VAT w Luksemburgu – kompletny przewodnik. Stawki, progi rejestracyjne
Wysyłasz towary na rzecz klientów z Luksemburga? Sprawdź, czy powinieneś się rejestrować do luksemburskiego systemu VAT i jakie są stawki VAT w Luksemburgu.
Podatek od wartości dodanej wprowadzono w Luksemburgu w 1970 roku. Lokalnie określany jest mianem Taxe sur la valeur ajoutée (TVA).
Ze względu na członkostwo w Unii Europejskiej, Luksemburg zobowiązany jest do stosowania przepisów związanych z podatkiem VAT. Tego typu regulacje określa się mianem Dyrektyw Komisji Europejskiej. Ich zakres obejmuje rejestrację VAT w Luksemburgu, składanie deklaracji, zgodność z przepisami, system Intrastat oraz inne, podobne deklaracje.
VAT w Luksemburgu określony jest w ustawie podatkowej z 1979 roku. Zmiany wprowadzono także na mocy dekretów ustanowionych przez Wielkiego Księcia. Administracja Rejestracją i Domenami (Administration de l’Enregistrement et des Domaines) sprawuje nadzór nad lokalną administracją. Do głównych zadań tego organu należy regularne wydawanie oświadczeń dotyczących szczegółowych kwestii związanych z podatkiem VAT.
Czy powinieneś zarejestrować się w luksemburskim VAT?
Tak samo jak w pozostałych krajach członkowskich Unii Europejskiej, zagraniczne przedsiębiorstwa, które importują, kupują lub sprzedają towary na terenie Luksemburga, mogą być zobowiązane do rejestracji VAT jako nierezydenci.
Rejestracja spółki zagranicznej celem podlegania pod lokalny podatek VAT jest obowiązkowa w przypadku:
importu towarów do Luksemburga (choć występują progresywne programy odraczania rozliczenia podatku VAT od importu),
kupna i sprzedaży towarów na terenie kraju,
sprzedaż towarów luksemburskim konsumentom za pośrednictwem Internetu (podlegająca pod próg rejestracji VAT),
gromadzenie w celu sprzedaży zapasów konsygnacyjnych w magazynie,
organizacja imprez oraz pokazów na żywo (na które wstęp jest płatny na wejściu),
spółek będących podmiotami gospodarczymi nie podlegającymi opodatkowaniu VAT, które jednocześnie otrzymują usługi na terenie Luksemburga w ramach zasady odwrotnego obciążenia,
samodzielnej dostawy towarów.
Liczba sytuacji, w których zagraniczne przedsiębiorstwa świadczące szeroko pojęte usługi podlega obowiązkowej rejestracji VAT w Luksemburgu.
Natomiast dostawcy usług elektronicznych, nadawczych lub telekomunikacyjnych przeznaczonych dla konsumentów z Luksemburga, obowiązkowo rejestrują się w celach odprowadzania podatku VAT. Mogą wskazać dowolny kraj członkowski Unii Europejskiej ze względu na funkcjonowanie systemu MOSS, który obejmuje wszystkie 27 państw UE.
UWAGA!
Od 1 lipca 2021 r., przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wysyłkowej przez internet dla konsumentów z Luksemburga po przekroczeniu 10 000 euro obrotu mogą zarejestrować się do VAT OSS i składać jedną deklarację VAT obejmującą wszystkie państwa członkowskie, a także opłacać podatek zagraniczny do “jednego koszyka” – wg stawek kraju nabywcy. Wtedy nie muszą stosować luksemburskich zasad podatkowych, za wyjątkiem stosowania zagranicznej stawki VAT.
W przypadku braku rejestracji do VAT OSS należy stosować wszystkie reguły obowiązujące w Luksemburgu – jednak tylko w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej.
Zgodność z luksemburskim podatkiem VAT
Firmy zagraniczne, które zarejestrowały się jako nierezydenci VAT w Luksemburgu, zobowiązane są do ścisłego przestrzegania lokalnie ustanowionych przepisów dotyczących prowadzenia ksiąg rachunkowych, rejestrowania oraz przetwarzania faktur. Tyczy się to:
przygotowywania faktur z danymi, które ujawniane są w luksemburskich przepisach,
faktur podpisanych elektronicznie, zawierających potwierdzenie autentyczności i zawierające zgodę odbiorcy,
prowadzenia rachunków oraz rejestrów, które powinny być przechowywane przez okres co najmniej 7 lat,
prawidłowego fakturowania klientów za towary lub usługi (w zgodzie z luksemburskimi przepisami VAT dotyczącymi czasu dostawy),
przetwarzania not kredytowych oraz wszelkich innego rodzaju korekt,
Co to jest moment powstania obowiązku podatkowego dla luksemburskiego podatku VAT?
