|
|
4 minut czytania

Prowadzenie biznesu na YouTube: czy dobry mikrofon to dobra inwestycja?

Kluczem do zbudowania stabilnej pozycji na rynku jest wykreowanie sporego grona odbiorców, zaangażowanego w interakcję z udostępnianymi materiałami. Ogromna konkurencja, niemalże w każdej dziedzinie tematycznej na YouTube, nie pozwala już na produkcję treści słabej jakości, opartych tylko na poprawnej warstwie merytorycznej. Aby zaistnieć, trzeba sprofesjonalizować swoją twórczość. Jednym z kluczowych etapów udoskonalania swoich produkcji jest profesjonalizacja dźwięku.

mikrofon do nagrywania na yt

Kto ma największą szansę na powodzenie w YT?

Niepowtarzalny pomysł i wizja na jego wdrożenie to jedno. Drugą kwestią są czynniki techniczne, które potrafią zweryfikować wysiłki ambitnych twórców. W dobie nieustannego implementowania nowych technologii przeciętny widz oczekuje wysokojakościowych bodźców, przyciągających jego uwagę.

Wystarczy spojrzeć na twórczość youtuberów z czołówki polskiej klasyfikacji liczby subskrypcji. Blowek, Stuu, Friz czy Rezigiusz wykorzystują w swoich produkcjach sprzęt w pełni profesjonalny. Czasy, w których można było wybić się na portalu publikując treści nagrywane wątpliwej jakości smartfonem, bez zastosowania np. redukcji szumów otoczenia w urządzeniu rejestrującym dźwięk, dawno przeminęły. Inwestycja w profesjonalną kamerę streamingową czy dobry mikrofon dla youtubera to podstawa.

Czym jednak będzie charakteryzował się “dobry” sprzęt? Czy są jakieś obiektywne podstawy, by móc stwierdzić, że sprzęt przyniesie nam sukces?

  • Dane wskazują jasno: najwięksi youtuberzy, mogący pochwalić się wysoką liczbą subskrybentów, korzystają z profesjonalnych urządzeń nagrywających dźwięk.
  • Jakość dźwięku ma niebagatelne znaczenie w kontekście przyciągnięcia oglądających – modulowanie głosu, czystość nagrywania, redukcja szumów eliminuje problemy z przekazywaniem wartościowego contentu swoim widzom.
  • Dobra jakość dźwięku i czystość brzmienia to podstawa – dodaje to twórcy pewności siebie i profesjonalizuje kanał.

Mikrofon do nagrywania na YouTube – uniwersalny czy o konkretnym przeznaczeniu?

Nie jest zaskoczeniem, że najpopularniejsi twórcy filmów w Internecie wykorzystują przynajmniej kilka mikrofonów różnego typu. Jedne z nich mają przeznaczenie typowo streamingowe i służą np. do relacjonowania gameplayów z gier komputerowych. Inne zaś wykorzystywane są do nagrywania studyjnego, wobec czego przydają się w kontekście przeprowadzania wywiadów, nagrywania podcastów czy tworzenia statycznych videoblogów.

Równie często możemy zauważyć tzw. wpinki, czyli profesjonalne mikrofony krawatowe, które charakteryzują się wszechkierunkowością i są nieocenione w przypadku konieczności zbierania dźwięków dochodzących z różnych stron (np. w przypadku tworzenia treści w plenerze).

Profesjonalny youtuber ma w swojej “szafie” przynajmniej kilka urządzeń rejestrujących dźwięk. Zakup dobrego sprzętu to spory wydatek finansowy, jednakże w większości przypadków pozyskanie urządzenia może zostać wpisane w koszty prowadzenia biznesu. Jeśli więc prowadzisz jednoosobową firmę, ukierunkowaną na tworzenie contentu na portale multimedialne, zakup mikrofonu można bezpiecznie wliczyć w koszty prowadzenia przedsiębiorstwa.

W czym tkwi największy problem w doborze mikrofonu na YT?

Dużą przeszkodą jest bariera cenowa, która może przerazić początkujących twórców. Wydatek finansowy na mikrofon dobrej jakości to wydatek rzędu od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

O ile w większości przypadków zakup urządzenia można wliczyć w poczet prowadzenia działalności gospodarczej, to w przypadku inwestycji w bardzo drogi mikrofon, niewspółmierny do standardów obowiązujących w branży, może zostać uruchomiony termin tzw. kosztów reprezentacji. Tych, zgodnie z zapisami prawnymi, nie możemy zaliczyć do wydatków na firmę.

Jaki mikrofon do nagrywania nada się wtedy, gdy nasz budżet nie będzie przesadnie wielki? Skupmy się na trzech najważniejszych parametrach:

  • rodzaj użytego przetwornika. Do wyboru mamy mikrofony pojemnościowe, dynamiczne, elektretowe i cyfrowe. Najprostszą budową charakteryzują się mikrofony dynamiczne, które są w stanie wytrzymać duże obciążenia i utrzymują efektywność pracy nawet w przypadku bardzo dużego hałasu. Mikrofony pojemnościowe to drugi, polecany wybór. Są to rejestratory niezwykle czułe na dźwięk, charakteryzują się wysoką jakością dźwięku – wykorzystuje się je m.in. w nagrywaniu studyjnym.
  • praktyczne zastosowanie. Dla graczy streamujących swoje zmagania optymalnym rozwiązaniem będą mikrofony komputerowe. W przypadku twórców muzycznych warto skorzystać z rejestratorów wokalnych. Dziennikarze oraz videoblogerzy nagrywający w plenerze najczęściej będą korzystać z mikrofonów krawatowych i reporterskich. W przypadku tworzenia contentu w studiu nieoceniony okaże się studyjny rejestrator dźwięku.
  • kierunek zbierania dźwięku. Najczęściej wybieranymi mikrofonami są te o cechach kardioidalnych bądź dookólnych. Rejestrator kardioidalny to dobry mikrofon do nagrywania dźwięków z jednego kierunku, natomiast dookólny – jest w stanie rejestrować dźwięki wielokierunkowo. Różnica jest ważna w kontekście specyfiki i rodzaju tworzenia filmów.

Alternatywna możliwość rejestracji głosu

W mniej wymagających półprofesjonalnych produkcjach można z powodzeniem wykorzystać mały mikrofon do nagrywania, które został wbudowany do innego urządzenia peryferyjnego. Mowa chociażby o popularnych headsetach gamingowych, czy kamerkach internetowych z rejestratorem głosu. Ze względu na konieczność miniaturyzacji sprzętu przy maksymalizacji ich użyteczności, mikrofony wbudowane mogą okazać się jednak niewystarczające w tworzeniu ambitnych projektów wideo.

Jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia, a brak dodatkowych funkcji, np. tłumienia zakłóceń czy obniżenie poziomu szumów własnych, może negatywnie oddziaływać na ostateczny kształt produkcji na YouTube. Można zatem stwierdzić, że im bardziej profesjonalny sprzęt posiadamy, tym efektywniej “rośniemy” w oczach odbiorców.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Najważniejsze pytania

  1. Jakie znaczenie ma mikrofon dla youtubera?

    Rejestrator dźwięku stanowi, tuż obok kamery, podstawowe narzędzie pracy twórcy contentu na YT. Jak pokazują najbardziej wydatne przykłady, dobra jakość dźwięku jest nieodłączną cechą najbardziej "kilkalnych" produkcji youtubowych.
  2. Czy mikrofon do nagrywania na YouTube może profesjonalizować kanał?

    Tak, widzowie coraz częściej oczekują dobrej jakości dźwięku, bez zbędnych szumów, niewyraźnych głosów czy zbędnych zakłóceń. Wskazuje na to kierunek, jakim podążają najpopularniejsi youtuberzy.
  3. Czy kamera z mikrofonem do nagrywania na YouTube to dobry pomysł?

    To zależy, od tego, jaki model prowadzenia kanału przyjęliśmy. Jeśli streamujemy tylko i wyłącznie gry, a nasz głos jest tłem dla rozgrywki - takie rozwiązanie może się sprawdzić. W przypadku contentu studyjnego, wokalnego czy plenerowego, oddzielny mikrofon to absolutna podstawa.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie