Przyjmujesz płatności Polskim Bonem Turystycznym? Sprawdź, w jaki sposób dokonywać rozliczeń podatkowych przyjmowanych w takiej formie.
Polski Bon Turystyczny został wprowadzony w 2020 roku w celu wsparcia branży turystycznej osłabionej wskutek pandemii COVID-19. Jednocześnie jest to forma pomocy finansowej skierowanej do rodzin z dziećmi. Możliwość realizacji płatności bonami kończy się 31 marca 2022 roku. W dzisiejszej publikacji będziemy analizowali sposób ujmowania płatności za pomocą bonu turystycznego w rozliczeniach podatkowych.
Bon przysługuje jedynie rodzinom z co najmniej jednym dzieckiem. Jest to tak naprawdę dofinansowanie wypoczynku dzieci, a nie ich rodziców czy opiekunów. W związku z powyższym sprzedaż szeroko rozumianych usług turystycznych powinna być dokumentowana na takich samych zasadach, jak transakcje dokonywane z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Dokumentowanie transakcji powinno być więc dokonywane na podstawie:
Dla przedsiębiorców, którzy prowadzą PKPiR po stronie przychodów w kol. 7 znajdą się kwoty sprzedaży wynikające z raportów z kasy fiskalnej, dowodów wewnętrznych czy wystawionych faktur. Często pojawia się pytanie, czy można wystawiać fakturę na firmę jeżeli płatność jest w całości lub w części realizowana bonem turystycznym. W przepisach podatkowych nie znajdziemy odpowiedzi na tak zadane pytanie. Jednak należy zauważyć, że jest to rodzaj usług, które mają charakter osobisty, niezwiązany z prowadzona działalnością gospodarczą, co automatycznie uniemożliwia rozliczenie w kosztach firmy, więc nie powinno być takich faktur. Nie jest to jednak stanowisko poparte żadnymi konkretnymi regulacjami.
Często w przypadku imprez turystycznych niezbędna jest wcześniejsza rezerwacja udziału w danym wydarzeniu. W takiej sytuacji wpłaty zaliczki należy dokonać wcześniej i można również w tym celu wykorzystać bon turystyczny.
Pamiętajmy, że wpłacone zaliczki w podatku dochodowym nie są ujmowane w przychodach, ponieważ nie mają charakteru definitywnego. Jest jednak pewien wyjątek od tej zasady. Jeżeli sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej, to wówczas przedsiębiorca może rozpoznać przychód w dniu otrzymania płatności. Należy jednak pamiętać, aby w składanym zeznaniu rocznym zaznaczyć informację, że przyjął taką zasadę ewidencjonowania przychodów w danym roku podatkowym.
Płatność bonem turystycznym nie jest realizowana bezpośrednio przez osobę, która korzysta z usług turystycznych, ale za pośrednictwem ZUS, jest to nietypowy środek płatności.
Nie oznacza to jednak, że z punktu widzenia rozliczeń podatkowych w VAT będzie to stanowiło jakiś szczególny wyjątek. Przepisy ustawy o VAT mówią wprost, że w podstawie opodatkowania znajdzie się wszystko, co stanowi zapłatę, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę z tytułu sprzedaży m.in. usług.
Obowiązek podatkowy w VAT, w kontekście naszych rozważań, będzie rozpoznany w momencie:
Przykład
Osoba fizyczna zarezerwowała pobyt w ośrodku wypoczynkowym w dniach 1-15.08.2021 r. Rezerwacji dokonała 15 maja 2021 r. a zaliczka została uregulowana bonem turystycznym w kwocie 500 zł. Zapłata za pobyt w pozostałej części w kwocie 3.000 zł została dokonana w dniu zameldowania 1 sierpnia 2021 r. Na tym przykładzie obowiązek podatkowy w VAT powstanie w dwóch terminach:
Dla rozliczeń w podatku dochodowym i w podatku VAT w firmie, która oferuje opcję zrealizowania usługi turystycznej z wykorzystaniem bonu, zapłata za świadczoną usługę w całości lub w części bonem turystycznym, nie zmienia zasady powstawania obowiązku podatkowego. Bon turystyczny traktowany jest jedynie, jako niestandardowy środek płatniczy. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku sposób ujmowania w PKPiR oraz w ewidencji VAT sprzedaży będzie taki sam, jak w przypadku płatności dokonywanych w sposób tradycyjny. Co do zasady usługę opłacaną w całości lub w części bonem turystycznym należy traktować jak świadczenie o charakterze osobistym, co oznacza, że raczej nie powinna być dokumentowana fakturą wystawioną na dane firmy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.
ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.
Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.