|
|
8 minut czytania

Zarobki freelancera: ile zarabia copywriter?

Zawód copywritera staje się coraz popularniejszy – z powodzeniem uprawiają go te osoby, które doskonale odnajdują się w jasnym i klarownym przelewaniu swoich myśli na klawiaturę w zgodzie z zasadami webwritingu. Współczesny copywriting dzieli się na wiele obszarów – możesz specjalizować się w tworzeniu treści pod SEO, jak i opracowywaniu sloganów i nazw firm. Jeżeli ta ścieżka kariery wydaje Ci się pociągająca, ale nie wiesz jakich zarobków możesz się spodziewać na tym stanowisku – z poniższego wpisu dowiesz się ile zarabia copywriter.

ile zarabia copywriter

Copywriting – jak zacząć, jak budować ścieżkę kariery?

Zawód copywritera freelancera jest postrzegany jako atrakcyjny przez coraz większą rzeszę osób. Freelancing jest niejako synonimem swobody i pracy zdalnej, możliwości wykonywania swoich obowiązków w dowolnym miejscu, nie tylko stacjonarnie – w biurze. To z kolei otwiera furtkę do podróżowania i łączenie pracy z pasją i poznawaniem nowych zakątków świata.

Freelancing wiąże się także z innymi korzyściami – można go traktować jako dodatkowe źródło dochodu – uzupełnienie pracy etatowej. Wraz z upływem czasu może się okazać, że napływ nowych zleceń w miarę rozwoju doświadczenia pozwala na założenie swojej działalności gospodarczej. Od czego zacząć? Co studiować? Sprawdź!

Jak zostać copywriterem – jaki kierunek należy studiować?

Zawód copywritera można porównać do profesji internetowego dziennikarza. Jego głównym zadaniem jest tworzenie treści, które mają wywołać określony skutek – zaangażowanie czytelnika lub zwiększenie ruchu na stronie.

I tak np. w przypadku copywritera specjalizującego się w pisaniu tekstów, które mają wspierać pozycjonowanie, liczy się przede wszystkim znajomość zasad SEO i webwritingu, w tym nasycania tekstu słowami kluczowymi. W efekcie doprowadzi to do pojawienia się strony w wyszukiwarce na wybrane słowa kluczowe.

To, co jest ważne w zawodzie copywritera, to jednak przede wszystkim zdolność do syntetyzowania myśli i przekazywania ich w przystępnej dla czytelnika formie. Nie bez znaczenia pozostaje także tzw. lekkie pióro oraz znajomość poprawnej polszczyzny. Nie oznacza to wcale, że rasowy copywriter powinien być po studiach polonistycznych lub dziennikarskich. Wspomniane wcześniej sprawności można z powodzeniem ukształtować samodzielnie.

Przeczytaj więcej o predyspozycjach do zawodu copywritera i realiach pracy freelancera.

Zawód copywritera można zacząć bez posiadania dyplomu uczelni wyższej. Co prawda tytuł dziennikarza, polonisty lub e-marketera będzie pomocny, jednak to nie uzyskanie dyplomu z wyróżnieniem zapewni sukces w tej dziedzinie.

Wartością dodaną wynikającą z ukończenia takich studiów może być umiejętność doskonałego posługiwania się językiem na piśmie i lekkość w wyrażaniu swoich myśli, która zaangażuje odbiorców. Łatwiej będzie także zacząć tym absolwentom, którzy mają za sobą styczność z marketingiem internetowym, SEO czy webwritingiem. Szybciej odnajdą w tej branży oraz uzyskają wyższe zarobki.

Gdzie zdobywać doświadczenie jako copywriter?

Copywriter freelancer zwiększa swoją atrakcyjność na rynku wraz z rosnącym doświadczeniem. Pogłębianie swojej specjalizacji i umiejętności jest punktem wyjściowym w tym zawodzie. Jak jednak spełniać się w tej profesji bez doświadczenia?

Warto skierować się do agencji link-buildingowych lub serwisów, które pośredniczą między zleceniodawcami a copywriterami. Zanurzenie się w tej dziedzinie i tworzenie tekstów różnego typu oraz o zdywersyfikowanej tematyce pozwoli osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty i wzrost zarobków.

To także dla początkującego twórcy szybka i praktyczna informacja zwrotna w zakresie swoich postępów i rozwoju. Jeżeli szukasz zatrudnienia jako copywriter – testuj się w tworzeniu tekstów różnego typu – począwszy od tekstów zapleczowych, przez artykuły sponsorowane, opisy kategorii, a skończywszy na tekstach blogowych lub specjalistycznych. Po zrealizowaniu takich zleceń będziesz w stanie ocenić, w czym czujesz się najlepiej.

