|
|
4 minut czytania

Jak wypełnić druk RNW – wniosek o ulgę w spłacie należności z tytułu nienależnie pobranych/wypłaconych świadczeń

Może się zdarzyć, że świadczeniobiorca otrzyma nienależnie pobrane lub wypłacone świadczenia ZUS-u. W takiej sytuacji zainteresowany jest zobligowany do zwrotu pobranych środków finansowych. Istnieje jednak możliwość wnoszenia o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. Służy do tego wniosek RNW. W niniejszym artykule wskazujemy, w jakich sytuacjach można ubiegać się o m.in. odroczenie terminu zapłaty, czy rozłożenia należności na raty. Instruujemy, krok po kroku, w jaki sposób wypełnić wniosek ZUS RNW.

RNW jak wypełnić

Nienależnie pobrane świadczenia ZUS umorzenie – jak się starać o ulgę w spłatach zobowiązania?

Aby uzyskać możliwość otrzymania ulgi w zwrotach świadczeń, należy wypełnić wniosek RNW, a następnie przesłać go drogą elektroniczną, skorzystać z formy listownej, bądź udać się do stacjonarnego oddziału ZUS. Najszybszą drogą realizacji jest opcja internetowa. Elektroniczny wniosek jest umieszczony bezpośrednio na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Druk do pobrania znajduje się dokładnie w tym miejscu. Wniosek o ulgę w spłacie należności z tytułu nienależnie pobranych/wypłaconych świadczeń należy złożyć w przypadku chęci uzyskania:

  • odroczenia w terminach zapłaty;
  • płatności w formie ratalnej;
  • decyzji odstąpienia od żądania zwrotu;
  • ulgi dotyczącej obniżenia kwoty końcowej zobowiązania;
  • czasowego zawieszenia dokonywanych potrąceń.

Szczegółowe wytyczne znajdują się w podstawach prawnych, regulujących tę kwestię, czyli w Ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad umarzania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne.

Nienależnie pobrane świadczenia ZUS na raty – kiedy jeszcze można zwrócić się do ZUS-u za pomocą wniosku RNW?

Wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych RNW może zostać złożony wtedy, gdy chcemy zwrócić się do ZUS-u o zmianę warunków umowy, jeśli już między dwoma stronami zawarto układ ratalny lub umowę o odroczenie. W takim przypadku wnioskodawca może wnosić o zmianę warunków spłaty należności. Wypełniający może także zwrócić się dokumentem RNW o utrzymanie w mocy umowy, jeśli zaszły okoliczności, które powodują zerwanie umowy. Dzieje się tak np. w sytuacji, gdy wnioskodawca nie realizuje zapisów umowy zgodnie z przedstawionymi warunkami w piśmie.

Jak wypełnić ZUS RNW – wniosek dotyczący ulgi w spłacie zobowiązań wobec ZUS RNW

Wniosek o ulgę w spłacie należności posiada trzy strony, które w całości powinny zostać wypełnione przez wnioskodawcę. Dokument składa się z części górnej, siedmiu sekcji oraz adnotacji umieszczonych w stopce. Pismo należy wypełniać pisząc wielkimi literami. Poszczególne pola wyboru należy oznaczać znakiem X, przy prawidłowej odpowiedzi. Wszystkie rubryki trzeba wypełniać niebieskim, bądź czarnym długopisem. Nie wolno wysyłać wniosku, który został uzupełniony ołówkiem – w takim przypadku może zostać odesłany do nadawcy. We wniosku należy zawrzeć prawidłowy adres do korespondencji, który umożliwi łatwiejszy kontakt z wnioskodawcą.

Sekcja nr 1. Instrukcja wypełniania

Ogólne wytyczne ZUS-owskie na temat wypełniania pisma. W tej rubryce nie uzupełniamy żadnych danych.

zus rnw instrukcja

Sekcja nr 2. Dane wnioskodawcy

Rubryka zawiera czternaście pól, w których należy wpisać NIP oraz REGON (jeśli wnioskodawca jest przedsiębiorcą), numer PESEL (lub serię, rodzaj i numer dokumentu tożsamości, jeśli nie posiadamy PESEL-u). Poniżej zawiera się nazwę bądź imię oraz nazwisko, ulicę, numer domu i lokalu, kod pocztowy wraz z miejscowością, nazwę państwa (jeśli to nie Polska), numer telefonu oraz numer konta W0 (nieobowiązkowe).

rnw dane wnioskodawcy

Sekcja nr 3. Zakres wniosku

Znakiem X należy zaznaczyć pole, którego dotyczy wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych. Wypełniający ma do wyboru siedem punktów, m.in. rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności do dnia, zmiana warunków umowy, czy zmniejszenie wysokości potrąceń dokonywanych za świadczenia. Poniżej znajduje się nagłówek dot. należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń określonych decyzją/wyrokiem. Uzupełniamy poniżej informacje o decyzji/wyroku, wpisując datę, znak oraz zakres obejmowania.

rnw zakres wniosku

Sekcja nr 4. Uzasadnienie wniosku

Własnymi słowami wpisujemy powód składania wniosku oraz jego uzasadnienie. Może być to np. trudna przejściowa sytuacja życiowa, która uniemożliwia dokonywania płatności.

rnw uzasadnienie wniosku

Sekcja nr 5. Załączniki

Jeśli do dokumentu dołączamy załączniki, musimy w tym miejscu określić ich liczbę.

rnw załączniki

Sekcja nr 6. Sposób odbioru odpowiedzi

Mamy do wyboru trzy możliwości. Poszczególną opcję wybieramy, zaznaczając znak X przy odpowiednim polu. Wnioskodawca może wybrać: odpowiedź w placówce ZUS, pocztą na adres podany w piśmie, bądź informację na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

rnw sposób odbioru odpowiedzi

Sekcja nr 7. Potwierdzenie danych i podpis

Uzupełniamy datę w formacie dd/mm/rrrr, a tuż obok stawiamy czytelny, pełny podpis. Przed wysłaniem wniosku należy zweryfikować prawdziwość naniesionych danych pod kątem ewentualnych błędów.

rnw podpis

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Najważniejsze pytania

  1. Nienależnie pobrane świadczenia ZUS - czy raty w takim przypadku są możliwe?

    Tak. Jednym z powodów składania wniosku RNW może być chęć rozłożenia płatności nienależnie uzyskanych świadczeń na raty. Jak rozłożyć ZUS na raty? W tym celu, w rubryce Zakres wniosku, należy zaznaczyć w punkcie nr 1 znak X i wpisać datę oraz pożądaną liczbę rat.
  2. Skąd najlepiej pobrać elektroniczny wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań wobec ZUS?

    W tym celu należy odwiedzić oficjalną stronę ZUS, a następnie przejść do podstrony poświęconej poszczególnym formularzom. Znajdują się tak aktualne, respektowane wzory dokumentów w formie elektronicznej.
  3. Jaki adres powinnam/powinienem wpisać, jeśli jestem zameldowany w jednym miejscu, a przebywam gdzie indziej?

    We wniosku należy umieścić szczegółowe dane wnioskodawcy, wraz z adresem do korespondencji w tej sprawie. Oznacza to, że podajemy adres, w którym stale przebywamy.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie