|
|
2 minut czytania

Czym są pozostałe wydatki dla prowadzącego KPIR?

Zastanawiasz się, jakie koszty ujmować w pozostałych wydatkach w PKPiR? Dzisiaj zajmiemy się tym tematem.

kpir pozostałe wydatki

Prowadzenie podatkowej książki przychodów i rozchodów wymaga znajomości przepisów podatkowych. Konsekwencje dokonywania błędnych zapisów mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy. Dlatego opisujemy, jak prawidłowo księgować dokumenty potwierdzające poniesione koszty i osiągnięte przychody. Dzisiaj zajmiemy się zapisami, jakie są dokonywane w PKPiR w kolumnie pozostałe wydatki.

Do czego jest przeznaczona kolumna 13 PKPiR “pozostałe wydatki”?

Pamiętajmy, że księgowań w PKPiR należy dokonywać w oparciu o rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej książki. Zgodnie z opisem do kol. 13 “pozostałe wydatki” w tej kolumnie wpisywane są pozostałe koszty, które nie zostały ujęte w kolumnach 10-12. Jest to kolumna, w której znajdzie się najwięcej ponoszonych kosztów, jeżeli chodzi o ich kategorie.

Rodzaje kosztów wpisywanych do kol. 13 “pozostałe wydatki”

Na pewno nie uda nam się wymienić wszystkich typów kosztów, które znajdą się w tej kolumnie, ale wskażemy na te najbardziej popularne:

  1. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez pracodawcę.
  2. Składki na fundusz pracy przedsiębiorcy.
  3. Amortyzacja środków trwałych.
  4. Zakup rzeczowych składników majątku niezaliczonych do środków trwałych.
  5. Opłaty za czynsz za lokal, energię elektryczną, gaz, wodę, ogrzewanie.
  6. Opłaty za usługi telekomunikacyjne.
  7. Zakup paliw do pojazdów samochodowych.
  8. Ubezpieczenia majątku firmy.
  9. Opłaty leasingowe.
  10. Rozliczenie podróży służbowej właściciela, osób współpracujących i pracowników.
  11. Zakup artykułów biurowych.
  12. Wydatki na remont pomieszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
  13. Zakup różnego rodzaju usług na potrzeby prowadzonej działalności.
  14. Opłata za usługi księgowe.
  15. Opłaty sądowe i notarialne.
  16. Opłaty bankowe i pocztowe.
  17. Wydatki związane z parkowanie pojazdów.
  18. Wydatki eksploatacyjne dotyczące pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej.
  19. Zakup środków czystości i artykułów bhp.
  20. Zakup materiałów pomocniczych wykorzystywanych w prowadzonej działalności.

Jak widać lista jest długa, a na pewno nie znalazły się na niej wszystkie kategorie kosztów ponoszonych w firmie. W kolumnach: 10, 11 i 12 znajdują się ściśle określone rodzaje kosztów, a więc w kol. 13 znajdą się pozostałe wydatki, które mają związek z prowadzoną działalnością i spełniają kryteria przypisane kosztom.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie