|
|
6 minut czytania

Sprzedaż na Vinted a podatki

Jak działa platforma do sprzedaży ubrań Vinted? Jak sprzedawać i zarabiać na Vinted? Czy sprzedaż na Vinted jest legalna, jak należy się z niej rozliczyć? Po odpowiedzi zapraszamy do artykułu.

sprzedaż na vinted a podatki

Vinted to litewska marka, która z dnia na dzień coraz bardziej zyskuje na popularności. W realizacji idei „zero waste” i konceptu gospodarki o obiegu zamkniętym stworzyła ona platformę – second-hand dostępną bezpłatnie dla każdego, za której pośrednictwem można sprzedawać, kupować i wymieniać odzież, obuwie oraz akcesoria „z drugiej ręki”. Tym samym stała się nie tylko sposobem na szybki zarobek, ale też okazją na nadanie przedmiotom „drugiego życia”, wyrażając troskę o środowisko. Platforma dostępna jest obecnie w wersji desktopowej oraz w formie aplikacji Vinted – korzystać z niej mogą zarówno użytkownicy iOS, jak i Androida.

Konto na Vinted – pierwsze kroki

  • Krok 1. – jak założyć konto na Vinted? – konto na Vinted założyć można z poziomu strony www lub z poziomu aplikacji mobilnej. Sam proces jest bardzo intuicyjny – wymaga uzupełnienia podstawowych danych, akceptacji regulaminu oraz uwierzytelnienia swojej tożsamości za pośrednictwem adresu e-mail / konta na Facebooku / Apple ID lub konta Google;
  • Krok 2. – jak zbudować zaufanie użytkowników? – pomocne w tym zakresie są uzupełnienie konta o zdjęcie profilowe oraz wypełnienie sekcji “o mnie”. Wraz z kolejno realizowanymi transakcjami swój wizerunek budować będziesz mógł również w oparciu o opinie dotychczasowych klientów.

    Póki jednak stawiasz swoje pierwsze kroki na platformie, o Twojej rzetelności świadczyć będą m.in. dobrej jakości zdjęcia, dostępne w różnych kadrach (najlepiej z metkami) oraz wyczerpujące opisy produktów.

    Jeśli któryś z nich posiada wadę – nie ukrywaj tego. Chęć “podkoloryzowania” rzeczywistości z pewnością prędzej czy później wyjdzie na jaw, przekładając się bezpośrednio na to, jak postrzegają Cię użytkownicy;

  • Krok 3. – jak zwiększyć sprzedaż na Vinted? – platforma udostępnia opcję pozycjonowania ofert oraz zamieszczania ich w sekcji “sugerowanych ofert”, co pozwala wyróżnić się na tle pozostałych sprzedawców.

    Z pewnością zainteresowanie ofertą zwiększy też udzielenie rabatu dla zamówień całych zestawów. Sposobem na przyciągnięcie uwagi użytkowników jest również zaproponowanie niższych cen oznaczonym użytkownikom, których, być może, przekona to do zakupu i kliknięcia opcji “Kup teraz”. 

Jak wysłać paczkę na Vinted?

Jeśli ktoś zdecydował się na skorzystanie z Twojej oferty, masz 5 dni roboczych na wysłanie mu zamówionego produktu. W przeciwnym razie zakup zostanie anulowany.

Załączenie wraz z nim różnego typu “gratisów” i niespodzianek z pewnością zostanie mile odebrane.

Dokonując wyboru sposobu wysyłki, powinieneś kierować się decyzją podjętą przez kupującego – to on ponosi bowiem całkowity koszt dostawy. Może zaś skorzystać z jednej z poniższych opcji dostarczenia towaru:

  • wysyłka wraz z etykietą generowaną przez Vinted – opatrzona nią odpowiednio zaadresowana przesyłka jest już gotowa do drogi – wystarczy dostarczyć ją do punktu nadań lub placówki pocztowej bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów. Opcja ta umożliwia śledzenie paczki; Usługi InPost, DPD oraz UPS są udostępnione obligatoryjnie i nie można ich wyłączyć. Dla zainteresowanych istnieje jednak szansa na dodatkowe włączenie usług Poczty Polskiej, DPD (Home) czy Orlen Paczka.
  • wysyłka z Instrukcjami Dostawy Vinted – bez załączonej etykiety; wymaga postępowania w zgodzie z instrukcją dostarczoną przez platformę. Jeśli, jako sprzedawca, pokryłeś koszty wysyłki towaru, otrzymasz jej zwrot wraz z umówioną kwotą należną za realizację zamówienia. Opcja ta również umożliwia śledzenie paczki;
  • wysyłka indywidualna – możliwa do realizacji za pośrednictwem podmiotów 3., niewspółpracujących z platformą. Możesz też sam zaproponować sugerowaną opcję wysyłki – ich ograniczona dostępność wpływa jednak na szanse sprzedażowe.

