Wizerunek firmy w otoczeniu, w którym funkcjonuje, ma doniosłe znaczenie dla jej powodzenia biznesowego. Obecnie, kiedy informacje rozprzestrzeniają się w okamgnieniu, potrafią równie szybko wynieść kogoś na piedestał, jak i z niego zrzucić. Dlatego też PR zewnętrzny stał się nieodzownym elementem działań komunikacyjnych przedsiębiorców, zapewniając im spokój wobec niespodziewanych turbulencji wizerunkowych i możliwość rozwoju marki. Czym dokładnie jest PR zewnętrzny? Co stanowi o jego istotności? Jakimi narzędziami się posługuje?
Przez PR zewnętrzny rozumie się działania komunikacyjne marki ukierunkowane na zewnątrz jej struktur, których celem jest budowa jej pozytywnego wizerunku po stronie podmiotów trzecich – wśród klientów, potencjalnych klientów, inwestorów i kontrahentów. To właśnie PR zewnętrzny jest tym, który przychodzi na myśl, gdy mowa o Public Relations w ogóle.
Wspomniany pozytywny wizerunek osiągany jest na drodze prób wykreowania transparentności firmy, budowania zaufania względem niej oraz postrzegania jej jako nie tylko integralnego elementu otoczenia biznesowego, ale też społecznego.
Obecnie firmy to bowiem coś więcej niż forma działalności ukierunkowana na osiągnięcie zysku. To też sposób na wykorzystanie dostępnego instrumentarium, w celu wspierania całych społeczności, troski o poszanowanie cudzych praw i wolności oraz podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego.
Kierunki owych działań, odpowiednio zakomunikowane, potrafią zupełnie odmienić percepcję odbiorcy, dla którego dana marka staje się kimś bliższym; kimś, na kogo można liczyć i kogo warto wspierać w drodze własnych wyborów konsumenckich.
Jednocześnie PR zewnętrzny działa po cichu, co odróżnia go od działań stricte promocyjnych. Kampanie PR-owe są z reguły dyskretne, oparte na narzędziach analitycznych, doradztwie i planowaniu strategicznym, a ich cel ma charakter długoterminowy – to budowa trwałej reputacji, a nie zaangażowanie wokół poszczególnych akcji są dla PR-owców najważniejsze.
Zewnętrzny PR należy również postrzegać jako formę promocji danej organizacji. Jest ona przy tym stosunkowo tania i skuteczna – nie jest to kolejny slogan czy reklama, do których odbiorca przywykł i które często ignoruje; dyskrecja prowadzonych działań PR-owych pozwala na zbudowanie własnych wyobrażeń o danej marce w oparciu o obserwację, co też czyni ten obszar działań bardziej wiarygodnym.
Wśród korzyści, jakie wiążą się ze wdrożeniem zewnętrznego PR-u w organizacji, można wskazać:
Działy PR-owe mają do dyspozycji mnogość narzędzi o zróżnicowanym charakterze. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.