|
|
3 minut czytania

CSR – podstawa odpowiedzialnego biznesu. Dlaczego warto się angażować?

W dobie rosnącej świadomości konsumenckiej oraz coraz to nowych wyzwań współczesnego świata społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) jest nieodzownym elementem funkcjonowania przedsiębiorstw. Sam produkt końcowy to za mało, aby zbudować wokół siebie sieć lojalnych konsumentów. Potrzebują oni czegoś więcej – poczucia, że wartości wyznawane przez firmę, którą wspierają swoimi wyborami konsumenckimi, są spójne z ich własnymi; że ich kapitał zostanie wykorzystany, aby czynić świat lepszym. Potrzeby te zaspokajają właśnie działania z zakresu CSR-u. Jakie narzędzia będą pomocne we wdrażaniu strategii CSR firmy? Zapraszamy do lektury. 

społeczna odpowiedzialność biznesu

Co to jest CSR?

Odpowiadając na pytanie, na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu, należy stwierdzić, że jest to obszar działalności firmy, koncentrujący się na racjonalnym zarządzaniu przedsiębiorstwem tak, aby miało ono charakter zrównoważony, a więc uwzględniający aspekt praw obywatelskich i praw człowieka, etykę biznesu i etykę zawodową, interesy grup społecznych i mniejszości, zmian klimatycznych i zanieczyszczenia środowiska itd.

W związku z tym, że działania CSR-owe mają niebagatelny wpływ na wizerunek firmy, często ich kształtowanie przynależy do zakresu obowiązków działów lub specjalistów ds. public relations (PR) firmy. 

co to jest csr

Dlaczego CSR jest ważny? 

Pomijając aspekt wagi odpowiedzialności przedsiębiorstw dla otoczenia biznesu (społeczeństwa, środowiska), która jest niekwestionowana, CSR odgrywa doniosłą rolę z punktu widzenia biznesowego. Klienci oczekują bowiem, aby społeczne zaangażowanie przedsiębiorstw było nieodłącznym obszarem ich działania. Co więcej, są też chętni przyczynić się do tych zmian – coraz rzadziej to przystępna cena stanowi wyznacznik zainteresowania produktem, a klienci chcą płacić więcej za produkty, które powstają w etycznych warunkach i nie oddziałują negatywnie na środowisko. 

Co więcej, świadomość, że dana firma wdraża działania CSR, pozwala ukształtować grono lojalnych konsumentów, w których utwierdzi się przekonanie, że wszystko, co oferuje dana firma, jest potencjalnie słusznym dla nich wyborem. Przywiązanie do danej marki stanowi zaś świetną bazę dla zbudowania systemu poleceń, w którym to klienci stanowią pośredników w przekazywaniu informacji o firmie, w realizacji tzw. marketingu szeptanego. Ten ostatni jest z kolei znacznie bardziej wiarygodny, aniżeli tradycyjne formy reklamy. 

korzyści CSR

Lojalność buduje się jednak nie tylko w relacjach z otoczeniem zewnętrznym. Pracownicy przekonani o spójności własnych wartości z misją, wizją i celami firmy, których nieodłącznym elementem jest społeczna odpowiedzialność biznesu, staną się oddanymi, zmotywowanymi i wydajnymi kompanami na drodze do realizacji wspólnych zamierzeń, w szczególności, kiedy obszarem działania CSR będzie właśnie zapewnienie przyjaznej atmosfery do pracy i poszanowanie praw pracowniczych. 

W końcu społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw to szansa na wyróżnienie się spośród konkurencji i zbudowanie swojego pozytywnego wizerunku oraz przyciągnięcie inwestorów. Choć sfera finansowa nie należy bezpośrednio do obszarów CSR, pozostaje ona w nierozerwalnym związku z nimi. Bycie transparentnym i odpowiedzialnym stało się trendem, który przynosi wymierne zyski, choć nie mówi się o tym głośno. A skoro jest to sytuacja, w której korzyści są obopólne, trudno o wskazanie przeciwwskazań do podążenia właśnie w tym kierunku. 

Społeczna odpowiedzialność biznesu – przykładowe narzędzia CSR 

narzędzia CSR

Jak zostało wspomniane, często to działy PR-owe lub specjaliści z tego zakresu są odpowiedzialni za wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu w firmie. Istnieje wiele narzędzi, z których wykorzystaniem jest to możliwe. Przykłady CSR-u w tym wymiarze prezentują się następująco:

  • zakładanie fundacji, 
  • realizacja szkoleń, 
  • przeznaczanie określonego odsetka ze sprzedaży na wskazane obszary CSR, 
  • kampanie społeczne, 
  • organizacja wydarzeń charytatywnych, 
  • odpowiedzialna produkcja, ucieleśniana w postaci dedykowanych znakowań, 
  • etyka zatrudnienia, 
  • finansowanie stypendiów, 
  • organizacja zbiórek, 
  • organizacja kampanii medialnych, 
  • raportowanie społeczne,
  • wolontariat, 
  • akcje prośrodowiskowe. 

Wszystkie one, aby wykorzystać potencjał tkwiący w społecznej odpowiedzialności biznesu, muszą być odpowiednio zaprezentowane. To bowiem świadomość działań w obszarach CSR pozwala na zbudowanie zainteresowania wokół nich, a w konsekwencji przekłada się na korzyści uzyskiwane z ich wdrożenia.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobista księgowa
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Najważniejsze pytania

  1. Dlaczego warto wdrożyć CSR?

    Wdrożenie CSR pozwala na zbudowanie lojalnej społeczności wokół marki (klientów, pracowników, kontrahentów), pozyskanie inwestorów, wyróżnienie się spośród konkurencji oraz zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie