|
|
4 minut czytania

Metodyka design thinking krok po kroku – prototypowanie pomysłów

Wczesna faza rozwiązania, z którą użytkownik może wejść w interakcję po raz pierwszy – tak to jest właśnie prototyp. Tworzymy je po to, aby jak najszybciej sprawdzić nasze rozwiązanie i zdobyć informacje o samym produkcie czy usłudze.

prototypowanie pomysłów

To właśnie dzięki niemu jesteśmy w stanie określić, w którą stronę w dalszym etapie procesu powinno pójść nasze rozwiązanie problemu. Pozwala on zrozumieć ideę naszego pomysłu, ale aby ją zrozumieć, warto najpierw zapoznać się z samym pojęciem „prototypowania problemu” w metodyce design thinking.

Czym jest prototypowanie problemów?

Po wykonaniu wszystkich czynności związanych z empatyzacją oraz definiowaniem problemów w metodyce design thinking, przychodzi czas na etap, w którym wszystkie pomysły są urzeczywistniane. Prototypowanie oraz testowanie określane są jedna fazą natomiast należy podzielić je na dwie osobne.

Tworzenie prototypu powinno być szybkie i tanie. Jest to myślenie „z wykorzystaniem rąk”. Nie należy spędzać nad nią zbyt wiele czasu, gdyż istnieją projekty, przy tworzeniu których, należy stworzyć więcej niż jeden prototyp. Ponadto, nie należy przywiązywać się do tego co zostało już stworzone, ponieważ ten etap pomaga również w udoskonalaniu pomysłów. Zdarza się, że nie zostanie osiągnięty wyznaczony cel, zatem cała praca podlega powtórzeniu. Wart więc wziąć pod uwagę fakt, że nie należy wykorzystywać wszystkich środków na tworzenie jednego prototypu.

Należy pamiętać, że pierwowzór można stworzyć z każdego z każdego rozwiązania, nie ważne czy jest to produkt czy usługa. Jeżeli zespół tworzy coś, co nie jest namacalne musi odzwierciedlić wszystkie odczucia jakie chcą aby użytkownik przeżywał podczas korzystania z danej usługi. Natomiast jeśli tworzą produkt to nie muszą one spełniać swojej funkcji, powinny być jedna atrakcyjne dla potencjalnego odbiorcy.

Jak przygotować się do prototypowania pomysłów?

Produkowane rozwiązania nie są złe, możliwe że nie będą one odpowiednie dla naszego użytkownika. Jednak ciągłe próby ulepszeń i modyfikacji uczą czegoś nowego naszych badaczy. Jednak, aby stworzyć prawidłowy prototyp należy:

  • przygotować odpowiednie stanowisko
  • pamiętać, że zespół powinien działać w przestrzeni wspomagającej ich kreatywność
  • przygotować wszystkie niezbędne materiały do projektowania
  • pamiętać o motywacji i wsparciu zespołu
  • wypełnić mapę konceptu ze wszystkimi niezbędnymi informacjami
  • wspólnie wybrać formę działania

Każdy etap warto również utrwalać za pomocą filmików i zdjęć, tak aby wartości, które zostaną przedstawione podczas projektowania były utrwalone i przy późniejszych etapach zaprezentowane.

Jakich narzędzi warto użyć w etapie prototypowania problemów?

W przypadku prototypowania problemów, ze względu na charakter etapu możemy posłużyć się wszystkimi materiałami jakie mamy dosłownie „pod ręką”. Nie ma więc twardych zasad, dotyczących stylu projektowania jaki wybierzemy. Mimo to, do najbardziej popularnych możemy zaliczyć:

  • Wireframe – inaczej model szkieletowy, jest to zarys struktury. Ma on za zadanie zobrazować badaczom rozmieszczenie poszczególnych elementów interfejsu oraz przedstawienie relacji między poszczególnymi widokami (np. co wywoła naciśnięcie danego przycisku)
  • Schemat – czyli wstępny, ogólny szkic, zarys tego co już do tej pory stworzyliśmy. Może być to np. uproszczony rysunek techniczny naszego pomysłu.
  • Storyboard – inaczej scenopis w formie rysunków, najczęściej jest on używany do zobrazowania scen w filmach, zawiera przy tym liczne notatki i opisy pod obrazkami dla lepszego zrozumienia tego, co dzieje się na danym obrazku.
  • Scenka przygotowawcza – czyli coś co możemy przedstawić posługując się wcześniej przygotowanym storyboardem. Jest to zobrazowanie w rzeczywistości, tego co zostanie przedstawione potencjalnemu użytkownikowi, za pomocą przyborów i osób biorących udział w scence.
  • Mockup – tak jak i makieta, to w rzeczywistości dwa określenia opisujące jedno i to samo. Makieta to wizualny sposób, techniczny przedstawienia produktu (w przypadku webdesignu, będzie to np. strona internetowa czy aplikacja)

Istnieje wiele różnorodnych narzędzi, które mogą zostać wykorzystane podczas projektowania tego etapu. Dlatego tak ważne jest uwiecznianie wszelkich etapów tworzenia całego procesu i opracowywania pożądanego efektu. Najważniejszym jest, aby dokładnie zastanowić się, która z form będzie odpowiednia dla naszego projektu.

  prototypowanie w design thinking infografika  

Zalety prototypowania problemów

Oczywistym jest, że każda technika posiada w swoim fenomenie wady oraz zalety jakie należy brać pod uwagę podczas doboru odpowiednich narzędzi. Tak naprawdę to one definiują, jaką formę całego procesu projektowania wybierze zespół badawczy w podejmowanych dalszych działaniach. Jednak w przypadku całego procesu, należy zwrócić uwagę na wady i zalety z jakimi wiążę się cały etap prototypowania problemu. Do zalet możemy zaliczyć więc:

  • fakt, że tworzenie prototypu daje możliwość szybkiego dostarczania wizualnej prezentacji rozwiązania końcowego
  • pozwala on również na łatwe i dość szybkie uzyskanie niezbędnych informacji, ocen czy feedbacku dotyczącego prototypu
  • po użyciu tymczasowego prototypu użytkownik ma możliwość swobodnego formułowania swoich pomysłów – ponieważ po jego zakończeniu nie szkoda jest pozbyć się prototypu
  • te szczegółowe i precyzyjne prototypy wybranego elementu funkcjonalności, mogą nie tylko wspomóc prace nad wszelkimi modyfikacjami projektu, ale również jest to przydatny sposób na znalezienie nowych technologii, które mogą zostać w przyszłości wykorzystane przy badaniach nad innymi projektami

Nie pozostaje nam nic innego, jak zaprezentowanie naszego prototypu. Dobrze, gdyby prezentacja została przeprowadzona tuż po wykonaniu naszego prototypu oraz w środowisku, które jest znane i zaufane. Prezentacja powinna zawierać najważniejsze wartości towarzyszące podczas całego procesu. Ważnym jest, aby zwracać się bezpośrednio do użytkownika, a całość zachowała swój formalny charakter.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie