Pojęcia „PR” oraz „marketing”, choć słusznie kojarzone ze sferą zarządzania biznesem, często używane są w niewłaściwych kontekstach i znaczeniach. Nieświadome posługiwanie się tym nazewnictwem może doprowadzić zaś do sytuacji, że w pewnym momencie trudno o skuteczną wymianę informacji, która, jak wiadomo, stanowi bazę dla działalności wszelkich przedsiębiorstw. Czym zatem jest marketing, a czym PR? Jakie są ich składowe? Na czym polega różnica między tymi pojęciami. Odpowiedzi na te pytania dostarcza niniejszy artykuł.
Otóż nie. Marketing jest bardzo złożonym zagadnieniem, na które składa się wiele obszarów działania. Nim jednak przejdziemy do charakterystyki poszczególnych z nich, warto pokusić się o próbę zdefiniowania samego pojęcia. Według Kotlera i Kellera sprowadzić je można do zaspokajania potrzeb, przy jednoczesnym uzyskiwaniu z tego tytułu zysków („Marketing”, s. 5.). Jest to bardzo skrótowe, ale trafiające w sedno ujęcie marketingu. Stanowi bowiem o jego istocie – dostarczaniu wartości innym we własnym interesie.
Czyni się to w realizacji wielu poziomów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Najpopularniejszym, bazowym modelem, ukazującym te sfery działalności jest tzw. „model 4P”, autorstwa McCarthy’ego, który ujął marketing, jako sumę czterech składowych:
Wedle tego modelu, marketing sprowadza się do wyprodukowania danego produktu (towaru lub usługi), udostępnienia go w określonej lokalizacji (na określonym rynku, w sklepie stacjonarnym, internetowym, na aukcji internetowej itd.), po konkretnej cenie (w realizacji strategii „spijania śmietanki”, a więc pozycjonowanie produktu w oczach odbiorców jako tego premium; wedle strategii penetracji, a więc niskich cen, z których pomocą możliwe będzie opanowanie rynku lub zgodnie ze strategią średnich cen, w której to pozostałe względem ceny elementy są tymi, którymi marka konkuruje z pozostałymi) i wypromowaniu go (a więc podjęciu działań, mających na celu przekazanie informacji o produkcie potencjalnym klientom i zachęcenie ich do zakupu).
Jak widać, marketing to nie tylko synonim dla słowa promocja, ale znacznie bardziej wielowymiarowe pojęcie. Nie powiedzieliśmy jednak o nim jeszcze wszystkiego…
Wspomniany model 4P był bowiem w późniejszym czasie rozbudowywany, w wyrazie czego powstały dwie jego udoskonalone wersje, znacznie bardziej przystające do obecnych realiów rynkowych. Pierwszy z nich – model 7P, autorstwa Boomsa i Bitnera, zakładał, że marketing to nie tylko produkt, cena, miejsce i promocja, ale również:
W końcu powstał również model 8P zakładający uzupełnienie swoich poprzednich wersji o element partnerstwa (partnership).
To właśnie w ramach elementów „ludzkich” i „partnerskich” odnajdywać można obecność public relations w strategii marketingowej przedsiębiorstwa, choć nie należy ich ze sobą utożsamiać.
Marketing, a wraz z nim jego składowe, są bowiem bardzo szerokim obszarem tematycznym. Wątek ludzki uwzględnia jednak zagadnienia, takie jak budowanie wyobrażeń o samej marce i jej produktach oraz ich późniejsze zakotwiczenie w umysłach odbiorców. Przenika się jednocześnie ze wspomnianym już partnerstwem, które przenosi marketing, a wraz z nim PR, we współczesne realia, w których to nie jednokierunkowa komunikacja czy zawieranie pojedynczych transakcji stanowi o sukcesie przedsiębiorstwa, ale budowanie z otoczeniem relacji, które zapewniają marce grono lojalnych jej, powracających do niej klientów, kontrahentów i pracowników.
Kiedy mowa o różnicach między marketingiem a PR-em, najwięcej mówią o nich główne cele, które stawiają przed sobą te obszary działań. O ile bowiem dla marketingu jest nim dostarczanie wartości z osiąganiem korzyści na własną rzecz, o tyle PR dąży do budowania i umacniania wizerunku, kreowania więzi i zaufania, prowadzenia dialogu z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym oraz angażowania innych w ten dialog.
Obecnie trudno wyobrazić sobie skuteczny marketing bez PR-u. Bezpośrednie cele tego ostatniego pośrednio przyczyniają się bowiem do prowadzenia efektywnego marketingu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Co to jest marketing?
Co to jest PR?
Czym się różni marketing od PR-u?