsiębiorców raportuje wydatki nawet dwukrotnie wyższe od pierwotnie zakładanych – w większości przypadków było to efektem możliwych do uniknięcia błędów.
Brak dokładnego biznesplanu to jedna z najczęstszych bolączek początkujących biznesmenów. Wydaje się, że wszystkie wydatki związane z prowadzeniem firmy wziąłeś pod uwagę, ale zanim dokładnie wszystko zapiszesz i skalkulujesz, to tak naprawdę nigdy nie możesz mieć pewności, czy uda Ci się zmieścić w przewidzianym budżecie.
Posiadanie planu obliguje Cię też do jego przestrzegania, co pomaga w ściślejszym zwracaniu uwagi na wydatki i dokładniejszej kontroli. Ile Twoja firma potrzebować będzie na pierwsze 3 miesiące funkcjonowania? Pół roku? Rok? To wszystko powinno być wyraźnie opisane, zanim zaczniesz działać.
Największą wartością dla osób prowadzących działalność jest doświadczenie tych, którym się udało. Dzięki ich poradom uda Ci się ustalić, ile środków będziesz potrzebować na każdym etapie działania i co można zrobić, by ograniczyć zbędne wydatki.
Niekiedy również udaje się nawiązać współpracę barterową i wyświadczyć komuś usługę lub podarować niezbędny artykuł w zamian za poradę, rekomendację lub nieodpłatną usługę, co pozwala na wymierne oszczędności w firmie.
Wykorzystuj w tym celu sieci społecznościowe – to najłatwiejszy sposób na poznawanie nowych osób i wymianę doświadczeń, szczególnie w dobie pandemii.
Choć komercyjne programy i usługi zwykle działają nieco sprawniej i są łatwiejsze w obsłudze, to wcale nie znaczy to, że bazując na darmowych alternatywach, nie będziesz w stanie wykonać planowanych zadań.
Warto więc wypróbować funkcjonalność darmowych rozwiązań, zanim sięgniesz po drogie komercyjne produkty, bo jest wielce prawdopodobne, że nie będziesz w stanie wykorzystać pełni ich funkcjonalności.
To szczególnie przydatne, jeśli zamierzasz produkować lub świadczyć usługi nieco odmienne od najpopularniejszych na rynku. Wdrożenie do produkcji przedmiotu, który okaże się rynkowym niewypałem lub opłacanie pracowników oferujących usługi, na które nie ma popytu, może okazać się ogromnym finansowym obciążeniem, z którym Twoja młoda firma może sobie nie poradzić.
Rynek można badać zarówno korzystając z usług profesjonalnych firm doradczych, jak i po prostu rozmawiając ze znajomymi, tworząc ankiety, zakładając kampanię crowdfundingową, wykorzystując fora internetowe, badając trendy Google czy oferując klientom przedsprzedaż.
Dokładna analiza rynku i przemyślenie tematu pozwoli zaoszczędzić znaczne sumy, które w przeciwnym razie byłyby zainwestowane na próżno.
To jeden z najtrudniejszych elementów planu – realizacja założeń. Nawet w przypadku działań marketingowych większe wydatki nie przekładają się w prostej linii na więcej klientów – dlatego najważniejsze jest poszukiwanie optymalnego rozwiązania – czyli momentu, w którym dalsze zwiększanie nakładów jest bezcelowe.
Firmy, które wydają zbyt wiele na marketing, z reguły przynoszą niższe dochody. 5 do 8% rocznie wydatków skierowanych właśnie na ten cel wydaje się optymalnym rozwiązaniem.
Często to właśnie media społecznościowe, optymalizacja strony firmowej, mailowy newsletter, programy skierowane na lojalnych klientów, promowanie krzyżowe czy mikroinfluencerzy potrafią przynieść lepsze rezultaty niż drogie komercyjne kampanie.
Na rynku dominują poważni gracze, którzy w przypadku e-commerce mogą korzystać ze swojej pozycji do generowania przewag konkurencyjnych, np. negocjując bardzo niskie koszty wysyłki z usługobiorcami.
Jako właściciel niewielkiej firmy nie będziesz miał takiej pozycji, dlatego warto korzystać z programów lojalnościowych i stale analizować sytuację rynkową, by trzymać koszty jak najniżej – wydasz mniej lub zaoferujesz tańsze produkty klientom.
Podatki są przykrym obowiązkiem, ale nie znaczy to, że nie powinieneś się nimi na co dzień zajmować. Zatrudnienie osoby, która pomoże Ci z księgowością, pozwoli Ci na wyciągnięcie maksimum z istniejącego systemu podatkowego, dzięki czemu koszta Twojej działalności będą utrzymane w ryzach.
Zaniedbania mogą nie tylko narażać Cię na kary, ale też powodować, że nie skorzystasz z przysługujących Ci zwolnień i odliczeń. Dla małej firmy to nie do pomyślenia.
Wprowadzenie w życie tylko powyższych założeń pozwoli na znaczne oszczędności w firmie i wygenerowanie sensownego zysku. W połączeniu z Twoją determinacją i kreatywnością daje Ci spore szanse na sukces. Wytrwale dąż do celu, a wkrótce Twoja działalność zacznie przynosić spodziewane korzyści.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!