Kluczem do zbudowania stabilnej pozycji na rynku jest wykreowanie sporego grona odbiorców, zaangażowanego w interakcję z udostępnianymi materiałami. Ogromna konkurencja, niemalże w każdej dziedzinie tematycznej na YouTube, nie pozwala już na produkcję treści słabej jakości, opartych tylko na poprawnej warstwie merytorycznej. Aby zaistnieć, trzeba sprofesjonalizować swoją twórczość. Jednym z kluczowych etapów udoskonalania swoich produkcji jest profesjonalizacja dźwięku.
Niepowtarzalny pomysł i wizja na jego wdrożenie to jedno. Drugą kwestią są czynniki techniczne, które potrafią zweryfikować wysiłki ambitnych twórców. W dobie nieustannego implementowania nowych technologii przeciętny widz oczekuje wysokojakościowych bodźców, przyciągających jego uwagę.
Wystarczy spojrzeć na twórczość youtuberów z czołówki polskiej klasyfikacji liczby subskrypcji. Blowek, Stuu, Friz czy Rezigiusz wykorzystują w swoich produkcjach sprzęt w pełni profesjonalny. Czasy, w których można było wybić się na portalu publikując treści nagrywane wątpliwej jakości smartfonem, bez zastosowania np. redukcji szumów otoczenia w urządzeniu rejestrującym dźwięk, dawno przeminęły. Inwestycja w profesjonalną kamerę streamingową czy dobry mikrofon dla youtubera to podstawa.
Czym jednak będzie charakteryzował się “dobry” sprzęt? Czy są jakieś obiektywne podstawy, by móc stwierdzić, że sprzęt przyniesie nam sukces?
Nie jest zaskoczeniem, że najpopularniejsi twórcy filmów w Internecie wykorzystują przynajmniej kilka mikrofonów różnego typu. Jedne z nich mają przeznaczenie typowo streamingowe i służą np. do relacjonowania gameplayów z gier komputerowych. Inne zaś wykorzystywane są do nagrywania studyjnego, wobec czego przydają się w kontekście przeprowadzania wywiadów, nagrywania podcastów czy tworzenia statycznych videoblogów.
Równie często możemy zauważyć tzw. wpinki, czyli profesjonalne mikrofony krawatowe, które charakteryzują się wszechkierunkowością i są nieocenione w przypadku konieczności zbierania dźwięków dochodzących z różnych stron (np. w przypadku tworzenia treści w plenerze).
Profesjonalny youtuber ma w swojej “szafie” przynajmniej kilka urządzeń rejestrujących dźwięk. Zakup dobrego sprzętu to spory wydatek finansowy, jednakże w większości przypadków pozyskanie urządzenia może zostać wpisane w koszty prowadzenia biznesu. Jeśli więc prowadzisz jednoosobową firmę, ukierunkowaną na tworzenie contentu na portale multimedialne, zakup mikrofonu można bezpiecznie wliczyć w koszty prowadzenia przedsiębiorstwa.
Dużą przeszkodą jest bariera cenowa, która może przerazić początkujących twórców. Wydatek finansowy na mikrofon dobrej jakości to wydatek rzędu od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
O ile w większości przypadków zakup urządzenia można wliczyć w poczet prowadzenia działalności gospodarczej, to w przypadku inwestycji w bardzo drogi mikrofon, niewspółmierny do standardów obowiązujących w branży, może zostać uruchomiony termin tzw. kosztów reprezentacji. Tych, zgodnie z zapisami prawnymi, nie możemy zaliczyć do wydatków na firmę.
Jaki mikrofon do nagrywania nada się wtedy, gdy nasz budżet nie będzie przesadnie wielki? Skupmy się na trzech najważniejszych parametrach:
W mniej wymagających półprofesjonalnych produkcjach można z powodzeniem wykorzystać mały mikrofon do nagrywania, które został wbudowany do innego urządzenia peryferyjnego. Mowa chociażby o popularnych headsetach gamingowych, czy kamerkach internetowych z rejestratorem głosu. Ze względu na konieczność miniaturyzacji sprzętu przy maksymalizacji ich użyteczności, mikrofony wbudowane mogą okazać się jednak niewystarczające w tworzeniu ambitnych projektów wideo.
Jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia, a brak dodatkowych funkcji, np. tłumienia zakłóceń czy obniżenie poziomu szumów własnych, może negatywnie oddziaływać na ostateczny kształt produkcji na YouTube. Można zatem stwierdzić, że im bardziej profesjonalny sprzęt posiadamy, tym efektywniej “rośniemy” w oczach odbiorców.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Jakie znaczenie ma mikrofon dla youtubera?
Czy mikrofon do nagrywania na YouTube może profesjonalizować kanał?
Czy kamera z mikrofonem do nagrywania na YouTube to dobry pomysł?