|
|
4 minut czytania

Handel transgraniczny – definicja i najważniejsze informacje

Czym jest handel transgraniczny? Co powinieneś wiedzieć o tym sposobie sprzedaży produktów?

handel transgraniczny podstawy
Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Czy jest opłacalny? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Handel transgraniczny – definicja

Czym jest handel transgraniczny? Definicja tego pojęcia kształtowała się na przestrzeni ostatnich lat. To oferowanie przez firmy swoich usług na zagranicznych rynkach, które ma na celu dotarcie do nowych grup konsumentów, rozwinięcie działalności i zwiększenie zysków.

Obecnie uprawianie tej formy handlu świadczy o zamożności i jest filarem wzrostu największych światowych gospodarek. Ze względu na swoją specyfikę i globalny charakter coraz częściej jest wykorzystywany w sektorze e-commerce.

Sprzedaż za pośrednictwem internetu stwarza możliwość dotarcia do klientów spoza granic naszego kraju. Warto z niej skorzystać, jednak najpierw należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania – jak skutecznie dotrzeć z ofertą do zagranicznego użytkownika? Jak generować sprzedaż bez ryzyka włożenia na start dużych środków pieniężnych, które przepadną? Rozpoczęcie działania w obszarze handlu transgranicznego wymaga przygotowania szczegółowego planu.

Na samym początku należy stworzyć dokładną i dobrze przemyślaną strategię. Trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę konkurencję – trzeba pamiętać, że to lokalni sprzedawcy lepiej znają specyfikę danego obszaru i są bardziej obeznani w obowiązujących tam nawykach sprzedażowych.

E-handel transgraniczny – czym się wyróżnia?

E-handel transgraniczny, czyli inaczej cross-border e-commerce, polega na sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego do innych krajów. Sprzedawca i klient mogą znajdować się w dwóch miejscach na świecie – mówią w innych językach, używają innej waluty i podlegają innym prawom, a mimo tego może dojść między nimi do wymiany handlowej.

E-handel transgraniczny, czyli handel transgraniczny online, to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się odmian. Niektóre badania pokazują, że w najbliższych latach wzrost transgranicznego handlu elektronicznego będzie dwucyfrowy. Duże wykorzystanie handlu transgranicznego w e-commerce wynika ze zmieniających się preferencji zakupowych konsumentów.

Szybkość przekazywania informacji, mobilność, a także stały dostęp do sieci sprawiają, że użytkownicy nie skupiają się jedynie na rodzimych rynkach. Poszukują również produktów za granicą. Wszystko to dzięki globalizacji, która scala wszystkie rynki w jedną wielką arenę wymiany towarów i usług.

Warto jest zwiększyć konkurencyjność swojej firmy i zainwestować w działalność transgraniczną. Potencjał sprzedażowy dla polskich e-sklepów jest olbrzymi. Sprzedaż internetowa w innych krajach to duża szansa na wygenerowanie satysfakcjonującego obrotu.

Klienci chętnie kupują produkty z innych krajów, ponieważ często mają one niższą cenę, wyższą jakość lub po prostu brakuje w ich kraju tych konkretnych artykułów. Niektóre marki nie są dostępne w każdym państwie. Czasami użytkownicy zwyczajnie chcą nabyć coś wyjątkowego i niepowtarzalnego, dlatego szukają w sklepach za granicą.

Kto najchętniej kupuje na innych rynkach?

Zmiany w dzisiejszym świecie e-biznesu zachodzą w ekspresowym tempie, dlatego każdy właściciel platformy e-commerce powinien śledzić najnowsze trendy. Jednym z nich jest właśnie handel transgraniczny. Jednak Polacy nie tak chętnie jak reszta Europejczyków korzystają z zagranicznych zakupów. Prym wiedzie chociażby Grecja, gdzie aż połowa konsumentów wybiera zagranicznych sprzedawców.

Potencjał tego rodzaju sprzedaży jest ogromny, tym bardziej, że Unia Europejska wprowadziła przepisy dotyczące zakazu geoblokowania w e-handlu. Dzięki temu każdy obywatel mieszkający na terenie Wspólnoty może bezżadnych ograniczeń nabywać produkty w innych krajach UE. Daje to możliwość również polskim firmom na zdobywanie zagranicznych klientów.

Wyzwania, jakie stawia przed sprzedającymi handel transgraniczny online

W handlu transgranicznym występuje zjawisko tzw. “home bias”. Polega on na tym, że konsumenci preferują zakupy na rodzimym rynku. W przypadku zakupów online, konsumenci 16 razy bardziej są chętni kupić coś w e-sklepie ze swojego kraju niż w ramach cross-border. Na szczęście ulega to zmianie.

Jednak przed handlem zagranicznym online stoją również pewne wyzwania. Dotyczą one dystrybucji dóbr ze względu na długi czas realizacji zamówienia oraz wysokie koszty zagranicznych dostaw i zwrotów. Kwestią generującą spory mogą być również różnice kulturowe e-klientów względem obsługi logistycznej.

Bez względu na to, z jakiego kraju zamawiają, współcześni e-kupujący oczekują dostępności towarów i szybkiej dostawy, najlepiej darmowej. Spełnienie tych wymagań będzie trudniejsze w przypadku handlu transgranicznego, jednak nic nie jest niemożliwe. Kluczowa z pewnością będzie sprawna logistyka i dobrze wyposażony magazyn sklepu internetowego. Warto w takim przypadku postawić na automatyzację procesu i wybrać godnych zaufania partnerów, najlepiej takich którzy dobrze znają lokalny rynek i cieszą się na nim dobrą opinią.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003