Bez względu na to, czy nagrywamy reklamę, krótką zajawkę na YouTube, a może przygotowujemy się do pracy na planie filmowym lub telewizyjnym, potrzebne nam będą kluczowe elementy, które pozwolą na łagodne przejścia między scenami w trakcie pracy, usprawnią pracę poszczególnych pionów, a także zabezpieczą nagrany materiał do montażu. Co to za elementy?
Zastanawiasz się jak dobrze przygotować plan zdjęciowy i usprawnić pracę całego zespołu? Przedstawiamy kilka pomocnych wskazówek.
Wszystko zaczyna się od scenariusza – tekst determinuje wygląd bohaterów naszego klipu, scenerię, a także nastrój, jaki będzie panować. Pozwala również na odpowiednie przygotowanie planu pracy na kolejnych etapach produkcyjnych. Reżyser danego projektu może wprowadzić swoje poprawki do scenariusza w celu stworzenia wizji bardziej odpowiadającej jego wyobraźni.
Scenopis i storyboard – są to niezwykle istotne elementy, zwłaszcza w dużych projektach fabularnych. Pozwalają reżyserowi i autorowi zdjęć stworzyć obrazki bliskie temu, jak będą faktycznie wyglądać ujęcia w trakcie zdjęć. Dzięki temu inne piony mogą przygotować się pod względem rekwizytowym, scenograficznym, a także pionowi odpowiedzialnemu za post produkcje i efekty specjalne.
Ważnym elementem w tworzeniu storyboardu jest też przeprowadzana zazwyczaj przez II reżysera dokumentacja zdjęciowa z lokacji, w których przewidywana jest realizacja zdjęć.
Mamy scenariusz, reżysera, który wybrał już obsadę, scenopis i storyboard. Co dalej?
Kalendarzówka to ogólny plan produkcji, który później zostaje przerobiony na tzw. CALL SHEET, a inaczej – Plan Pracy danego dnia. Te dokumenty są niezbędne dla każdego z pionów, obsady i producenta. Pozwalają poznać klarowny harmonogram pracy na dany okres, ale też wyszczególniony plan dzienny, a to ułatwia przygotowanie się całej ekipie.
Wróćmy jeszcze do tego, kto w ogóle znajduje się na planie i za co jest odpowiedzialny. Pracujące przy nagraniach osoby można podzielić na kilka głównych pionów.
Ten pion składa się z osób, które w większości zajmują się preprodukcją, a później pilnują tego, żeby faktyczna produkcja przebiegała zgodnie z planem i bez problemów.
Producent – jest to osoba, do której przychodzi reżyser lub scenarzysta, który chce stworzyć nowy projekt. Zajmuje się tworzeniem ekipy (do której zaraz przejdziemy) i „szuka” pieniędzy na przykład w PISF (Państwowy Instytut Sztuki Filmowej), ale także wśród potencjalnych sponsorów.
Kierownik produkcji to najważniejsza w pionie producenckim osoba zaraz po producencie. Ustala takie rzeczy jak budżety przewidziane dla poszczególnych członków ekipy, pozwolenia na realizacje zdjęć, przygotowuje wspólnie ze swoim asystentką/asystentem umowy, czas realizacji zdjęć zawarty w kalendarzówce i wszystkie najdrobniejsze szczegóły, które pozwalają na płynność pracy bez żadnych potknięć.
Kierownik planu – na podstawie kalendarzówki, a zwłaszcza planu pracy kierownik planu koordynuje pracę całej ekipy. Brzmi łatwo? To nie wszystko.
Pomijając fakt, że ekipy mogą liczyć nawet do kilkudziesięciu osób, a nawet więcej, to kierownik planu musi zorganizować każdy dzień zdjęciowy. Pojawia się na planie pierwszy, a nawet dzień wcześniej, w celu przygotowania się do ewentualnych problemów, jak np. sąsiadująca podczas zdjęć plenerowych budowa, brak miejsc parkingowych, czy utrudniony wjazd na teren realizacji zdjęć. Ponadto należy przygotować CAMP, czyli miejsce, w które kierowane będą pojazdy cateringowe, garderoby, czy agregaty prądotwórcze.
Kierownik jest odpowiedzialny za to, żeby wszystko przebiegało zgodnie z planem, łagodzi ewentualne konflikty i prowadzi do sukcesywnej realizacji przewidzianych na dany dzień scen.
Reżyser – osoba odpowiedzialna za wizję artystyczną projektu. Istotnym jest to, żeby mógł skupić się na swojej pracy w sposób bezpośredni, nie rozpraszając się innymi sprawami, które dzieją się na planie. W zależności od doświadczenia może pozwolić sobie na więcej lub mniej swobody w naginaniu scenariusza.
Wsparciem planowym jest dla niego II reżyser, który zajmuje się mniejszymi sprawami, takimi jak odpowiadanie na pytania epizodystów, przygotowanie statystów, generalnie wspiera reżysera ściąganiem na siebie uwagi, a tym samym pozwala mu na pełne skupienie w realizacji swojej pracy.
Script – postać spotykana przy produkcjach telewizyjnych, fabularnych i reklamowych. Dopilnowuje tego, by w procesie postprodukcyjnym zachowana była kontynuacja scenograficzna, a także zwraca na takie szczegóły jak trzymanie przedmiotów w tej samej dłoni. Niezwykle istotna osoba, dzięki której unika się większych lub mniejszych wpadek.
Zaraz po reżyserze mamy autora zdjęć. To osoba, która buduje historię za pomocą odpowiednio dobranych kadrów i oświetlenia, a także dokładnie opisuje miejsca w których będą kamery. Najczęściej można go spotkać w reżyserce przy podglądach. Reżyser obrazu, bo tak również się na niego mówi, jest osobą z wielkim doświadczeniem kamerowym i oświetleniowym.
Poza tym pion zdjęciowy tworzą takie osoby jak:
Tutaj liczba osób jest dość ograniczona, a ich praca sprowadza się do realizacji dialogów na jak najwyższym poziomie i wyłapywania niechcianych dźwięków takich jak szuranie buta, wibracje telefonu w kieszeni czy przelatujący nad nami samolot.
Na dużych planach zdjęciowych realizator przebywa w reżyserce, a resztą pracy zajmuje się asystent (inaczej nazywany mikrofoniarzem), który dba o jak najlepsze umiejscowienie mikroportów na ubraniach lub ciele osób występujących i tyczkuje w trakcie ujęć w ścisłej współpracy ze szwenkierem, żeby mógł znaleźć się jak najbliżej osoby grającej, ale nadal pozostać niewidocznym w kadrze.
Na mniejszych planach zdjęciowych realizator zajmuje obie funkcje przedstawione wyżej.
Pion charkteryzacji jest często bagatelizowany, a w praktyce okazuje się niezwykle istotny, ponieważ to dzięki tym osobom widzimy finalny wygląd bohaterów. Charakteryzacja nie ogranicza się do popularnego pudrowania, a stanowi szereg ważnych elementów budujących realność danej postaci. Dzięki nim w twarzy aktorów nie odbija się światło, a w innych przypadkach jesteśmy w stanie uwierzyć w to, że zostali pobici albo odechciało im się żyć.
Kostiumy – ten pion współdzieli kilka osób, choć każda jest odpowiedzialna za ostateczny efekt. Główny kostiumograf wspólnie z reżyserem kreuje kolekcje dla całej obsady, a następnie przed rozpoczęciem zdjęć realizowane są przymiarki i korekty kostiumowe. Na planie z kolei są osoby odpowiedzialne za utrzymanie kostiumów w nienagannym stanie w trakcie zdjęć, ukrywają plamy potu, ale są i takie, które zajmują się czystością i schludnością ubrań, czyli praniem, suszeniem i prasowaniem.
Scenograf – osoba, która odpowiada za to jak bardzo jesteśmy w stanie uwierzyć w realność scenografii i rekwizytów użytych na planie. Buduje scenografię, tworzy niezbędne rekwizyty wedle wizji reżysera. Można również trafić na dekoratora wnętrz, a kiedy przedmioty występujące w scenach są nietypowe – zatrudniany jest od tego rekwizytor.
Na koniec – dyżurny planu – osoba nie zawsze doceniana na planach zdjęciowych pełniąca szczególną rolę przygotowywania wszystkiego co zaplanował kierownik planu i scenograf. Często porusza się autem o dużej ładowności w którym można znaleźć niemalże wszystko. Zajmuje się naprawą wszystkich technicznych awarii. Wyposażony jest zazwyczaj w niezbędne narzedzia, taśmy i wszystko, co pomoże usprawnić pracę pozostałych pionów.
Nie zapominajmy oczywiście o osobach, które są kluczowe dla powstania filmu – aktorach.
Na każdy z pionów składa się przynajmniej kilka osób. W trakcie realizacji zdjęć wszystkie piony są w stałej łączności radiowej, a także każdy z nich ma swój indywidualny kanał.
Proces przedprodukcji, produkcji i postprodukcji to niezwykle skomplikowana machina, która będzie działać sprawnie tylko wtedy, kiedy przygotujemy się do zdjęć w solidny sposób z dbałością o najmniejsze szczegóły. Pion produkcyjny ciężko pracuje nad tym, żeby ekipa planowa miała jak najwyższy komfort pracy i uniknęła wszelkich problemów. Wszystko opiera się na współpracy, wspólnym szacunku i komunikacji.
Praca przy produkcjach fabularnych, telewizyjnych czy reklamowych, to przynajmniej 12-godzinny plan pracy, a dla takich osób jak kierownik planu, asystent operatora czy dyżurny planu, to dodatkowe godziny przed rozpoczęciem zdjęć, a także po ostatniej scenie zaplanowanej na dany dzień.
Kluczowym jest przygotowanie się do projektu od strony produkcyjnej pod każdym względem, harmonogram zdjęć i kolejność nagrań stanowią podstawę dobrze zrealizowanego materiału. Dodatkowe osoby na planie, niekiedy są niezbędne i cięcie kosztów wpływa negatywnie na cały proces realizacji zdjęć.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.