Copywriter – perspektywy zatrudnienia

Copywriter freelancer na początku swojej kariery może starać się samodzielnie wyszukiwać zlecenia na popularnych serwisach ogłoszeniowych. Wiele z nich to platformy, które zrzeszają zarówno twórców jak i zleceniodawców. Rozliczenie odbywa się z reguły w ramach umowy o dzieło lub faktury.

Możesz także wykazać się proaktywną postawą i samodzielnie wyszukiwać firmy, z którymi chcesz nawiązać współpracę. Jeżeli zatem na co dzień realizujesz się jako graphic designer i masz wiedzę ekspercką w zakresie projektowania – nic wówczas nie stoi na przeszkodzie, abyś zgłaszał się bezpośrednio do agencji, które świadczą takie usługi – możesz zaproponować im prowadzenie firmowego bloga.

Twój wkład, znajomość branży i merytoryczna wiedza mają szansę doprowadzić Cię do pozyskania takiego stałego zlecenia! Inną opcją jest nawiązanie stałej współpracy z agencją linkbuildingową, która będzie regularnie zlecać Ci tworzenie tekstów o określonym przeznaczeniu i tematyce. To szansa na szlifowanie warsztatu i przeprowadzanie sprawnego researchu.

Jak się rozlicza copywriter?

Teraz, kiedy wiesz już jak wygląda kwestia rozpoczęcia przygody z copywritingiem i możliwych opcji pozyskiwania zleceń czy stałego zatrudnienia – pora na przyjrzenie się kwestii zarobków. Możesz spotkać się tu z dwoma opcjami rozliczania.

Jako copywriter na umowie o pracę będziesz otrzymywać regularne wpływy na ustaloną uprzednio kwotę. Z kolei jako copywriter na własnej działalności gospodarczej lub freelancer możesz rozliczać się ze zleceniodawcami w ramach kwoty za 1000 zzs.

Jest to często spotykana forma w komunikacji. Jeżeli np. potencjalny klient poprosi Cię o przedstawienie Twojego cennika w ramach tworzenia np. opisów kategorii lub tekstów blogowych – wówczas określasz wartość swojej pracy w ramach kwoty za 1000 zzs. Jeżeli np. wskażesz kwotę 15 zł za 1000 zzs – za stworzenie wpisu o objętości 5000 zzs wartość Twojego dzieła będzie wynosić 75 zł. Operowanie taką nomenklaturą i rozliczanie się w ramach 1000 zzs jest klarowne dla obu stron.

Ile zarabia copywriter?

Według danych zgromadzonych przez Pracuj.pl, polski copywriter zarabia przeciętnie 5300 zł brutto. Jest to zatem kwota wyższa o 600 zł od tzw. średniej krajowej.

Trzeba także wziąć pod uwagę, że te kwoty mogą się od siebie znacznie różnić. I tak np. copywriter w Warszawie może zarabiać znacznie lepiej niż specjalista z innego regionu. To, co wpływa na wysokość zarobków copywritera w Krakowie to m.in. staż pracy. Początkujący twórca będzie zarabiać mniej od swojego kolegi na tym stanowisku, który może pochwalić się większym doświadczeniem w tym zakresie. Przedstawione dane zostały opracowane na podstawie informacji zgromadzonych w 350 000 ankiet z całej Polski.

Sprawdźmy, ile zarabia copywriter na rękę w zależności od rodzaju umowy:

Ile zarabia copywriter w zależności od formy zatrudnienia
Rodzaj umowy Wynagrodzenie netto przy zarobkach 5 300 zł brutto
Umowa o pracę 3 825 zł
Umowa zlecenie 4 005 zł
Umowa o dzieło (koszty 20%) 4 579 zł
Kwota netto przy B2B (ulga na start) 4 346 zł
Kwota netto przy B2B (składka preferencyjna) 4 142 zł
Kwota netto przy B2B (brak ulgi) 3 504 zł

Średnie zarobki copywritera w największych polskich miastach

Na ostateczną wysokość zarobków copywritera ma wpływ nie tylko doświadczenie, ale i lokalizacja. Poniższa tabela prezentuje przybliżone wartości wynagrodzenia netto. Takie przejrzyste porównanie pozwala zweryfikować rozbieżności między lokalizacją a wysokością zarobków.