Możesz też sam zaproponować sugerowaną opcję wysyłki – ich ograniczona dostępność wpływa jednak na szanse sprzedażowe.

Sprzedaż ubrań na Vinted – wypłata środków 

Jeżeli Twój klient jest zadowolony z przebiegu transakcji, potwierdza to, klikając opcję „Wszystko OK”. Wraz z tą chwilą w przypisanym Ci Portfelu Vinted (który należy w pierwszej kolejności aktywować w kilku prostych krokach) pojawi się określona kwota.

Wybierając opcję „Wypłać na konto bankowe”, dostępną bezpośrednio z poziomu Portfela, możesz przelać pieniądze na swoje konto. Te zaś powinny się tam pojawić do kilku dni roboczych. Minimalna kwota umożliwiająca dokonanie przelewu wynosi 10 groszy.

Sprzedaż na Vinted a podatek 

1 maja 2023 r. na portale e-commerce, jak Vinted, nałożono nowy obowiązek raportowania wykazu sprzedawców. Zmiany w przepisach dotyczących handlu internetowego, wprowadzone zostały na mocy unijnej dyrektywy DAC7. Wraz z nowymi wymogami, internetowe platformy sprzedażowe zobowiązano do rejestrowania kwot transakcji dokonywanych przez poszczególnych sprzedawców.

Jednocześnie nowe przepisy nakazują także samym administratorom takich stron e-commerce informowanie sprzedawców o dokładnym zakresie danych, które gromadzić będzie wybrana przez nich platforma. Informacje te należy przedstawić w zasadach i ogólnym regulaminie danego wirtualnego sklepu.

Wszystkie te działania mają na celu umożliwienie śledzenia dochodów uzyskiwanych przez osoby sprzedające przedmioty, ułatwiając sam proces weryfikacji czy opłacają one wymagane podatki oraz prowadzą legalną działalność.

Warto jednak podkreślić, że Ministerstwo Finansów poinformowało, iż obowiązkowi raportowania nie będą podlegać sprzedawcy, którzy w okresie sprawozdawczym wynoszącym rok, zawarli mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów lub jeżeli ich łączny przychód ze sprzedaży nie przekroczył 2 tys. euro. Takie podejście ma na celu wykluczenie współcześnie coraz bardziej popularnych okazjonalnych sprzedaży, które obejmują przeważnie prywatne przedmioty.

Towary używane stanowią najczęstszy przedmiot transakcji internetowych. Sprzedawca, który nie prowadzi działalności gospodarczej, ma obowiązek zapłacenia podatku, jeśli cena zbytu takiego produktu jest wyższa niż cena zakupu, a transakcja nastąpi w ciągu 6 miesięcy od dnia jego zakupu przez sprzedawcę.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpłatne zbycie rzeczy, dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, stanowi jedno ze źródeł przychodu, o ile nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Oznacza to, iż zbycie rzeczy po upływie pół roku od jej nabycia, w ramach działalności prywatnej, nie jest objęte obowiązkiem uiszczania podatku dochodowego.

O prywatnym charakterze transakcji nie przesądza jednocześnie ilość sprzedanych przedmiotów, ale brak wypełnienia przesłanek, o których mowa w art. 5a pkt 6 ustawy, a więc działalności o charakterze ciągłym, zorganizowanym i prowadzonej w celach zarobkowych.

O ile sprzedaż ma charakter incydentalny i sporadyczny, a same przedmioty nie zostały nabyte w celu ich odsprzedaży, transakcje takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Podobnie kwestia wygląda na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, która opodatkowuje jedynie transakcje dokonywane w realizacji prowadzonej działalności gospodarczej.

Vinted a działalność gospodarcza

Możliwa jest również sprzedaż na Vinted jako firma. W sytuacji, gdy użytkownik portalu się sprzedażą w sposób ciągły, zorganizowany i w celach zarobkowych, to taka działalność zostanie w świetle przepisów uznana za działalność gospodarczą. Wszystkie osoby fizyczne, które osiągają dochód z działalności gospodarczej, również tej związanej ze sprzedażą na Vinted, są zobowiązane do uiszczania podatku. Odpowiednią kwotę należy odprowadzać wraz z rocznym zeznaniem podatkowym. Niewywiązanie się z tego obowiązku może skutkować konsekwencjami prawnymi.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Najważniejsze pytania

  1. Jak sprzedawać rzeczy na Vinted?

    Aby sprzedawać rzeczy na Vinted, należy założyć darmowe konto, uzupełnić jego dane, odpowiednio przedstawić swoje produkty i sfinalizować transakcję.
  2. Czy sprzedaż na Vinted jest legalna?

    Sprzedaż na Vinted jest legalna - kwestia zaś opodatkowania podatkami dochodowymi i podatkiem VAT zależy od charakteru danej sprzedaży.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie