Ministerstwo Finansów udostępniło nową aplikację mobilną. E-paragony to rozwiązanie pozwalające kontrolować wydatki i okres gwarancji, sprawdzać poprawność paragonów zaopatrzonych kodem QR oraz zgłaszać nieprawidłowości do Urzędu Skarbowego. Sprawdź jakie możliwości da Tobie i Twoim klientom.
e-Paragony to aplikacja do zarządzania wydatkami. Możesz m. in. dodawać na bieżąco swoje wydatki, gromadzić papierowe paragony w formie zdjęć, kontrolować swój budżet na podstawie statystyk wydatków z podziałem na poszczególne kategorie (np. dom i ogród, edukacja, spożywcze, elektronika, rozrywka, motoryzacja i inne), a także kontrolować okres gwarancyjny dla zakupionych urządzeń.
Dodatkowo w aplikacji można sprawdzić paragon z kodem QR czy został wydany przez kasę zarejestrowaną w Centralnym Repozytorium Kas oraz zgłosić nieprawidłowości dotyczące wydawania paragonów.
Specjalnie dla Ciebie postanowiliśmy przetestować tę aplikację. W artykule znajdziesz informacje a także krótki komentarz z naszych testów.
W pierwszej części artykułu dowiesz się jak przebiega konfiguracja, a także co jest wymagane, aby rozpocząć użytkowanie aplikacji.
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów znajdziemy informacje, że aplikacja jest bezpieczna i w pełni anonimowa. Aplikację można pobrać zarówno na urządzenia mobilne z systemem Android jak również te z systemem IOS.
Po zainstalowaniu aplikacji mamy kilka okienek wyjaśniających do czego służy aplikacja na końcu których pojawia się regulamin do akceptacji. Regulamin (warunki ogólne) ma tylko 6 punktów które informują użytkownika, że korzystanie z aplikacji jest bezpłatne, właścicielem aplikacji jest MF, gdzie trzeba zgłaszać problemy z działaniem aplikacji, do czego służy aplikacja i na końcu najważniejsze: aplikacja nie zbiera i nie przechowuje danych osobowych, a wszystko co wprowadzamy do aplikacji przechowywane jest w pamięci telefonu.
Zerkając do ustawień telefonu uprawnienia jakich nadania wymaga aplikacja to aparat i pamięć.
Po zaakceptowaniu regulaminu, aplikacja chce Cię poznać.
Prosi o podanie imienia i nie ma możliwości pominięcia tego kroku.
kolejnym krokiem jest ustawienie zabezpieczenia Twoich danych wybierając jedną z poniższych opcji:
Po wybraniu i wprowadzeniu PINu należy dodatkowo ustawić hasło (minimum 8 znaków) aby móc zresetować PIN lub w przypadku utraty zabezpieczenia biometrycznego, jeśli użytkownik skorzystał z tej opcji zabezpieczenia.
Wprowadzenie imienia i ustawienie podwójnego zabezpieczenia kończy konfigurację aplikacji. Możemy przystąpić do jej użytkowania.
Aplikacja ma przejrzysty interfejs.Patrząc na układ funkcji można odnieść wrażenie, że aplikacja ma na celu ułatwić zgłaszanie nieprawidłowości, jest to pierwsza pozycja w części głównej. W tym fragmencie dowiesz się do czego służy i jak działa ta funkcja.
Po wybraniu opcji zgłoś nieprawidłowość mamy 7 rodzajów zgłoszeń:
W przypadku pierwszych dwóch opcji oraz paragon został anulowany w kolejnym kroku podajemy dane wydatku, następnie sprzedawcę podając nazwę sprzedawcy, adres, opcjonalnie nr NIP.
Przy pozostałych opcjach dodatkowo dodajemy zdjęcie.
W trakcie dodawania zdjęcia z poziomu aplikacji możemy wykorzystać aparat lub wybrać plik z pamięci telefonu. Aplikacja umożliwia również edycję zdjęcia. Możemy przycinać, rozciągać i zmieniać zdjęcie, które ma zostać przesłane. Następnie jak w przykładzie wyżej podajemy dane wydatku, sprzedawcę i wysyłamy.
W ostatnim kroku w podsumowaniu wysyłamy zgłoszenie.
Mimo braku połączenia z internetem oraz braku karty SIM w telefonie zgłoszenie zostało wysłane bez konieczności podawania jakichkolwiek danych. Zastanawiające jest w jaki sposób aplikacja umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości, z zachowaniem anonimowości użytkownika a także z zachowaniem postanowień regulaminu, który informuje, że wszelkie dane są przechowywane w pamięci telefonu nie informując czy aplikacja umożliwia dostęp do danych aplikacji uprawnionym organom zewnętrznym. Jedyną informacją, którą znajdziemy w aplikacji na temat zgłoszeń jest odpowiedź na pytanie w zakładce FAQ w której wprost jest podane, że dane dotyczące zgłaszanych nieprawidłowości są w pełni anonimowe i przekazywane bez możliwości identyfikacji zgłaszającego. Przeglądając interfejs nie znajdziemy również opcji historia wysłanych zgłoszeń.
W tej części artykułu opisujemy główną funkcję aplikacji, prezentujemy jak wprowadzić wydatek, dodać paragon a także jak wprowadzone dane prezentują się w statystykach.
Opcja dodaj wydatek pozwala nie tylko zarządzać poniesionymi wydatkami, ale również umożliwia pilnowanie okresu gwarancji.
Dodając wydatek możemy wprowadzić:
Po uzupełnieniu powyższych danych dodajemy paragon (aplikacja wymusza dodanie paragonu) gdzie należy wskazać datę sprzedaży, opcjonalnie można dodać zdjęcie paragonu, zweryfikować paragon, a także dodać informacje o sprzedawcy. Niestety obecnie wskazane dane Użytkownik musi wprowadzić ręcznie, a także nie ma możliwości dołączenia elektronicznego dokumentu. Aplikacja również nie korzysta OCR co pozwoliłoby na wczytanie danych bezpośrednio ze skanowanego paragonu.
Jeśli dane sprzedawcy uzupełniliśmy już raz w aplikacji to możemy użyć ich ponownie wybierając pozycję z listy sprzedawców bez konieczności ponownego wprowadzania danych.
Na podstawie wskazanej daty sprzedaży aplikacja przypisuje wydatek do odpowiedniego miesiąca sumując poniesione wydatki z podziałem na wybrane przez użytkownika kategorie, co dokładniej widać w zakładce statystyki.
Zakładka prezentuje podsumowanie wydatków dla poszczególnych miesięcy oraz kwotowy i procentowy udział poszczególnych wydatków miesiąca. Przesuwając ekran w lewo i w prawo wyświetlane są dane poszczególnych miesięcy dla których użytkownik wprowadził wydatki. Dzięki temu na wykresie można zobaczyć na co w danym miesiącu wydano najwięcej.
Dodając wydatek możemy jeden paragon podzielić na kilka wydatków i wprowadzić do odrębnych kategorii, co pozwala użytkownikowi sporządzić dokładny budżet i mieć kontrolę nad wydatkami.
Ostatnią opcją dostępną w nowej rządowej aplikacji jest możliwość sprawdzenia poprawności paragonu. Funkcja szczególnie przygotowana dla kas wirtualnych mająca na celu sprawdzenie czy wydająca paragony kasa jest zarejestrowana w Centralnym Repozytorium Kas. Obecnie rzadko można spotkać takie urządzenie, a próba zeskanowania innego kodu QR prezentuje się poniżej.
W przypadku gdy kod QR jest niepoprawny, aplikacja podpowiada opcję Zgłoś nieprawidłowość wymagając dodania zdjęcia, a w kolejnych krokach daty i danych sprzedawcy. Tak przygotowane zgłoszenie nieznanego kodu QR można przesłać w aplikacji.
Porównując funkcjonalność aplikacji w zestawieniu z podobnymi, służącymi do gromadzenia dokumentów związanych z wydatkami, planowaniem domowego budżetu i monitorowaniem swoich finansów, aplikacja e-Paragony otrzymała niskie oceny od użytkowników. Często pojawiającymi się zastrzeżeniami jest konieczność ręcznego wprowadzania danych z paragonu, brak możliwości dołączenia dokumentu elektronicznego. Na rynku możemy znaleźć aplikacje, które zawierają funkcję OCR pozwalającą na odczyt danych bezpośrednio z fotografowanego paragonu. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłości aplikacja ma zostać poszerzona o dodatkowe funkcje m. in. możliwość pobierania paragonu w formie elektronicznej bezpośrednio z kasy.
Kwestie pozostałych funkcjonalności pozostawiam subiektywnej ocenie użytkownika. Niewątpliwie aplikacja umożliwia w łatwy i anonimowy sposób zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości dotyczących ewidencji sprzedaży na urządzeniu fiskalnym, zarówno tych słusznych jak również tych nieuzasadnionych. Pozostaje do rozstrzygnięcia jak przekazane zgłoszenia wpłyną na inicjowanie kontroli Urzędu Skarbowego w szczególności w procedurze nabycia sprawdzającego.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!