Ile zarabia copywriter – średnie wynagrodzenie w największych miastach
Lokalizacja Miesięczne wynagrodzenie netto
Copywriter Warszawa 3 500 zł
Copywriter Kraków 3 000 zł
Copywriter Łódź 1 950 zł
Copywriter Wrocław 2 850 zł
Copywriter Poznań 2 800 zł

Jak widzisz warunki zatrudnienia copywritera w każdym z tych miast są mocno zróżnicowane. Jako copywriter na umowie o pracę możesz najwięcej zarobić w Warszawie, z kolei w przypadku Łodzi szacowane miesięczne zarobki są najmniej atrakcyjne. Warto wówczas rozważyć proaktywne poszukiwanie klientów i rozliczanie się jako copywriter umowy zlecenia i umowy o dzieło. Takie dodatkowe zlecenia będą stanowiły wyraz Twojej przedsiębiorczości oraz możliwość pozyskania dodatkowych środków do domowego budżetu.

Copywiter a działalność gospodarcza

Jeżeli masz już za sobą pierwsze doświadczenia jako copywriter i chcesz rozwijać się w tej branży – samodzielne pozyskiwanie zleceń może okazać się dla Ciebie najkorzystniejszą opcją. W przypadku współprac B2B najbardziej preferowaną formą rozliczenia jest możliwość wystawienia faktury – dla Twojego potencjalnego zleceniodawcy jest to jedna z wygodniejszych opcji. Gdy uda Ci się zbudować satysfakcjonującą liczbę stałych zleceń – założenie działalności gospodarczej będzie stanowiło jeden z elementów Twojego biznesowego rozwoju.

Copywriter na własnej działalności – zalety

Jeśli działasz z sukcesem jako twórca wartościowych treści, dobrze odnajdujesz się w pozyskiwaniu nowych zleceń – założenie swojej działalności wiąże się z szeregiem korzyści. Pierwszym z nich jest łatwość rozliczania z klientami – zamiast umowy zlecenia lub umowy o dzieło możesz proponować wystawianie faktury VAT. Zdecydowana większość Twoich kontrahentów doceni takie rozwiązanie.

Kolejny atut to pełna swoboda – pracujesz o dowolnych porach, bez konieczności tłumaczenia się przed przełożonym z tego jak dużo udało Ci się napisać. Jesteś swoim sterem i żeglarzem – na koniec miesiąca efektywność Twojej pracy będzie wyrażona w otrzymanych przelewach.

Wady własnej działalności jako copywriter

Podatek VAT, podatek dochodowy, składki do ZUS – to wszystko musisz opłacać samodzielnie. Co prawda na początku prowadzenia działalności regulujesz tzw. mały ZUS – niemniej jednak musisz pilnować samodzielnie terminów lub nawiązać współpracę z zaufanym księgowym.

Prowadząc samodzielnie taką jednoosobową działalność gospodarczą na Twoich barkach leży nie tylko tworzenie tekstów zgodnie z wytycznymi od klienta – jesteś także odpowiedzialny za zapewnienie sobie płynności takich zleceń. To ona w dużej mierze warunkuje powodzenie Twojej firmy i Twój dobrostan.

W przypadku pracy na etacie możesz skupić się wyłącznie na realizowaniu gotowych zleceń – jeżeli jednak sprawdzasz się jako przedsiębiorca, w Twoim interesie jest także dbałość o ciągłość pracy.

Dotacja na działalność copywritera

Jeżeli wahasz się nad założeniem swojej firmy – możesz rozważyć opcję skorzystania z dotacji na otwarcie działalności świadczącej usługi copywritingu. W tym celu musisz zarejestrować się jako osoba bezrobotna w UP. Kolejny etap polega na przygotowaniu biznesplanu, który będzie zawierał m.in. takie elementy jak:

  • Twoje dotychczasowe doświadczenie i wykształcenie, ukończone kursy i certyfikaty,
  • charakterystyka planowanej działalności,
  • analiza rynku,
  • plan promocji firmy,
  • analiza finansowa i SWOT.

Próba gruntownego wykazania, że Twoja firma odniesie sukces na rynku zwiększa Twoje szanse na otrzymanie dotacji.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Najważniejsze pytania

  1. Jakie umiejętności powinien posiadać copywriter?

    Znajomość SEO i zasad webwritingu oraz posługiwanie się poprawną polszczyzną.
  2. Ile zarabia copywriter?

    Średnia zarobków copywritera wynosi 5300 zł brutto.
  3. Jak rozlicza się copywriter freelancer?

    Z reguły jest to rozliczanie się w charakterze ustalonej stawki za 1000 zzs.
  4. Jak jeszcze rozliczają się copywriterzy?

    W ramach stawki na umowie zlecenie, o dzieło lub umowie o pracę.
  5. W jakich miastach copywriterzy zarabiają najlepiej?

    Na najwyższe zarobki mogą liczyć copywriterzy z Warszawy i Krakowa.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie