|
|
3 minut czytania

Zewnętrzny PR – wizerunek firmy w otoczeniu

Wizerunek firmy w otoczeniu, w którym funkcjonuje, ma doniosłe znaczenie dla jej powodzenia biznesowego. Obecnie, kiedy informacje rozprzestrzeniają się w okamgnieniu, potrafią równie szybko wynieść kogoś na piedestał, jak i z niego zrzucić. Dlatego też PR zewnętrzny stał się nieodzownym elementem działań komunikacyjnych przedsiębiorców, zapewniając im spokój wobec niespodziewanych turbulencji wizerunkowych i możliwość rozwoju marki. Czym dokładnie jest PR zewnętrzny? Co stanowi o jego istotności? Jakimi narzędziami się posługuje?

pr zewnętrzny

Zewnętrzny PR – co to jest?

Przez PR zewnętrzny rozumie się działania komunikacyjne marki ukierunkowane na zewnątrz jej struktur, których celem jest budowa jej pozytywnego wizerunku po stronie podmiotów trzecich – wśród klientów, potencjalnych klientów, inwestorów i kontrahentów. To właśnie PR zewnętrzny jest tym, który przychodzi na myśl, gdy mowa o Public Relations w ogóle.

Wspomniany pozytywny wizerunek osiągany jest na drodze prób wykreowania transparentności firmy, budowania zaufania względem niej oraz postrzegania jej jako nie tylko integralnego elementu otoczenia biznesowego, ale też społecznego.

Obecnie firmy to bowiem coś więcej niż forma działalności ukierunkowana na osiągnięcie zysku. To też sposób na wykorzystanie dostępnego instrumentarium, w celu wspierania całych społeczności, troski o poszanowanie cudzych praw i wolności oraz podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego.

Kierunki owych działań, odpowiednio zakomunikowane, potrafią zupełnie odmienić percepcję odbiorcy, dla którego dana marka staje się kimś bliższym; kimś, na kogo można liczyć i kogo warto wspierać w drodze własnych wyborów konsumenckich. 

Jednocześnie PR zewnętrzny działa po cichu, co odróżnia go od działań stricte promocyjnych. Kampanie PR-owe są z reguły dyskretne, oparte na narzędziach analitycznych, doradztwie i planowaniu strategicznym, a ich cel ma charakter długoterminowy – to budowa trwałej reputacji, a nie zaangażowanie wokół poszczególnych akcji są dla PR-owców najważniejsze. 

Dlaczego zewnętrzny PR jest ważny?

Zewnętrzny PR należy również postrzegać jako formę promocji danej organizacji. Jest ona przy tym stosunkowo tania i skuteczna – nie jest to kolejny slogan czy reklama, do których odbiorca przywykł i które często ignoruje; dyskrecja prowadzonych działań PR-owych pozwala na zbudowanie własnych wyobrażeń o danej marce w oparciu o obserwację, co też czyni ten obszar działań bardziej wiarygodnym.

Wśród korzyści, jakie wiążą się ze wdrożeniem zewnętrznego PR-u w organizacji, można wskazać: 

  • budowę reputacji marki; jej pozytywnego wizerunku, 
  • zbudowanie zainteresowania wokół marki i jej produktów, 
  • zbliżenie marki do odbiorców,
  • kontrolowane budowanie wyobrażeń na temat marki i wywieranie wpływu na decyzje konsumenckie, 
  • możliwość niwelowania negatywnych skutków ewentualnych kryzysów wizerunkowych, nim te eskalują,
  • budowanie świadomości konsumenckiej odnośnie do samej marki, jak i jej oferty, 
  • zwiększenie zaufania do marki; jej wiarygodności, 
  • wyróżnienie się na rynku spośród konkurencji w drodze oryginalnych form komunikacji, 
  • retencja dotychczasowych klientów i partnerów biznesowych oraz pozyskanie nowych.

PR zewnętrzny – narzędzia 

Działy PR-owe mają do dyspozycji mnogość narzędzi o zróżnicowanym charakterze. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują: 

  • relacje z mediami – sprowadzające się do komunikowania o marce z wykorzystaniem instrumentarium oferowanego przez media o określonym zasięgu działania. Wśród popularnych narzędzi wykorzystywanych przez PR-owców w tym zakresie wskazać można wywiady, informacje prasowe oraz konferencje prasowe,
  • fizyczne dowody – mowa o różnego rodzaju gadżetach i upominkach, które zwiększają rozpoznawalność marki wśród grup odbiorców, będąc jednocześnie pozytywnym akcentem, który przekłada się na stosunek do niej samej,
  • wydarzenia – konferencje, imprezy charytatywne i inne eventy pozwalają zorientować wokół siebie uwagę i poznać się bliżej. Mogą one mieć charakter edukacyjny, sprzedażowy lub wizerunkowy – niezależnie jednak od formy jest to okazja do spotkania twarzą w twarz i nadania swojemu biznesowi ludzkiego oblicza, 
  • dni otwarte – zasługują one na osobne wyszczególnienie spośród ogółu organizowanych przez firmę wydarzeń. Pozwalają bowiem na otwarcie się na ludzi; uchylenie im rąbka tajemnicy swojej działalności; pokazanie, że nie ma się nic do ukrycia,
  • media społecznościowe – to kolejny sposób na wyjście firmy do otoczenia, w którym funkcjonuje, a jednocześnie szansa na zbudowanie znacznych zasięgów i całych społeczności zorientowanych wokół marki. Obecność w mediach społecznościowych powinna być obecnie oczywista dla każdego przedsiębiorcy – drzemie w nich bowiem ogromny potencjał, kiedy mowa o działaniach komunikacyjnych, który można wykorzystać niskim kosztem.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie