|
|
3 minut czytania

Czy odsetki od prywatnego kredytu na samochód mogą być kosztem firmowym?

Zdarza się, że przedsiębiorca zaciągnął kredyt prywatny (nie na firmę), za który kupił samochód, a następnie samochód wprowadził do firmy. Czy odsetki od takiego kredytu można zaliczyć w koszty działalności gospodarczej?

kredyt na samochód a koszty firmowe

Kiedy odsetki od prywatnego kredytu na samochód można wrzucić w koszty firmowe?

Jeśli kredyt został zaciągnięty prywatnie, ale przedsiębiorca wykaże związek poniesionych wydatków z działalnością – to zapłacone odsetki od takiego kredytu można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. Taka sytuacja ma np. miejsce, kiedy samochód spłacany prywatnym kredytem przedsiębiorca zdecyduje się przekazać do firmy. I cały kredyt zostanie przeznaczony na cele działalności.

Fiskus w interpretacjach wyjaśnia, że decydujące znaczenie ma faktyczne przeznaczenie kredytu, a nie jego nazwa, treść umowy, czy rodzaj kredytu. A zatem, jeśli samochód został zakupiony na osobę prywatną, a następnie wpisany do środków trwałych w firmie – spełniona jest przesłanka powiązania wydatków sfinansowanych kredytem z działalnością gospodarczą.

Trzeba tutaj zaznaczyć, że zaliczeniu w koszty podlegają odsetki faktycznie zapłacone od dnia ujęcia samochodu w ewidencji środków trwałych.

Zaś odsetki, które zostały naliczone przed przekazaniem samochodu do majątku firmowego powiększają wartość początkową auta i podlegają zaliczeniu do kosztów w ramach amortyzacji (z uwzględnieniem limitu do wartości samochodu 150 000 zł).

Jeśli natomiast zakupiony za pomocą prywatnego kredytu samochód nie zostanie ujęty w ewidencji środków trwałych – bezpieczniej jest nie rozpoznawać odsetek jako koszty w działalności, ponieważ w tym przypadku (nawet jeśli samochód będzie częściowo użytkowany w firmie z 20% odliczeniem kosztów) trudniej jest wskazać, która część odsetek przypada na użytek firmowy. Taka praktyka ponadto jest kwestionowana przez urzędy skarbowe.

Czy można odliczyć odsetki od kredytu zaciągniętego przez współmałżonka?

Warunkiem uznania za koszt uzyskania przychodów odsetek od kredytu jest przede wszystkim istnienie związku przyczynowo-skutkowego między kredytem a przychodem z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, przedsiębiorca ma prawo rozliczyć odsetki od kredytu, nawet jeśli zaciągnął go współmałżonek. Warunkiem jest istnienie wspólności majątkowej między małżonkami. Znaczenia natomiast nie ma, czy odsetki są spłacane z rachunku męża, czy żony, ani to, czy kredyt został zaciągnięty prywatnie, czy przez drugiego współmałżonka, czy na oboje małżonków, podczas gdy jedno z nich nie prowadzi działalności.

Jaki jest limit odliczenia?

Ustawowe limity 75%, jak i 20% dotyczą wydatków eksploatacyjnych, czyli takich, które są ponoszone w związku z używaniem samochodu. Do takich wydatków zaliczamy np. paliwo, ubezpieczenie AC, naprawę, myjnię, przegląd itp.

Odsetki zaś nie stanowią wydatków eksploatacyjnych, dlatego nie podlegają limitom wskazanym w ustawie. Co oznacza, że można w koszty zaliczyć 100% wartości odsetek.

Przykład:

Pan Marek zaciągnął kredyt prywatny w lipcu 2019 roku. Nabył za tę kwotę samochód o wartości 100 000 zł (cena zakupu). Miesięczne odsetki wynoszą 1 000 zł. Po dwóch latach, w lipcu 2021 ten samochód wprowadził do ewidencji środków trwałych (wciąż spłacał kredyt). Jak to rozliczyć w kosztach?

  1. O odsetki naliczone do dnia wpisania samochodu do majątku firmy należy zwiększyć wartość początkową auta przyjmowaną do amortyzacji: 100 000 zł + 24 miesiące*1000 = 124 000 zł.
  2. Odsetki zapłacone od lipca 2021 należy rozliczać w kosztach w dacie ich zapłaty.

Podsumowując, jeżeli środki pozyskane z kredytu zaciągniętego na osobą prywatną, przeznaczone zostaną w całości na nabycie samochodu, który potem będzie składnikiem majątku firmy to odsetki od tego kredytu:

  • naliczone do dnia przekazania samochodu do środków trwałych – składają się na wartość początkową auta i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu pośrednio poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane od tej wartości początkowej,
  • naliczone po tym dniu – podlegają zaliczeniu do kosztów w momencie ich zapłaty.

Autor ifirma.pl

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie