Wczesna faza rozwiązania, z którą użytkownik może wejść w interakcję po raz pierwszy – tak to jest właśnie prototyp. Tworzymy je po to, aby jak najszybciej sprawdzić nasze rozwiązanie i zdobyć informacje o samym produkcie czy usłudze.
To właśnie dzięki niemu jesteśmy w stanie określić, w którą stronę w dalszym etapie procesu powinno pójść nasze rozwiązanie problemu. Pozwala on zrozumieć ideę naszego pomysłu, ale aby ją zrozumieć, warto najpierw zapoznać się z samym pojęciem „prototypowania problemu” w metodyce design thinking.
Po wykonaniu wszystkich czynności związanych z empatyzacją oraz definiowaniem problemów w metodyce design thinking, przychodzi czas na etap, w którym wszystkie pomysły są urzeczywistniane. Prototypowanie oraz testowanie określane są jedna fazą natomiast należy podzielić je na dwie osobne.
Tworzenie prototypu powinno być szybkie i tanie. Jest to myślenie „z wykorzystaniem rąk”. Nie należy spędzać nad nią zbyt wiele czasu, gdyż istnieją projekty, przy tworzeniu których, należy stworzyć więcej niż jeden prototyp. Ponadto, nie należy przywiązywać się do tego co zostało już stworzone, ponieważ ten etap pomaga również w udoskonalaniu pomysłów. Zdarza się, że nie zostanie osiągnięty wyznaczony cel, zatem cała praca podlega powtórzeniu. Wart więc wziąć pod uwagę fakt, że nie należy wykorzystywać wszystkich środków na tworzenie jednego prototypu.
Należy pamiętać, że pierwowzór można stworzyć z każdego z każdego rozwiązania, nie ważne czy jest to produkt czy usługa. Jeżeli zespół tworzy coś, co nie jest namacalne musi odzwierciedlić wszystkie odczucia jakie chcą aby użytkownik przeżywał podczas korzystania z danej usługi. Natomiast jeśli tworzą produkt to nie muszą one spełniać swojej funkcji, powinny być jedna atrakcyjne dla potencjalnego odbiorcy.
Produkowane rozwiązania nie są złe, możliwe że nie będą one odpowiednie dla naszego użytkownika. Jednak ciągłe próby ulepszeń i modyfikacji uczą czegoś nowego naszych badaczy. Jednak, aby stworzyć prawidłowy prototyp należy:
Każdy etap warto również utrwalać za pomocą filmików i zdjęć, tak aby wartości, które zostaną przedstawione podczas projektowania były utrwalone i przy późniejszych etapach zaprezentowane.
W przypadku prototypowania problemów, ze względu na charakter etapu możemy posłużyć się wszystkimi materiałami jakie mamy dosłownie „pod ręką”. Nie ma więc twardych zasad, dotyczących stylu projektowania jaki wybierzemy. Mimo to, do najbardziej popularnych możemy zaliczyć:
Istnieje wiele różnorodnych narzędzi, które mogą zostać wykorzystane podczas projektowania tego etapu. Dlatego tak ważne jest uwiecznianie wszelkich etapów tworzenia całego procesu i opracowywania pożądanego efektu. Najważniejszym jest, aby dokładnie zastanowić się, która z form będzie odpowiednia dla naszego projektu.
Oczywistym jest, że każda technika posiada w swoim fenomenie wady oraz zalety jakie należy brać pod uwagę podczas doboru odpowiednich narzędzi. Tak naprawdę to one definiują, jaką formę całego procesu projektowania wybierze zespół badawczy w podejmowanych dalszych działaniach. Jednak w przypadku całego procesu, należy zwrócić uwagę na wady i zalety z jakimi wiążę się cały etap prototypowania problemu. Do zalet możemy zaliczyć więc:
Nie pozostaje nam nic innego, jak zaprezentowanie naszego prototypu. Dobrze, gdyby prezentacja została przeprowadzona tuż po wykonaniu naszego prototypu oraz w środowisku, które jest znane i zaufane. Prezentacja powinna zawierać najważniejsze wartości towarzyszące podczas całego procesu. Ważnym jest, aby zwracać się bezpośrednio do użytkownika, a całość zachowała swój formalny charakter.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.