Zbiór zasad dotyczących momentu wytworzenia się obowiązku podatkowego (czasu dostawy) w Luksemburgu określa, kiedy podatek VAT jest należny. Należy go wpłacić do urzędu skarbowego 30 dni po zakończeniu okresu sprawozdawczego VAT (miesięcznie lub kwartalnie).
Jest to moment dostawy lub przeniesienia własności dla większości towarów. Jeżeli chodzi o wszelkiego rodzaju usługi – jest to moment zakończenia usługi.
Stawki VAT w Luksemburgu
Choć Luksemburg przestrzega zasad Unii Europejskiej dotyczących podatku VAT, wciąż ustala własną stawkę VAT. Jedyną żelazną zasadą jest, aby stawka wynosiła powyżej 15%. Dostarczając towary lub usługi będąc zarejestrowanymi płatnikami VAT na terenie Luksemburga muszą naliczyć odpowiednią stawkę VAT i pobrać podatek celem przekazania go luksemburskiemu urzędowi skarbowemu poprzez wypełnienie deklaracji VAT.
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
17%
standardowa
wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
14%
obniżona
niektóre wina;
stałe paliwa mineralne, oleje mineralne i drewno przeznaczone na opał, z wyjątkiem drewna do ogrzewania;
środki piorące i czyszczące;
drukowane materiały reklamowe;
energia cieplna, chłodnicza i para wodna, z wyjątkiem ogrzewania lokalnego;
bezpieczne przechowywanie i administrowanie papierami wartościowymi;
administrowanie kredytami i gwarancjami kredytowymi przez osobę lub organizację inną niż udzielająca kredytu
8%
obniżona
sprzątanie w prywatnych gospodarstwach domowych;
drobne naprawy rowerów, obuwia i wyrobów skórzanych, odzieży i wyrobów włókienniczych użytku domowego;
fryzjerstwo;
ogrzewanie miejskie;
gaz ziemny;
energia elektryczna;
drewno opałowe;
gaz płynny;
kwiaty cięte i rośliny do celów dekoracyjnych;
niektóre dzieła sztuki i antyki
3%
obniżona
artykuły spożywcze;
napoje bezalkoholowe;
odzież i obuwie dziecięce;
artykuły wodociągowe;
niektóre produkty farmaceutyczne;
niektóre urządzenia medyczne dla osób niepełnosprawnych;
krajowy transport pasażerski;
niektóre książki (w tym e-booki);
niektóre gazety i czasopisma;
wstęp na imprezy kulturalne i do parków rozrywki;
niektóre rodzaje telewizji płatnej/kablowej;
artykuły rolnicze (z wyłączeniem pestycydów);
zakwaterowanie w hotelach;
restauracje (z wyłączeniem napojów alkoholowych);
żywność na wynos;
bary, kawiarnie i kluby nocne, kwiaty cięte i rośliny przeznaczone do produkcji żywności;
niektóre dostawy nowych budynków;
niektóre roboty budowlane związane z nowymi budynkami;
wstęp na imprezy sportowe;
korzystanie z obiektów sportowych;
usługi pogrzebowe i kremacyjne;
wywóz odpadów domowych;
niektóre usługi telefoniczne;
niektóre usługi pisarskie i kompozytorskie (tantiemy);
wełna surowa;
przetwarzanie odpadów i ścieków;
niektóre towary i usługi przeznaczone do konsumpcji na pokładzie środków transportu pasażerskiego;
niektóre dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Cała firma w jednym miejscu?
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Chatboty wykorzystujące sztuczną inteligencję zmieniają sposób, w jaki szukamy informacji w internecie. Ich konwersacyjny interfejs pozwala zadawać pytania tak, jak zadawalibyśmy je drugiej osobie.
Przepisy prawa przewidują możliwość dokonania korekty podatku należnego przez dostawcę towarów, który świadczy usługi w sytuacji, gdy nie otrzymał on od swojego kontrahenta zapłaty. Oznacza to, że podatnik, który nie otrzymał od kontrahenta zapłaty za prawidłowo wystawioną fakturę VAT, może skorzystać z ulgi na złe długi.
Zastanawiasz się jak sprawdzić zaległości w ZUS i jak samemu ustalić kwotę zadłużenia? W dzisiejszym artykule podpowiemy jakie są dostępne formy ustalenia stanu zaległości.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo